Wat hebben we geleerd van de eerste Formule 1-testweek?

Na vier volle dagen testen op het Circuit de Barcelona-Catalunya weten de teams wat ze te doen staat. Mercedes lijkt nog sterker en heeft Ferrari het gat kunnen verkleinen? Onderaan lijken de zorgen zich op te stapelen voor McLaren terwijl Manor en Haas verrassend van start gegaan zijn.

Allereerst: Mercedes. Na twee dominante jaren lijkt het erop dat dit niet gaat veranderen in 2016. Op het gebied van betrouwbaarheid heeft Mercedes goede zaken gedaan met de extreem vele kilometers die ze in de eerste week reden. Lewis Hamilton begon maandag met 156 ronden, Nico Rosberg deed er dinsdag nog eens 172 bij. Mercedes besloot daarna de testdagen maar te splitten tussen beide coureurs, aangezien het fysiek een uitdaging was voor zowel Hamilton als Rosberg.

De laatste twee dagen legden de heren van Mercedes daarom nog meer afstand af. In totaal gaat het team van Toto Wolff met 3.100 kilometer terug naar de fabriek in Duitsland. Het team concentreerde zich deze week niet op snelheid, het heeft geen enkele keer op de zachte band gereden. De tijden die Rosberg en Hamilton lieten zien zijn veelbelovend maar geven nog geen indicatie voor de concurrentie. Mercedes bracht een aantal nieuw onderdelen zoals de veelbesproken voorvleugel, het definitieve pakket komt naar verwachting pas in Melbourne.

De concurrentie moet komen uit naam van Ferrari dat zo’n 1.600 kilometer reed. Kimi Räikkönen moest door een probleem met de brandstoftoevoer noodgedwongen aan de kant blijven tijdens zijn eerste ochtend in de auto, maar herstelde zich. Het resulteerde in een snelste tijd op donderdag. De eerste twee dagen die Sebastian Vettel voor zijn rekening nam sloot hij ook al af aan kop.

Het lijkt erop dat Ferrari op het gebied van banden en brandstof wat stappen heeft gezet die ze dichter bij Mercedes brengen. Wat de Duitsers daar tegenover zetten is nog maar de vraag. Interessanter is misschien wel het gevecht achter deze twee.

Het derde team?

Het team van Williams sprak zich uit met de verwachting, of beter gezegd, de hoop dat zij het derde team zijn in 2016. De auto van Williams lijkt op lage snelheid iets beter te presteren maar in de praktijk lijkt ook Force India aanspraak te maken op plek drie. Nico Hülkenberg reed op woensdag de snelste tijd met de Force India en ook de 19-jarige debutant Alfonso Celis liet de potentie van de VJM09 zien. Of kan Red Bull de stap maken met de vernieuwde Renault-motoren met labelling van TAG Heuer?

Solide debuut van Haas

Met bewondering werd gekeken naar het debuterende Haas F1. De Amerikanen reden 281 rondjes en konden op de vierde dag zelfs een eerste racesimulatie doen met Esteban Gutierrez achter het stuur. Haas sluit de eerste testweek met een positief gevoel af, maar heeft nog wel een aantal aandachtspunten.

Zo was er op de eerste dag een probleem met de voorvleugel die op hoge snelheid van de auto brak. Verder had het team op dag vier nog elektrische problemen, maar ook dit werd opgelost.

Toro Rosso verscheen in Barcelona met een kale STR11 waaraan nog een aantal nieuwe onderdelen ontbraken. Max Verstappen en Carlos Sainz konden ondanks kleine problemen veel kilometers maken. Weliswaar 200 kilometer minder dan Mercedes, maar wel meer dan alle andere teams. Vooral de 161 ronden die Carlos Sainz op woensdag reed waren indrukwekkend.

Een van de lelijke eendjes van 2015, Manor Racing, is herboren verschenen in Barcelona. Pascal Wehrlein liet een aantal veelbelovende dingen zien met de nieuwe auto. Manor bracht de nieuwe auto naar Barcelona waar ze meer dan een jaar aan hebben kunnen werken.

Wellicht kan Manor de stap maken naar het middenveld waar ze de strijd aan kunnen met Sauber en wellicht McLaren?

Meer zorgen voor McLaren

Het team van Ron Dennis kreeg namelijk opnieuw te maken met problemen. Het positieve punt: McLaren had sinds het begin van de samenwerking met Honda niet zoveel kunnen rijden op één dag. Fernando Alonso klokte 119 ronden op het Catalaanse circuit en klonk na afloop hoopvol. Dat hij twee dagen later het deksel alsnog op de neus zou krijgen had hij niet voorzien.

McLaren-Honda lijkt stappen gemaakt te hebben met de betrouwbaarheid (de vierde dag daar gelaten) maar over de snelheid valt nog niets te zeggen. Ook de relatie tussen de heren Dennis en Boullier met de Japanners van Honda lijkt nog meer bekoeld. De manager van het Honda F1-programma moest afgelopen week het veld ruimen vanwege de ‘pensioenregeling’, de timing van dat bericht kan echter wel gezien worden als ongelukkig.