Seizoensreview F1 2015 - Lewis Hamilton

Lewis_Hamilton_Mercedes_AG_F1_Grand_Prix_Rusland_2015

Met zijn derde wereldtitel evenaart Lewis Hamilton het aantal titels van zijn grote voorbeeld Ayrton Senna. Net als in 2014 is Mercedes ook dit jaar dominant. Hamilton wint tien races en teamgenoot Nico Rosberg schrijft zes races op zijn naam. Het succes kan echter niet verbloemen dat de onderlinge verstandhouding tussen beiden ook dit jaar scheuren vertoont.

Dat Mercedes het Formule 1-veld ook in 2015 zijn wil oplegt, is geen verrassing. Tijdens de wintertests is de renstal oppermachtig. Hamilton gaat dan ook het jaar van start zoals hij 2014 heeft afgesloten: met een zege.

Goed van start in Australië

In Australië kwalificeert de Brit zich met een verschil van ruim een halve seconde op pole position. Een dag later eindigt hij voor Rosberg en Vettel, die meer dan een halve minuut toe moet geven op het Mercedes-tweetal.

Na een tweede plaats in Maleisië staat Hamilton in China en Bahrein weer op de hoogste trede van het erepodium. De goede prestaties van Brit doen de teamverhoudingen geen goed. Rosberg klaagt in China dat hij tijdens de race door Hamilton wordt opgehouden. De Brit zou met opzet zijn racepace hebben vertraagd. Na een goed gesprek is kou voorlopig uit de lucht.

Voorsprong slinkt

Hamilton begint vol vertrouwen aan het Europese seizoen. Zijn voorsprong op Rosberg bedraagt 27 punten, maar de Duitser verkleint dankzij zeges in Spanje en Monaco de achterstand tot tien punten.

In het prinsdom, waar Mercedes bekendmaakt Hamilton tot eind 2018 te hebben vastgelegd, lijkt de Brit onbedreigd naar de zege te rijden. Echter, een misrekening op de pitmuur bij het team zorgt ervoor dat niet hij maar Rosberg er met de overwinning vandoor gaat.

Foutje op pitmuur in Monaco

Tijdens een safety car-fase besluit Mercedes Hamilton binnen te roepen voor een stop. Op de pitmuur denken ze dat de voorsprong van zo’n twintig seconden voldoende is om de Brit, zonder de leidende positie te verliezen, weer de baan op te sturen. Het blijkt een misvatting.

Hamilton verwerkt de teleurstelling van Monaco met een overwinning in Canada. Ook op Silverstone is de Brit de beste, nadat hij in Oostenrijk als tweede is geëindigd. In Hongarije valt Hamilton voor het eerst niet in de prijzen. Na 16 races op rij op het podium komt de Brit op de Hungaroring niet verder dan een zesde plaats, een teleurstellend slot van een prima eerste seizoenshelft.

Derde wereldtitel

Na de zomerstop wint Hamilton in België en Italië, maar valt hij uit in Singapore. Het is met Hongarije de enige keer dat de Brit na een race niet op het podium te vinden is. Het brengt Hamilton niet uit zijn evenwicht. Hij zegeviert vervolgens drie races op rij. De laatste zege, in de Verenigde Staten, is goed voor de wereldtitel.

Hamilton profiteert in Austin van een stuurfout van Rosberg, die hierdoor een overwinning verspeelt en zijn teamgenoot het kampioenschap ziet pakken. Na afloop is het tv-publiek getuige van het tafereel waarbij Hamilton een pet naar de mokkende Rosberg gooit, waarna de Duitser de pet weer teruggooit naar de Brit.

Niet aan te pas

Met het behalen van de titel lijkt Hamilton minder gemotiveerd. Of ligt het aan een aanpassing, waarover de Brit klaagt, waardoor de balans van de auto anders is? Niettemin in de laatste drie races van het seizoen is Rosberg de bovenliggende partij. Hamilton moet in Mexico, Brazilië en Abu Dhabi genoegen nemen met de tweede plaats.

Terugblikkend zegt Hamilton dat die laatste races juist een zegen zijn geweest. De nederlagen hebben hem meer motivatie gegeven voor 2016, zo verklaart hij tegenover de BBC. Formule 1-volgers zullen ook benieuwd zijn hoe de relatie tussen Hamilton en Rosberg zich volgend seizoen ontwikkeld. Teambaas Toto Wolff heeft gezegd niet te schromen maatregelen te nemen als de spanningen een negatieve uitwerking hebben op het team.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden