Formule 1 weekoverzicht 6 februari

Renault_F1_2016_test_livery_front

› Vrijere ontwikkeling F1-motoren in 2017
› Een Grand Prix in Londen?
› Nieuw Renault F1 presenteert line-up 2016
› Silly season: nog twee stoeltjes

Vrijere ontwikkeling F1-motoren in 2017

De Formule 1-teams zijn het eens geworden over het schrappen van het zogenaamde tokensysteem. Teams hebben nu een beperkt aantal tokens te besteden, wat inhoudt dat ze tijdens het seizoen beperkt zijn in het aantal aanpassingen dat aan de motoren gedaan mag worden. Het is vooral bedacht om de kosten voor de teams zelf binnen de perken te houden. Het systeeem blijkt in de praktijk grote nadelen te hebben: de kansen om de achterstand op andere teams in te lopen zijn erdoor beperkt en voor het publiek is het onnodig ingewikkeld om te volgen. De teams willen het daarom voor 2017 schrappen. De beperking die wel blijft is het maximaal aantal van vier motoren per coureur per seizoen.

Een Grand Prix in Londen?

Een Formule 1 Grand Prix in London is altijd al de droom van vele Britse racefans geweest, waaronder die van baas Bernie Ecclestone zelf. En die droom is weer actueel, nadat het circuit van Silverstone eind 2015 aangaf dat het in de toekomst wellicht geen geld meer heeft voor het organiseren van een Grand Prix. De Britse krant Times meldt dat er wetgeving in voorbereiding is die het voor steden eenvoudiger maakt wegen af te sluiten voor een auto- of motorsportevenement. Dat zou binnen enkele maanden moeten worden beslist. Formule 1-legende Stirling Moss ziet het wel zitten: "Toen ik racete hadden we bijna een race rond Hyde Park, maar de politie verhinderde dat. Als ze nu de gemeenteraad zo ver krijgen om het te doen, dan zou dan absoluut fantastisch zijn."

Nieuw Renault F1 presenteert line-up 2016

Alle puzzelstukjes van het nieuwe Renault Formule 1-team vielen deze week op hun plaats. Allereerst was er de mededeling van de Venezolaan Pastor Maldonado dat hij in 2016 niet op de grid zou staan. Een reden gaf hij niet, maar het lijkt erop dat zijn hoofdsponsor, de staatsoliemaatschappij PDVSA uit zijn thuisland, niet meer de miljoenen kan of wil geven die Maldonado in de auto moesten houden. Het vrijgekomen stoeltje wordt ingenomen door Kevin Magnussen, die na een seizoen McLaren in 2015 van de kant moest toekijken. Hij wordt de teamgenoot van Jolyon Palmer, die promoveert van testrijder tot echte Formule 1-coureur. De Franse GP3-kampioen Esteban Ocon, die ook Mercedes-junior blijft, wordt de nieuwe testrijder en ook Spaanse schone Carmen Jordá blijft verbonden aan de Frans-Engelse renstal. Wat haar rol wordt is nog niet bekendgemaakt, al lijkt het erop dat zijn haar talenten vooralsnog alleen in de simulator mag tonen.

Silly season: nog twee stoeltjes

Nu de line-up van Renault compleet is, resteren er nog twee open stoeltjes in de Formule 1 voor 2016 en dat is bij de hekkensluiter van 2015: Manor F1. Renault World Series 3.5-kampioen Oliver Rowland was in gesprek met het team, maar concludeerde dat hij de vraagprijs van zo'n 15 miljoen euro niet kon ophoesten. Hij koos ervoor om in 2016 met het Nederlandse MP Motorsport in de GP2-klasse te gaan rijden. Andere gegadigde is de Indonesiër Rio Haryanto, die afgelopen seizoen vierde werd in diezelfde GP2 met drie race-overwinningen. Haryanto kan rekenen op bijna tien miljoen euro van het Indonesische ministerie van jeugd en sport, maar heeft het restant nog niet bij elkaar. Op het vinkentouw zit ook nog steeds Mercedes-protégé Pascal Wehrlein, maar ook hij krijgt van zijn broodheer niet de sommen geld die Manor vraagt. Het team zal echter binnen twee weken beslissingen moeten nemen, aangezien de Formule 1 op 22 februari aanstaande de motoren weer gaat start voor de eerste testdagen van het nieuwe seizoen. Manor zal daar voor het eerst in twee jaar aantreden met een nieuwe auto, ditmaal voorzien van een krachtbon van Mercedes.

Foto: Renault Sport

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden