Voorbeschouwing MotoGP: Nu al spannender dan ooit

Het seizoen 2015 was turbulent, maar de strijd in de MotoGP lijkt in het seizoen 2016 bij voorbaat al spannender dan ooit te worden. Door nieuwe reglementen, een nieuwe bandenleverancier en nieuwe elektronica die voor iedereen hetzelfde is, zijn in het verleden behaalde resultaten weinig meer waard. En buiten dat staan de persoonlijke verhoudingen tussen de hoofdrolspelers zodanig onder druk dat die wel eens een doorslaggevende rol kunnen gaan spelen.

Natuurlijk zijn die hoofdrolspelers dezelfde als vorige jaren: Jorge Lorenzo, Valentino Rossi, Marc Marquez en Dani Pedrosa – in volgorde van het wereldkampioenschap van vorig jaar. De rivaliteit tussen Rossi en Marquez is verre van gesust, ook al zeggen beiden publiekelijk dat het allemaal achter hen ligt. Dat is ook zo’n nieuwe ‘regel’: in het openbaar en in de media moeten de coureurs aardig voor elkaar zijn…. 

Banden en elektronica

Michelin keerde terug als exclusief bandenleverancier in de MotoGP en iedereen heeft daar dus mee te maken. In de wintertests brachten de banden nog tal van problemen, met zelfs een klapband bij 300 km/u voor de Franse coureur Loris Baz. De banden hebben, zo vertelde wereldkampioen Jorge Lorenzo, de eigenschap dat ze een paar ronden nodig hebben om op temperatuur te komen. Dat heeft consequenties voor vooral het begin van de races. Wie iets te veel risico neemt, gaat onderuit en waarschijnlijk over de voorkant, die vooralsnog minder grip lijkt te geven dan de Bridgestones.
De fabrieksteams, en dan met name Honda en Yamaha, hadden aanvankelijk grote moeite met de nieuwe gestandaardiseerde elektronica. Gedurende de winter werd er in Japan hard gewerkt om de machines zo aan te passen dat deze op de elektronica werden aangepast, in plaats van andersom. Yamaha lijkt het lek redelijk boven te hebben, maar Marc Marquez en in iets mindere mate Dani Pedrosa hadden tot aan de laatste tests forse moeilijkheden. Bij de laatste test in Qatar voerde Honda drastische wijzigingen door, maar of die ook op andere circuits het gewenste effect hebben, is nog afwachten.

Jorge Lorenzo

Pas in de laatste race van vorig jaar pakte Jorge Lorenzo de leiding in het WK. Na een lastig begin had de Spanjaard een uitstekende tweede helft van het seizoen. Met zeven overwinningen troefde hij Yamaha-teamgenoot Valentino Rossi ruimschoots af, maar Rossi was door het hele jaar heen constanter. In de tests was Lorenzo overtuigend de snelste, op die op Phillip Island na. Op dit moment heeft hij de beste papieren.

Valentino Rossi

De 37-jarige veteraan begint aan zijn 21ste seizoen. De veranderingen lijken voor Rossi grotere consequenties te hebben dan voor Lorenzo, maar door de jaren heen heeft ‘Vale’ zich een meester getoond in flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Door het net missen van de titel vorig jaar is hij meer gebrand dan ooit om te laten zien wie The Greatest Of All Times is. “Het zal moeilijk worden,” weet de Italiaan. “In de tests zat het allemaal zó dicht bij elkaar. Het wordt een hele opgave om voorin het veld te komen en voor overwinningen te strijden.”

Marc Marquez

De Spanjaard kreeg van Rossi de zwartepiet toegespeeld vorig jaar. Hij zou zijn landgenoot Lorenzo helpen in diens pogingen de wereldtitel te behalen, iets wat zowel Lorenzo als Marquez in alle toonaarden ontkende. Na een moeizaam seizoen, waarin de motor niet deed wat Marquez wilde, waren zijn eigen kansen op de titel al snel verkeken. In de tests leek het nog niet veel beter te gaan voor de tweevoudig MotoGP-kampioen. Het is afwachten hoe de vete tussen Rossi en Marquez zich ontwikkelt en hoe de jonge Spanjaard zich houdt onder die enorme druk.

Dani Pedrosa

De teamgenoot van Marquez miste vorig jaar een deel van de wedstrijden door een armblessure, maar staat nu blessurevrij en fit aan de start. In de tweede helft van vorig jaar was Pedrosa ijzersterk, maar door zijn vroege achterstand kon hij niet meedoen om de titel. Zijn geringe gewicht zit Pedrosa nogal eens in de weg, doordat hij minder druk op de banden kan zetten dan zijn zwaardere rivalen, maar een enkele keer is het in zijn voordeel.

De anderen

Ducati, met Andrea Dovizioso en Andrea Iannone, en Suzuki, met Maverick Viñales en Aleix Espargaro, hebben grote stappen gemaakt en kwamen in de tests goed uit de verf. De vraag is alleen of ze ook genoeg in huis hebben om een hele race mee te kunnen doen. De Ducati’s hebben dat het afgelopen jaar wel bewezen, de Suzuki’s nog niet. Bij Ducati keerde oud-wereldkampioen Casey Stoner terug als testcoureur. De input van Stoner, die beweerde maakte beslist geen rentree te willen maken, kan een groot voordeel zijn voor Ducati, dat vorig jaar al de winglets introduceerde om meer downforce te creëren. Inmiddels maken ook andere merken, zoals Yamaha, gebruik van de vleugeltjes aan de zijkanten van de kuip.