Andrea Iannone met vleugeltjes op topsnelheid in MotoGP Qatar

images_MotoGP_2016_03_maart_160318_Moto2_Sam-Lowes

In de tests voorafgaand aan het seizoen was al duidelijk geworden dat Ducati zich goed heeft aangepast aan de nieuwe banden en vooral ook de nieuwe, gestandaardiseerde elektronica in de MotoGP. In de tweede en derde vrije training van de koningsklasse was het Ducati wat de klok sloeg. Andrea Iannone was in beide sessies de snelste. Met vleugeltjes.

In de tweede training was Jorge Lorenzo, die op dag 1 de snelste man van het veld was, bezig met andere dingen. In de derde sessie was de wereldkampioen op zijn Yamaha snel, maar niet zo snel als Iannone. Niet alleen was diens rondje van 1.54,639 het snelste, de Italiaan noteerde ook de hoogste topsnelheid van maar liefst 348,1 kilometer. Met de tweede tijd (1.54,776) hoefde Lorenzo - ook met vleugeltjes - zich overigens nergens voor de schamen.

Honda-coureur Marc Marquez zette de derde tijd neer. Ook Honda is inmiddels aan het experimenteren met vleugeltjes aan de kuip, om het voorwiel beter op het asfalt te houden. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Bij Yamaha wil Valentino Rossi (zevende) er nog niet van horen, maar voorlopig is teamgenoot Lorenzo mét winglets sneller. Bij Honda heeft Marquez een ander soort vleugeltjes dan Dani Pedrosa, die de zesde tijd noteerde. Ducati begon vorig seizoen al te experimenteren met de vleugels. Behalve Iannone was ook Andrea Dovisiozo er snel mee. Hij reed de vierde tijd. Tussen hen in op de vijfde plaats was het Maverick Viñales met de steeds beter wordende Suzuki.

Moto2: Lowes onder het baanrecord

Een valpartij weerhield Sam Lowes er op de eerste dag van de snelste tijd neer te zetten in de Moto2. Dat maakte hij op de tweede dag, waarin de Moto2 maar één training afwerkte, helemaal goed. In zijn zeventiende en laatste ronde reed de Brit 1.59,262 en daarmee reed hij onder het baanrecord in Qatar. “Iedere keer als ik een vrije baan had, kon ik onder de grens van 2 minuten rijden, dus daar ben ik heel tevreden mee,” zei Lowes. Zes keer reed hij een ronde van 1.59, maar met 1.59,2 was hij zelf ook wel verrast. “Dat is indrukwekkend,” vond hij.

Tom Luthi legde de lat al vroeg in de sessie hoog, op 1.59,473 en die tijd kon de Zwitser zelf ook niet meer verbeteren, maar hij was er tevreden mee. Luthi rijdt traditioneel goed in Qatar. Drie keer stond hij op het podium in het oliestaatje, onder meer in 2014 en 2015.

De snelste man van gisteren, Jonas Folger, kon zijn tijden niet verbeteren en bleef op plaats 5 steken, nog voor de nummers 2 en 1 van het afgelopen WK, Alex Rins en Johann Zarco. 

Moto3: Bendsneyder maakt weer indruk

Bo Bendsneyder heeft ook in de derde training voor de GP van Qatar indruk gemaakt. In de slipstream van zijn teamgenoot Brad Binder reed de 17-jarige Rotterdammer naar de achtste plaats. Qatar is de eerste Grand Prix voor de wereldkampioen van de Red Bull Rookies en hij reed er nooit eerder. De samenwerking tussen de Nederlander en zijn meer ervaren Zuid-Afrikaanse teamgenoot Brad Binder verloopt uitstekend. Op het goede moment wachtte Bendsneyder op Binder om hem te laten profiteren van de slipstream op het lange rechte stuk, om vervolgens achter hem aan te gaan en zo zelf ook een scherpe tijd neer te zetten.

Zodoende was Bendsneyder er mede verantwoordelijk voor dat zijn maatje Livio Loi van de voorlopige pole-position werd verdreven. Binder was iets sneller dan de Belg in Nederlandse dienst, evenals de pas 16-jarige Franse coureur Fabio Quartararo.

Dat Loi in de derde training niet de snelste was - en dus een hattrick miste - kon de kleine (1.60) Belg niet zo deren. “Ik heb banden gespaard en ben dus niet voluit op zoek naar de limiet gegaan.” De snelste tijd (2.05,832) die Loi donderdag in de tweede training uit zijn mouw schudde bleef staan als de snelste trainingstijd en daarmee bleef zijn voorlopige circuitrecord onbedreigd. 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden