› Opzet F1-kwalificatie wordt weer veranderd
› Strategie voor morgen: Mercedes versus Ferrari
› Force India blij met P9 en P10
› Uitsluiting voor Valtteri Bottas?
› Startopstelling F1 Grand Prix Australië
Opzet F1-kwalificatie wordt weer veranderd
Morgenvroeg is er een vergadering van de teams waarin wordt besproken wat er met de volgende kwalificatie gaat gebeuren. Met uitzondering van Force India is er consensus over het feit dat het experiment vanochtend geen succes was. Volgens de meerderheid (57% van ruim 600 meningen) van de volgers van Grand Prix Radio kan de opzet blijven zoals die is met als wijziging dat Q3 weer wordt zoals afgelopen jaren. Wij gaan er van uit dat de teams dit meenemen in hun beslissing.
Strategie voor morgen: Mercedes versus Ferrari
Tijdens de derde en laatste kwalificatiesessie koos Ferrari ervoor om het na één snelle ronde van beide auto's voor gezien te houden. Vettel liep al in zijn spijkerbroek voordat de vlag was gevallen. Relevanter dan die broek is echter het setje supersoft banden dat de Italiaanse renstal hiermee uitspaarde. Zowel Mercedes als Ferrari zal starten op de supersoft banden, maar voor de race zelf hebben de Italianen meer mogelijkheden qua strategie. Ferrari heeft meerdere malen verklaard dat het verschil met Mercedes tijdens de race kleiner zal zijn dan tijdens de kwalificatie. Als dit waar is kunnen wij ons opmaken voor een boeiend gevecht.
Force India blij met P9 en P10
Het enige team dat tevreden was over de nieuwe kwalificatie was Force India. Met een negende en tiende plaats op de startgrid hebben zij met het huidige bandenreglement een vrije bandenkeuze voor de start van de race morgen. De eerste acht zijn gehouden aan de banden waar ze in Q2 een tijd mee hebben gezet. Force India is daardoor flexibeler in de bandenstrategie en kan wellicht met een pitstop minder een voordeel behalen in de race.
Uitsluiting voor Valtteri Bottas?
Williams heeft verzuimd om bij de FIA een volledig ingevuld belangrijk papier in te leveren. Het gaat om de informatie van de setup van de wielophanging, waarover de teams de FIA voorafgaand aan de kwalificatie moeten inlichten. Williams heeft een nieuw geautomatiseerd systeem waar dat document uit komt rollen, maar daar ontbrak het een en ander aan. Voor de auto van Massa konden ze dat op tijd corrigeren, voor die van Bottas niet. Zondagmorgen beslist de FIA over deze zaak. Uiterste consequentie is uitsluiting van de kwalificatie en daarmee de race. Een start vanuit de pitstraat of een fikse gridpenalty ligt meer voor de hand.
Startopstelling F1 Grand Prix Australië
Onder voorbehoud van een mogelijke straf voor Bottas is de startopstelling voor morgen:
1 Lewis Hamilton - Mercedes
2 Nico Rosberg - Mercedes
3 Sebastian Vettel - Ferrari
4 Kimi Raikkonen - Ferrari
5 Max Verstappen - Toro Rosso
6 Felipe Massa - Williams
7 Carlos Sainz - Toro Rosso
8 Daniel Ricciardo - Red Bull
9 Sergio Perez - Force India
10 Nico Hulkenberg - Force India
11 Valtteri Bottas - Williams
12 Fernando Alonso - McLaren
13 Jenson Button - McLaren
14 Jolyon Palmer - Renault
15 Kevin Magnussen - Renault
16 Marcus Ericsson - Sauber
17 Felipe Nasr - Sauber
18 Daniil Kvyat - Red Bull
19 Romain Grosjean - Haas
20 Esteban Gutierrez - Haas
21 Pascal Wehrlein - Manor
22 Rio Haryanto - Manor
Rio Haryanto kwalificeerde zich als 21e, maar kreeg drie plaatsen straf vanwege zijn aanrijding in de pits met Romain Grosjean tijdens de derde training. Ook kreeg hij twee strafpunten op zijn licentie bijgeschreven.
NB Morgen tijdens de race houden wij wederom een LIVE-blog bij op deze site, speciaal voor iedereen die om wat voor reden dan ook geen televisie kan kijken en/of nòg meer informatie wil tijdens de race.
Foto: Mercedes AMG Petronas F1