Nieuwe F1-regels: knockout-kwalificatie in 2016, spectaculairdere auto's in 2017

Jody_Scheckter_Ferrari_312T4_Zolder_1979

De FIA heeft haar goedkeuring gegeven aan een nieuwe set reglementen. In 2016 gaat - hoogstwaarschijnlijk - al de kwalificatie veranderen. In 2017 gaan de auto's sneller en spectaculairder worden en komt er iedere Grand Prix een 'Driver of the Day'-award.

Na de vergadering van de zogenaamde Strategy Group met een aantal van de teambazen en de F1 Commissie, heeft de mondiale autosportbond FIA vandaag haar goedkeuring gegeven aan een set nieuwe regels voor 2016 en 2017.

Wijzigingen aan de vorm van de auto's

Het uiterlijk van de auto's gaat veranderen in 2017. Er komen bredere banden, zowel voor als achter. Er komen bredere voorvleugels en bredere en lagere achtervleugels. Het bodywork van de auto's zelf zal ook wat breder worden. Het maximum gewicht van de auto's gaat van 702 kg naar 722 kg plus het gewicht van de banden (geschat op 5 kg).

Het geheel aan veranderingen moet leiden tot spectaculairder uitziende auto's met meer neerwaartse druk en lagere rondetijden. Alle details in millimeters vind je in deze pdf van de FIA.

Nieuwe opzet kwalificatie

Met name op verzoek van de promotors van de Grands Prix is een nieuwe opzet bedacht die meer show moet garanderen. Formeel wordt het nog geëvalueerd (Wat te doen bij een rode vlag in de kwalificatie?), maar in de wandelgangen schijnt Bernie Ecclestone gezegd te hebben dat het in 2016 al gaat gebeuren. Het wordt een knockout-systeem dat als volgt gaat:

Q1:  

- duurt 16 minuten
- na 7 minuten valt de langzaamste rijder af
- daarna valt elke anderhalve minuut de dan langzaamste rijder af tot aan het einde van de sessie
- 7 rijders vallen af, 15 gaan er door naar Q2

Q2:

- duurt 15 minuten
- na 6 minuten valt de langzaamste rijder af
- daarna valt elke anderhalve minuut de dan langzaamste rijder af tot aan het einde van de sessie
- 7 rijders vallen af, 8 gaan er door naar Q3

Q3:

- duurt 14 minuten
- na 5 minuten valt de langzaamste rijder af
- daarna valt elke anderhalve minuut de dan langzaamste rijder af
- 2 rijders strijden om P1 in de laatste anderhalve minuut

Driver of the Day award

Wereldwijd mogen de fans gaan bepalen wie zij de beste. leukste, meest opmerkelijke (of wat dan ook) coureur van een Grand Prix vinden. Zij mogen online stemmen en direct na de race wordt de uitslag bekendgemaakt. De coureur met de meeste stemmen ontvangt dan de 'Driver of the Day'-award. 

Bescherming van de cockpit

Al een tijd lang is een betere bescherming van het hoofd van de coureurs onderwerp van discussie. Afgesproken is dat er in 2017 een oplossing wordt geïmplementeerd. De beslissing wat die oplossing precies wordt is uitgesteld naar 30 april aanstaande. Op tafel ligt de 'halo'-oplossing met twee sterke stroken materiaal die boven het hoofd van de coureur lopen, maar ook een geheel afgesloten cockpit van doorzichtig materiaal is nog een optie.

Levering motoren

Op zakelijk vlak zijn er afspraken gemaakt die te maken hebben met de kosten van klantenmotoren, de leveringsverplichtingen daarvan, de mate waarin deze mogen afwijken van de motoren die een fabrieksteam zelf gebruikt en, last but not least, het geluid dat ze moeten produceren. 

Foto: phombo.com

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden