Formule 1 weekoverzicht 23 januari

Daniel_Ricciardo_Red_Bull_Raing_Yas_Marina_Abu_Dhabi_F1_2014

› Akkoord over goedkopere klantenmotoren
› Naam Marussia verdwijnt uit Formule 1
› Nieuwe Sauber niet gereed voor eerste test
› Renault-bolide komt door crashtest FIA
› Haas wil in middenmoot meedoen

Akkoord over goedkopere klantenmotoren

Er lijkt uiteindelijk toch een akkoord te zijn bereikt over goedkopere klantenmotoren. Dat is de uitkomst van de bijeenkomst van de Strategy Group en de F1 Commission, afgelopen week in Geneve. Met deze deal garanderen de motorfabrikanten dat ieder team op de grid is verzekerd van een krachtbron.

Plannen van Formule 1-baas Bernie Ecclestone en FIA-president Jean Todt voor een onafhankelijke, goedkopere motorleverancier stuitten eerder op verzet van de huidige motorfabrikanten. Honda, Mercedes, Ferrari en Renault gingen om de tafel zitten en spraken af klantenmotoren te leveren voor een bedrag van twaalf miljoen euro per seizoen. In ruil hiervoor blijven de huidige V6-motoren tot minimaal 2020 in de koningsklasse van de autosport.

Naam Marussia verdwijnt uit Formule 1

Manor Marussia gaat in 2016 verder als Manor Racing. Dit betekent dat de naam Marussia na vijf jaar verdwijnt uit de Formule 1. De Russische sportwagenfabrikant was sinds 2011 verbonden aan de renstal, die in 2010 debuteerde onder de naam Virigin Racing. Het team kondigde de naamsverandering zelf aan op Twitter. Bovendien onthulde de renstal een nieuw teamlogo.

Nieuwe Sauber niet gereed voor eerste test

Tijdens de eerste wintertest van het seizoen zal Sauber niet aanwezig zijn met de nieuwe bolide. De 2016-auto maakt pas tijdens de tweede test zijn debuut. Als de Formule 1-wagens op 22 februari in Barcelona voor het eerst de baan opgaan, kiest Sauber ervoor een aangepaste versie van de C34 te laten rijden. Dat meldt Autosport.

Volgens het Britse tijdschrift loopt de Zwitserse renstal niet achter in de ontwikkeling, maar is het besluit genomen omdat het beter uitkwam nadat de FIA besloot de seizoensopening in Melbourne van begin april naar 20 maart te verschuiven.

Renault-bolide komt door crashtest FIA

Renault heeft een belangrijke horde op weg naar een terugkeer op de Formule 1-grid genomen. Het team meldt via Twitter dat de bolide de verplichte crashtests van de FIA heeft doorstaan.

In 2016 keert Renault terug als fabrieksteam in de Formule 1, nadat het vorig jaar Lotus overnam. Pas volgende maand zal het team meer informatie geven over onder meer de kleurstelling van de auto. Wel is bekend dat Pastor Maldonado en Jolyon Palmer het rijdersduo vormen.

Haas wil in middenmoot meedoen

Het Amerikaanse team van Gene Haas gaat het debuutjaar in met grote ambities. De nieuwkomer op de grid wil meedoen in de middenmoot, zo zegt Günther Steiner in een gesprek met de officiële Formule 1-website. Dat zou betekenen dat Romain Grosjean en Esteban Gutierrez in 2016 meedoen om de punten. Toch houdt Steiner nog een slag om de arm. ‘Alle teams zijn hun auto aan het ontwikkelen. Het is dus de vraag waar iedereen precies staat. Waarschijnlijk weten we dat pas echt tijdens de eerste Grand Prix in Melbourne.’

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden