Nog twee nachtjes slapen en de Formule 1 gaat weer rijden. Op het circuit van Barcelona-Catalunya begint dan de eerste van twee vierdaagse testsessies. Teams en rijders gaan ontdekken wat hun werk aan de auto's in de praktijk voor resultaten brengt.
Wie de kampioen gaat worden zal niet per sé direct duidelijk worden, maar de eerste dagen geven meestal wel een goed beeld van wie zijn zaken niet voor elkaar heeft. Vorig jaar gold dat voor McLaren-Honda, dat veel problemen had, die het team in de rest van het seizoen maar gedeeltelijk kon oplossen. Nieuw op de grid is het Amerikaanse team Haas F1, dat met een eigen chassis en een Ferrari-motor zal aantreden. Max Verstappen start zijn tweede Formule 1-seizoen en zal rijden op dinsdag en donderdag aanstaande.
Wijzigingen motoren
De teams met een gewijzigde motor zijn Toro Rosso (van Renault naar Ferrari), Renault F1 (voorheen Lotus met Mercedes-motor en nu uiteraard met Renault-motor) en Manor (van Ferrari naar Mercedes). Red Bull Racing gaat door met een motor van Renault, zij het dat die nu de naam van het horlogemerk TAG Heuer draagt.
Nieuwe en terugkerende rijders
Qua rijders zijn er drie nieuwelingen: de Brit Jolyon Palmer bij Renault en de Duitser Pascal Wehrlein en Indonesiër Rio Haryanto bij Manor. De Zweed Kevin Magnussen keert terug op de grid bij Renault na een jaar afwezigheid in de Formule 1. Ook Esteban Gutierrez keert terug. Hij zal gaan rijden voor Haas F1. Force India zet als enige een testrijder in in Barcelona: de 19-jarige Alfonso Celis uit Mexico.
Indeling testdagen:
Team | ma | di | wo | do |
Mercedes | HAM | ROS | HAM | ROS |
Ferrari | VET | VET | RAI | RAI |
Williams | BOT | BOT | MAS | MAS |
Red Bull | RIC | RIC | KVY | KVY |
Force India | CEL | PER | HUL | CEL |
Renault | PAL | PAL | MAG | MAG |
Toro Rosso | SAI | VES | SAI | VES |
Sauber | ERI | ERI | NAS | NAS |
McLaren | BUT | ALO | BUT | ALO |
Manor | WEH | WEH | HAR | HAR |
Haas | GRO | GUT | GRO | GUT |
Schema is onder voorbehoud van wijzigingen.
Foto: Scuderia Toro Rosso (Max Verstappen, wintertest Barcelona 2015)