Formule 1 techniekvideo: harder geluid in 2016

triple_exhaust_F1_2016

Met de komst van de nieuwe Formule 1-motoren verdween een deel van het kenmerkende geluid van de auto's. De motoren werden kleiner (van 2,4 liter V8 naar 1,6 liter V6), maakten minder toeren, de turbo's kwamen terug en een deel van de kracht werd elektrisch. En veel fans waren teleurgesteld. 

Komend seizoen zal het geluid weer harder worden, door een andere constructie van de zogenaamde wastegate met extra uitlaten. In de video hieronder legt Andy Cowell van Mercedes AMG het helder uit (in het Engels). Kort vertaald: de uitlaatgassen van de motor gaan naar een turbo. Als die turbo zijn maximum bereikt (kan oplopen tot 100.000 toeren per minuut), dan opent de wastegate die de gassen om de turbo heen leidt, terug in het laatste deel van de uitlaat. De manier waarop dat in 2014 en 2015 werd gedaan maakte er ook een soort demper van.

Dat dempende effect is voor dit jaar deels verminderd door die omgeleide uitlaatgassen via aparte uitlaten helemaal naar achteren te sturen. Het resultaat volgens de metingen: het volume stijgt van 124 dB naar 128 dB. Ter vergelijk: de 2,4 V8-motoren produceerden 129,5 dB. 

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden