Nieuwe Formule 1-radioregels voor dummies

Pitmuur

Op het technische vlak is er in de afgelopen winter niet veel veranderd in de Formule 1, maar daarbuiten hebben er wel wat wijzigingen plaatsgevonden. Zo is het kwalificatieformat op de schop gegaan en is er met de ultrasoft een nieuwe bandensoort geïntroduceerd. Eén van de nieuwe regels waar wij als kijkers nog het meeste van kunnen gaan vernemen, of eigenlijk niet van kunnen vernemen, is de herziene radiowet.

Waarom deze nieuwe radiowet?

Gedurende langere tijd kreeg de autosportbond, de FIA, veel hoon over zich heen omtrent het vele radioverkeer. Coureurs leken wel robots, zo klonk het uit de monden van de criticasters. De rijders kregen niet alleen de stand van zaken op de baan door, maar ook de staat waarin hun banden verkeerden, de te gebruiken instellingen waarmee de voorganger gepasseerd kon worden en de temperatuur van de naaf die het rechterachterwiel aan de wagen moet houden.

Dat ging natuurlijk allemaal te ver en zodoende heeft de bond besloten het radiogebruik aan banden te leggen. Rijders mogen tegenwoordig niet meer over elk wissewasje worden bericht: er zijn 31 (!) mitsen en maren opgesteld. Zo mag het team de radio aanslingeren als de bolide van zijn coureur niet meer helemaal intact is (d.w.z. elke vorm van schade), het mag vlagsignalen communiceren, bandenkeuzes voor mogelijke pitstops doorgeven en rondetijden overbrengen.

Wat vinden de rijders zelf?

De rijders oordelen verschillend: McLaren-coureur Fernando Alonso zegt dat hij er niets van snapt, wereldkampioen Lewis Hamilton is van mening dat het het racen moeilijker maakt, wat de Brit als voordeel ziet. Mercedes-baas Toto Wolff denkt dat er een hoop mis kan gaan door het verminderde radiocontact. "Rijders zullen sneller fouten maken, omdat ze over lang niet zoveel informatie als vroeger beschikken", zei de Oostenrijker.

Om een duidelijk beeld te geven van wat mag: onderstaande is wat letterlijk in de FIA-reglementen terug te vinden is.

Het team mag:

1. Een indicatie geven van een kritiek probleem aan de wagen
2. Een indicatie geven van een probleem aan de bolide van een tegenstander
3. Een instructie geven om de pitstraat te bezoeken, om de wagen te repareren
4. Vlagsignalen doorgeven
5. Doorgeven wanneer er (ergens) water, olie of andere troep op de baan ligt
6. Instructie geven om andere rijders te laten passeren (bijv. het teruggeven van een positie die verkregen is na het afsnijden van een bocht)
7. Vragen of de rijder het bericht vernomen heeft
8. Ronde- of sectortijden doorgeven
9. Ronde- of sectortijden van de concurrent doorgeven
10. De afstand naar een tegenstander tijdens trainingen en races doorgeven
11. "Gas geven", "doortrappen", "je bent in gevecht met coureur XX" en dergelijke kreten bezigen
12. Hulp bieden met het waarschuwen voor eventueel verkeer tijdens trainingen en races
13. De afstand tussen verschillende wagens tijdens de kwalificatie doorgeven, zodat de rijder weet hoeveel ruimte hij heeft
14. De bandenkeuze voor de komende pitstop aangeven
15. Melden hoeveel ronden de rijder al met de stint bezig is waarin hij zit
16. De bandenkeus van de tegenstander melden
17. Informatie omtrent de mogelijke strategie van een tegenstander melden
18. Het Safety Car-window doorgeven
19. Doorgeven wanneer een tegenstander de mist in gaat, bijvoorbeeld als deze een chicane mist, van de baan raakt of een tijdstraf krijgt
20. Doorgeven dat het DRS gebruikt mag worden (of juist niet gebruikt mag worden)
21. Melden dat het DRS-systeem niet werkt
22. Melden dat de afstelling van de voorvleugel bij de aanstaande pitstop veranderd wordt
23. Het olieverbuik doorgeven
24. Doorgeven wanneer de rijder de pits in moet komen
25. De rijder herinneren aan de witte lijnen bij het uitrijden van de pitstraat, het mogelijke wegen van de wagen bij het binnenrijden daarvan
26. De rijder herinneren aan de baanlimieten
27. Mededelingen van de wedstrijdleiding doorgeven
28. Informatie verschaffen over mogelijke schade aan de wagen
29. Het aantal nog te verrijden ronden doorgeven
30. De aero-mapping tijdens vrije trainingen communiceren
31. De weersomstandigheden doorgeven

Alles wat dus niet binnen deze 31 regels te interpreteren is, is pertinent verboden.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden