Voorbeschouwing Formule 1 2016

050_Start_GP_Oostenrijk

Na twee weken intensief testen in Barcelona is het Formule 1-circus naar Australië getrokken. Dit weekend is de eerste Grand Prix van 2016. Hoe staan de teams en rijders er voor? Wij maken de balans op.

Mercedes AMG Petronas F1

#6 Nico Rosberg
#44 Lewis Hamilton

De wereldkampioenen legden de meeste kilometers af tijdens de testen in Barcelona en voorlopig lijkt het dat ze als onbetwiste favoriet aan het seizoen beginnen. Ook omdat het team uit Stuttgart niet eens het onderste uit de kan heeft gehaald, zo werd er minimaal getest op zachte banden. Wie van de coureurs dit seizoen de betere is? Nico Rosberg sloot 2015 heel sterk af en bij Lewis Hamilton lijkt de druk van de ketel, nu hij zijn idool Ayrton Senna heeft geëvenaard met drie wereldtitels. Van teambaas Toto Wolff mogen ze vrijuit duelleren en ze zullen elkaar weinig ontlopen. Van Rosberg loopt daarnaast eind dit jaar het contract af, waarmee hij extra gemotiveerd zou kunnen zijn om zich te bewijzen.

Scuderia Ferrari

#5 Sebastian Vettel
#7 Kimi Raikkonen

Na een indrukwekkende comeback in 2015 moet dit seizoen de kroon op het werk van Maurizio Arrivabene komen. Ambitieus als altijd denken de Italianen mee te kunnen vechten om de wereldtitel. Daarvoor is een aantal stappen in de juiste richting gezet, zo kunnen we concluderen na de testdagen, waar het leek dat ze Mercedes weer iets genaderd zijn. Zo is de stuurinrichting aangepast naar de zin van onder meer Kimi Raikkonen, die zijn draai niet heel goed kon vinden met de auto van vorig jaar. Sebastian Vettel liet indrukwekkende dingen zien tijdens de testdagen, maar of het genoeg is om het leven van Rosberg en Hamilton zuur te maken is de vraag.

Williams Martini Racing

#19 Felipe Massa
#77 Valtteri Bottas

Vooralsnog schatten we Williams weer in als derde team. Het team draaide in Barcelona weliswaar een aantal snelle ronden, maar reed in de tweede testweek te weinig lange stints om goed vergeleken te kunnen worden. Mercedes en Ferrari helemaal bijhalen lijkt voor het veel kleinere privé-team onmogelijk. Wel hopen Massa als Bottas zich te mengen in de strijd voor de podiumplaatsen. Beide heren hebben ook nog geen contract voor 2017 en vooral Bottas wil nog wel eens de overstap naar de absolute top maken.

Red Bull Racing

#3 Daniel Ricciardo
#26 Daniil Kvyat

Naast een nieuwe verflaag over de auto, die overgens goed geslaagd is, is het gissen hoe Red Bull Racing er voor staat in 2016. De kwelgeest van 2015, de Renault-motor, is gebleven, zij het met het logo van horlogemaker TAG Heuer erop. De verwachting is dat de betrouwbaarheid flink is verbeterd, maar over de snelheid is het team nog bescheiden. Renault heeft daarbij van alle constructeurs nog de meeste zogenaamde tokens op de plank liggen en verwacht gaandeweg het seizoen aan snelheid te gaan winnen. De beide rijders zullen sowieso moeten presteren. De jonge honden van zusterteam Toro Rosso staan te trappelen en ook de directie in Oostenrijk is ongeduldig en wil terug naar de top.

Sahara Force India F1

#11 Sergio Perez
#27 Nico Hulkenberg

Force India eindigde als team als vijfde in 2015 en zou met de mogelijk tijdelijke terugval van het oude Lotus, nu Renault, een plaats kunnen winnen. In Barcelona werd een degelijk testprogramma gedraaid met lange stints die het team in de voorkant van het middenveld met Red Bull en Toro Rosso zou plaatsen. De vaste waarden zijn een Mercedesmotor, twee solide coureurs en een goed draaiende operatie. Het enige gerommel rondom het team zijn de zakelijke perikelen van teambaas Vijay Mallya. Zolang dat de sportieve prestaties niet beïnvloedt kan het een goed jaar worden. 

Scuderia Toro Rosso

#33 Max Verstappen
#55 Carlos Sainz

Franz Tost sprak over Barcelona als de beste test ooit voor Toro Rosso. Carlos Sainz en Max Verstappen kregen een gloednieuwe auto, die met vele uren overwerk in de Italiaanse winter gebouwd is. De Renault-motoren werden vervangen voor snellere krachtbronnen van Ferrari en de auto zelf werd wat langer. Een potentieel probleem bij een nieuwe auto, de betrouwbaarheid, leek niet aan de orde in Barcelona. Toro Rosso reed er na Mercedes de meeste ronden en de lange stints zagen er goed uit. Het doel vorig jaar, vijfde bij de constructeurs, werd met een zevende plaats niet gehaald. Voor dit jaar lijkt datzelfde doel iets realistischer. Individueel voor Verstappen en Sainz geldt: laten zien dat je de potentie hebt en klaar bent om bij grote broer Red Bull te kunnen gaan rijden. Van Max Verstappen wordt dat eigenlijk nu al verwacht, al begint hij net als zijn Spaanse teamgenoot pas aan het tweede Formule 1-seizoen.

Renault Sport F1

#20 Kevin Magnussen
#30 Jolyon Palmer

Lotus werd deze winter overgenomen door Renault en de Fransen zijn daarmee als fabrieksteam terug op de startgrid. De fabriek in het Engelse Enstone blijft weliswaar gewoon draaien, maar daar worden nu Franse motoren ingebouwd in plaats van Mercedes-krachtbronnen. Het nieuwe Renault is uiterst terughoudend in zijn verwachtingen voor 2016. Motorisch geldt hetzelfde als voor Red Bull Racing: er moet een achterstand van 60pk ten opzichte van Mercedes worden weggewerkt. Met een terugkerende (Magnussen) en een debuterende (Palmer) coureur zal de motivatie bij de rijders in ieder geval groot zijn. 

Sauber F1

#9 Marcus Ericsson
#12 Felipe Nasr

De Zwitserse renstal kent moeilijke tijden. De salarissen werden vorige maand te laat betaald en afgelopen week vertrok technische baas Mark Smith, volgens eigen zeggen om familiaire redenen. In Barcelona kwam het team pas laat met de nieuwe auto op de proppen. De vraag is in hoeverre de nummer acht van 2015 de middelen heeft om de auto verder te ontwikkelen gedurende het seizoen. 

McLaren Honda

#14 Fernando Alonso
#22 Jenson Button

Slechter dan 2015 kan het niet worden. Dat zou je geneigd zijn te zeggen over voormalig topteam McLaren. In Barcelona zag het er qua betrouwbaarheid en - met alle voorbehouden - qua tijden ook wel iets beter uit dan een jaar geleden, toen de hernieuwde samenwerking met Honda begon. Honda's F1-baas Yasuhisa Arai werd echter tíjdens het testen vervangen, wat er op duidt dat nog niet alles volgens plan verloopt. Het is te hopen dat het onverwoestbare optimisme van teambaas Ron Dennis en rijders Alonso en Button nog even aanhoudt, want vooralsnog lijkt er nog een lange weg te gaan richting de toptijden van weleer.

Manor Racing

#88 Rio Haryanto
#94 Pascal Wehrlein

Met een nieuw management, nieuwe coureurs en een nieuwe auto begint Manor fris aan dit seizoen. De omgebouwde Marussia-Ferrari van 2014 is naar het museum en een gloednieuwe Manor-Mercedes is er voor in de plaats gekomen. Het team reed de minste ronden van allemaal in Barcelona, mede door twee bezoekjes aan de grindbak van debutant Rio Haryanto. Qua snelheid lijkt Manor niet meer op voorhand aangewezen te zijn op de laatste startplaatsen op de grid, wat in 2015 vrijwel de standaard was.

Haas F1

#8 Romain Grosjean
#21 Esteban Gutierrez

Op basis van de eerste testweek leek de start van het debuterende Amerikaanse team hoopvol. In de tweede week kreeg het team van teambaas Gunther Steiner echter het deksel op de neus. De problemen met de nieuwe bolide bleken groot en het team moest in Barcelona meermaals een nacht doorwerken. Romain Grosjean verklaarde in Barcelona dat zijn overstap naar Haas de beste kans is om ooit wereldkampioen te worden. Hij aast daarmee op termijn op een overstap naar de nauwe samenwerkingspartner van Haas: Ferrari. Teamgenoot Esteban Gutierrez was daar al reserverrijder, maar is blij dat hij nu weer als volwaardig Formule 1-coureur op de startgrid staat. De eerste races zal Haas als nieuwkomer in operationele zin als team nog moeten groeien. Races uitrijden en niet laatste worden lijkt het devies.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden