Nieuwe kwalificatie Formule 1: chaos of feest?

Morgenvroeg om zeven uur Nederlandse tijd springt in Melbourne het licht op groen voor de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van zondag. Dat gaat met een nieuw afvalsysteem met een shoot-out op het einde. Wordt het chaos of wordt het feest voor de fans?

Onderaan dit artikel staan de nieuwe regels voor de kwalificatie in detail uitgeschreven. Samengevat: het bestaat uit drie sessies, waarin halverwege iedere anderhalve minuut de langzaamste afvalt. Op het einde van de derde sessie blijven er twee over die strijden om pole position, oftewel P1.

De kunst is om vooraf goed te begrijpen wat er dan gaat gebeuren. De teams worden geholpen door simulatie-software, zodat ze kunnen uitrekenen hoe vaak en op welk moment ze een auto het beste de baan op kunnen sturen. Maar wat ze vanwege de nieuwe regels voor radioverkeer niet meer mogen is de rijder die al òp de baan is coachen om bijvoorbeeld in de outlap wat in te houden of te versnellen voor een betere baanpositie in de snelle ronde die moet volgen. 

Rode vlag, wat dan?

Race director Charlie Whiting heeft het gisteren nog eens duidelijk gemaakt: als er een rode vlag komt stopt de tijd en die gaat weer lopen als de groene vlag verschijnt. Wie daardoor zijn snelle ronde moet afbreken heeft dus pech, als hij daardoor geen tijd meer heeft om opnieuw een snelle ronde te starten.

Tijden derde training belangrijk

Als er meerdere coureurs in de eerste sessie geen tijd noteren, dan geldt voor hun onderlinge kwalificatieresultaat de uitslag van de derde training op zaterdagochtend. Whiting daarover: “We beginnen de kwalificatie met de coureurs gerangschikt op basis van de uitslag van training 3. Wie na zeven minuten onderaan staat, die valt af, ongeacht of hij een kwalificatietijd heeft of niet.” Bij het begin van Q2 gelden de Q1-tijden als rangschikking en bij Q3 die van Q2. Naast jezelf plaatsen voor de volgende sessie is mogelijk dus ook de positie waarop belangrijk.

Chaos of feest?

Te verwachten is dat zeker deze eerste keer in Australië vanaf de eerste seconde iedereen, zoals Ferrari-baas Arrivabene gisteren zei, “in de rij gaat staan zoals op zaterdag bij de supermarkt.” Oftewel, iedereen zal zo snel mogelijk een snelle tijd willen noteren. Afwachten tot later in de sessie kun je je niet permitteren. Daarna kunnen in Q1 misschien de topteams de sessie uitzitten, maar de achterste teams zullen met extra ronden gaan proberen om zich te verbeteren. In Q2 en Q3 zal het veld steeds dichter bij elkaar komen en wordt het meer zoals de kwalificatie de afgelopen jaren al was. Het enige verschil is dat de baan steeds leger wordt, omdat er elke anderhalve minuut iemand moet vertrekken.

Het wordt een feest voor de fans als halverwege de sessies er iedere anderhalve minuut spanning is over ‘wie valt er af?’ Ook is het overzichtelijker als er steeds minder auto’s actief zijn. Maar als er in het begin te veel verkeer is en er gele of zelfs rode vlaggen verschijnen, dan kan het ook chaos worden en kan domme pech een rol gaan spelen. Een onverwachte startopstelling kan daarvan het resultaat zijn en dat is voor de neutrale fan alsnog feest.

Nieuw format kwalificatie Formule 1

Q1:  

– duurt 16 minuten
– na 7 minuten valt de langzaamste rijder af
– daarna valt elke anderhalve minuut de dan langzaamste rijder af tot aan het einde van de sessie
– 7 rijders vallen af, 15 gaan er door naar Q2

Q2:

– duurt 15 minuten
– na 6 minuten valt de langzaamste rijder af
– daarna valt elke anderhalve minuut de dan langzaamste rijder af tot aan het einde van de sessie
– 7 rijders vallen af, 8 gaan er door naar Q3

Q3:

– duurt 14 minuten
– na 5 minuten valt de langzaamste rijder af
– daarna valt elke anderhalve minuut de dan langzaamste rijder af
– 2 rijders strijden om P1 in de laatste anderhalve minuut

Foto: Mercedes AMG F1