Formule 1 weekoverzicht 9 januari

images_Formule1_monza4

› McLaren-icoon Tyler Alexander overleden
› Jos Verstappen is klaar met racen
› Nürburgring en Monza dicht bij nieuwe deals
› Haas F1-bolide goedgekeurd door FIA

McLaren-icoon Tyler Alexander overleden

Tyler Alexander, een van de mede-oprichters van het McLaren-team, is op 7 januari op 75-jarige leeftijd overleden. De Amerikaan verwierf de meeste faam door zijn prestaties als techneut in Amerika, door winnende CanAm- en USAC-wagens te bouwen. Begin jaren '60 trok hij met de gebroeders Mayer (Teddy en Timmy) en Peter Revson naar Europa, waar hij in eerste instantie als mechanicus voor Bruce McLaren aan de slag ging.

Na de samenvoeging van het originele McLaren-team met de Project 4-formatie van Ron Dennis bleef Alexander aan als aandeelhouder, maar zijn rol verdween op de achtergrond. Hij vertrok in 1983, maar kwam in 1989 terug bij de ploeg uit Woking. De Amerikaan legde in 2008 zijn werkzaamheden voor de Britse renstal neer. Bij zijn werkzaamheden voor de IndyCar-équipe die hij in de jaren '80 met Teddy Mayer runde, ontdekte hij Adrian Newey, die later een grootheid in de F1-wereld zou worden.

Jos Verstappen is klaar met racen

Verstappen senior wil zich volledig focussen op de carrière van zoon Max. Lange tijd was Jos voornemens om samen met Jan Lammers aan het Le Mans-project van Frits van Eerd deel te nemen, maar doordat de inaugurele F1-race in Azerbeidjan samenvalt met de langeafstandsrace gaat het hele feest niet door. Verstappen senior keert ook niet terug, zo laat hij aan het blad Formule 1 weten. 

"Ik wil niets liever dan dat Max succesvol is", meldt de 43-jarige. "Mijn carrière telt niet meer, ik ben klaar met racen", is het duidelijke verdict. De Formule 1-carrière van Jos duurde van 1994 tot en met 2003: hij kwam in 107 Grands Prix tot zeventien WK-punten. De laatste internationale race waarin de Montforter uitkwam, was de Baku City Challenge in 2012.

Nürburgring en Monza dicht bij nieuwe deals

Een F1-race op de legendarische Nürburgring, even leek het voltooid verleden tijd. Doordat de eigenaar van het asfaltlint in de Eifel, Capricorn, niet tot een akkoord met Bernie Ecclestone wist te komen, ging de race in 2015 niet door. Vanwege de deal tussen de Nürburgring en de Hockenheimring om de Duitse Grand Prix om en om te organiseren, heeft de eigenaar van de "Grüne Hölle" nog een extra jaar tijd om de financiën op orde te krijgen. Met dank aan Capricorn wist de baan 2015 met zwarte cijfers af te sluiten.

Tevens is er goed nieuws uit Italië: de racetempel in Monza staat op de drempel van een contractverlenging. De laatste tijd was er veel onduidelijkheid over de piste nabij Milaan, maar de president van de Italiaanse autosportbond is ervan overtuigd dat Monza zich geen zorgen hoeft te maken. "De ergste moeilijkheden van Monza zijn voorbij, we zijn ver in de onderhandelingen over een zevenjarige deal", meldt Angelo Damiani. Dit zou betekenen dat de Italiaanse GP tot tenminste 2023 op de kalender staat: het oude contract liep aan het einde van dit jaar af.

Haas-bolide goedgekeurd door FIA

De in Australië debuterende équipe van Gene Haas zet goede stappen op weg naar de F1-grid. Haar eerste bolide, waarvan de naam nog niet bekend is, is door de verplichte crashtest van de FIA gekomen. "Volgende stap: Circuit de Catalunya", meldt de Amerikaanse stal op haar Twitter-account. De eerste F1-test van 2016 zal op 22 februari aanstaande aanvangen op het Spaanse circuit, dat een ruime 20 kilometer van het stadscentrum van Barcelona af ligt.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden