Nieuws uit Melbourne, lunchupdate

› STR houdt Verstappen binnen in FP2
› FIA bestraft Force India
› Ferrari gebruikte meeste tokens
› Wolff niet blij met radioregels
› Arrivabene: “een etentje is geen kartel”
› Tijdschema Australië
› Renault goes bananas

STR houdt Verstappen binnen in FP2

Max Verstappen reed vanochtend in de eerste vrije training een vijfde tijd, maar in de tweede vrije training kwam onze jonge landgenoot niet op de baan. Volgens Phil Charles, de chief race engineer van Toro Rosso was dat een bewuste keuze: “Max had een prima eerste training met een aantal runs op intermediates en een paar stints op droogweerbanden. In de tweede training hoopten we op nog wat extra droge kilometers, maar omdat het regende en Max ’s ochtends de intermediates al had getest, hebben we hem maar binnen gehouden.”

Dat Verstappen’s teamgenoot Carlos Sainz wel tijdens de tweede vrije training de baan op ging verklaarde Charles als volgt: “Carlos had wat probleempjes in de eerste training, waarvoor we hem onze excuses hebben aangeboden. We hebben die problemen in de tweede vrije training kunnen oplossen.”

FIA bestraft Force India 

Force India mag dit seizoen tijdens een Grand Prix nog maar één keer afwijken van de reglementaire avondklok, die het teams verbiedt ’s nachts aan de auto’s te werken. De avondklok (van 23:00 tot 07:00 uur) is jaren geleden door de FIA uit veiligheidsoverwegingen ingesteld om te voorkomen dat teams hele nachten aan hun auto’s sleutelen. De renstallen mogen twee keer per jaar een uitzondering maken, bijvoorbeeld in het geval van een calamiteit.

Een medewerker van Force India was blijkbaar niet op de hoogte van deze regel -of had, zoals het team inmiddels heeft verklaard- last van een jet lag en kwam nog vóór het einde van de spertijd de paddock binnen. Een duur foutje want Force India is onmiddellijk berispt en mag dit seizoen nog maar één keer een uitzondering maken. (We gaan uitzoeken of het Vijay Mallya zelf was die de overtreding heeft begaan)

Ferrari gebruikte meeste tokens

Ferrari heeft afgelopen winter voor de ontwikkeling van de eigen motor al 23 van de 32 beschikbare tokens gebruikt, zo weet de Engelse website Autosport.com.

Elke motorleverancier krijgt jaarlijks 32 tokens die gebruikt kunnen worden om een bepaald onderdeel van de motor te verbeteren. Het systeem met tokens is bedacht om te voorkomen dat er maar ongelimiteerd geld gepompt kan worden in de ontwikkeling van de krachtbron.

Dat Ferrari nog voor aanvang van het seizoen al 23 van de 32 tokens heeft gebruikt, betekent dus dat de Italianen gedurende dit seizoen nog maar negen keer iets aan de motor mag verbeteren.

Mercedes zou volgens Autosport.com afgelopen winter 19 tokens hebben gebruikt en er dus nog 13 over hebben. Honda zou er 18 hebben gebruikt en opmerkelijk genoeg heeft Renault de afgelopen maanden ‘slechts’ zeven tokens ingezet.

Wolff niet blij met radioregels

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft nog maar eens voeding gegeven aan de discussie over de nieuwe radioregels in de Formule 1. Nico Rosberg maakte vanochtend in Melbourne op een natte baan een schuiver en moest met schade aan de neus de vrije training voortijdig verlaten. Wolff liet na afloop van de training weten dat de uitglijder mogelijk voorkomen had kunnen worden als hij over de radio met Rosberg had kunnen praten. “We hadden een discussie of het gewoon nat of erg nat was. We kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het erg nat was, maar dat konden we door de reglementen niet aan Nico vertellen”, aldus Wolff tegen Sky Sports.

Het beperken van het radioverkeer is ingevoerd om rijders tijdens een race vaker een eigen keuze te laten maken. 

Arrivabene: “een etentje is geen kartel”

Ferrari-chef heeft woedend gereageerd op recente uitlatingen van Bernie Ecclestone. Die laatste beschuldigt Ferrari en Mercedes er van een kartel te vormen, dat weigert mee te werken aan regelwijzigingen om de sport aantrekkelijker en goedkoper te maken. Ecclestone doelde expliciet op zijn plan voor een onafhankelijke motorleverancier dat door Ferrari en Mercedes is getorpedeerd. Arrivabene vindt de uitspraak van de Formule 1-baas over kartelvorming lariekoek: “die uitspraken verdienen eigenlijk geen antwoord. Als ik met Toto (Wolff, Mercedes) of Cyril (Abitebouel, Renault) een hapje ga eten, vorm ik dan een kartel? Het is domweg belachelijk”, aldus de Italiaan tegen Crash.net.

Tijdschema Grand Prix Australië

in Nederlandse tijden, vóór de middag

Zaterdag

4:00 – 5:00   Training 3

7:00 – 8:00   Kwalificatie

Zondag

6:00 Race, 58 ronden, 307,5 km

Renault goes bananas

En tot slot: veel hilariteit in de paddock over een tweet van de nieuwe outfit van Kevin Magnussen:

 

Foto’s: Scuderia Toro RossoKevin Magnussen