Formule 1 weekoverzicht 13 februari

Max_Verstappen_Toro_Rosso_F1_Grand_Prix_Itali_2015

› Winterstop voorbij voor Max Verstappen
› Marchionne wil Alfo Romeo terug in Formule 1
› Toekomst F1 Grand Prix in Monza ongewis
› Pascal Wehrlein bij Manor F1 in 2016
› Carmen Jordá nauwelijks langzamer dan Romain Grosjean

Winterstop voorbij voor Max Verstappen

Na de spectaculaire sneeuwpret in Kitzbühl en het ijsdriften in Zweden was er afgelopen dagen weer een volle werkweek voor Max Verstappen. Op de fabriek van Toro Rosso in Italië werd een nieuw stoeltje geschuimd, in Zwitserland werd hij medisch gekeurd en gisteren kroop hij in Engeland op het hoofdkwartier van Red Bull Racing in de simulator. De 18-jarige revelatie van 2015, die de hele winter fysiek hard heeft doorgetraind, is optimistisch over de ontwikkelingen aan de nieuwe auto. Hij verwacht dat de Toro Rosso met Ferrari-motor misschien wel een seconde per rondje sneller zal zijn. Of dat genoeg winst is ten op zichte van de concurrentie, die deze winter natuurlijk ook hebben doorontwikkeld, zal moeten blijken.

Marchionne wil Alfo Romeo terug in Formule 1

Sergio Marchionne is de grote baas van het Fiat-Chrysler concern, waartoe ook Ferrari en Alfa Romeo behoren. Hij heeft al langer de ambitie om Alfa Romeo terug in de Formule 1 te krijgen, omdat hij gelooft dat dat de uitstraling en daarmee de verkoop van het merk zal vergroten. Hij vertelt in de Gazetto dello Sport dat Alfa Romeo zelfstandig een complete F1-auto kan bouwen, waarvoor dan wel de motor uit de rekken van zusterbedrijf Ferrari wordt gehaald. Een planning noemde hij niet, waarmee het blijft gissen hoe hard de plannen nu werkelijk zijn.

Toekomst F1 Grand Prix in Monza ongewis

Elders in Italië is er onzekerheid over het voortbestaan van een andere icoon:  de Grand Prix van Italie op het Autodromo Nazionale di Monza. Formule 1-baas Bernie Ecclestone liet deze week tegenover persburo Reuters weten dat het niet opschiet met de onderhandelingen voor na 2016. Hij klaagt dat het allemaal 'op zijn Italiaans' gaat en er meer woorden dan daden uit zijn Italiaanse gesprekspartners komen. Er is volgens de 85-jarige baas geen deadline, zolang hij maar voor het einde maand iets concreets hoort van de circuitbazen van Monza.

Pascal Wehrlein bij Manor F1 in 2016

Hij was al in beeld bij Manor sinds het team aangaf in 2016 met de motoren van Mercedes AMG te gaan rijden, maar pas deze week ging de kogel door de kerk. Mercedes-junior, maar ook regerend DTM-kampioen Pascal Wehrlein, zal plaastnemen in het op één na laatste stoeltje op de  F1-startgrid van 2016. De 21-jarige Duitser vervult daarmee de droom van Mercedes teambaas Toto Wolff, die hem qua F1 momenteel niet meer kon bieden dan wat testsessies. Voor het tweede en laatste F1-zitje zijn naar verluidt nog in de race: Will Stevens, Alexander Rossi en Rio Haryanto.

Carmen Jordá nauwelijks langzamer dan Romain Grosjean

Het was wel de F1-fittie van de week, nota bene tussen twee coureurs die hoogstwaarschijnlijk nooit een F1 Grand Prix zullen rijden. De Deen Marco Sorensen, voormalig Lotus-testrijder en inmiddels gewezen GP2-coureur, liet weten dat de Spaanse Carmen Jordá maar liefst twaalf seconden per ronde langzamer was dan hijzelf in de Lotus-simulator. Jordá pikte dat niet en liet weten dat zij Sorensen überhaupt niet kende en - en dat is het echte nieuws - dat zij slechts één seconde langzamer was dan Romain Grosjean. Dit betekent dat zij het afgelopen jaar enorme stappen heeft gezet, wetende dat zij in de GP3 vaak op enkele seconden van de leider haar rondjes reed. Zou haar grote droom, een test in een Formule 1-auto, dit jaar dan toch nog gaan uitkomen?

Foto: Scuderia Toro Rosso

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden