Seizoensreview F1 2015 - Kimi Räikkönen

images_1.fins

De nummer-vier in het kampioenschap, Kimi Räikkönen, heeft persoonlijk gezien een prima seizoen gedraaid: na afloop van de Grand Prix van Bahrein mocht de 36-jarige vanwege zijn tweede plaats voor het eerst sinds oktober 2013 de gang naar het podium maken. Er werden nog twee andere bokalen in de wacht gesleept: Kimi finishte als derde in Singapore en besloot de seizoensfinale in Abu Dhabi op dezelfde stek.

Met een vierde plaats in het eindklassement doet de Fin het beduidend beter dan afgelopen jaar, toen hij op een voor een oud-kampioen onwaardige twaalfde plaats eindigde. Räikkönen scoorde slechts 55 punten: dat waren er dit jaar 150.

De cijfers liegen er echter niet om. Ondanks het feit dat de Ferrari van 2014 bedroevend weinig mogelijkheden had, reed Alonso naar twee podia en had de Spanjaard uiteindelijk bijna het driedubbele puntentotaal van Räikkönen. Met een winnende wagen onder het achterwerk kon de Fin het dit jaar moeilijk bolwerken. Collega Vettel zegevierde driemaal en belandde daarnaast nog tien keer op het erepodium. Het tweetal werd gescheiden door een gigantische 128 punten.

Concurrentie uit eigen land

Het heilige vuur leek aan te wakkeren toen Räikkönen bedreigd werd door zijn landgenoot Valtteri Bottas. De tien jaar jongere Fin reed in 2014 een puik seizoen voor Williams, wat hij besloot op een keurige vierde plaats in het klassement. Geruchten deden de ronde dat Bottas het tweede stoeltje bij Ferrari wel eens kon gaan bezetten in 2016, maar na een lange tijd van onderhandelingen kwam Räikkönen tot een akkoord met Ferrari voor een zesde jaar dienstverband.

Het moet komend seizoen echt een stuk beter, wil Räikkönen nog langer mee in de F1. Het gat naar Vettel is gewoonweg te groot en de jonge generatie zit met smart te wachten op de dag dat de Iceman definitief met pensioen gaat. De naam van Max Verstappen zingt al langer rond, maar ook Bottas en zelfs Romain Grosjean lijken gegadigden om de plek van Räikkönen in te nemen, mocht het zo ver komen.

De Fin kan nog altijd rekenen op een grote schare fans, daarnaast is de relatie met Vettel opperbest. Ferrari heeft de marktwaarde van de Fin en zijn vriendschap met haar Duitse kopman zeker mee doen wegen in het besluit. Voor de aanhangers van Räikkönen is het te hopen dat hij volgend jaar mee kan draaien in de top, anders zou het snel kunnen zijn afgelopen voor de wereldkampioen van 2007.

Overwinningsloze periode

Als het F1-circus over een kleine drie maanden arriveert in het Australische Albert Park, is het al weer drie jaar geleden dat Räikkönen zijn laatste overwinning boekte. Met een slimme strategie en een piekfijn optreden van de Fin werkte de toenmalig Lotus-rijder zich binnen de kortste keren op vanaf startplaats zeven. Tot aan de zomerstop leek Räikkönen een serieuze titelkandidaat, mede doordat de zeges tot en met de maand juli werden verdeeld onder vijf coureurs. De afloop van het seizoen 2013 is bekend: vanaf het treffen in de Belgische Ardennen tot aan de het slotstuk in de Emiraten won Vettel alles.

Er werd vaarwel gezegd tegen het inmiddels noodlijdende Lotus, Räikkönen liet een operatie eerder uitvoeren om maar niet meer in actie te hoeven komen. Midden september werd duidelijk dat Kimi terug zou keren naar zijn oude liefde: Ferrari, waarvoor hij in de periode 2007-'09 negen overwinningen boekte. Aan de zijde van Alonso zou de Scuderia voor het eerst sinds 1953 twee kampioenen onderbrengen in haar renstal. Een gooi naar het kampioenschap leek het minimale doel.

Een jaar later kon de armzalige balans worden opgemaakt: Alonso werd zesde in het WK, Räikkönen eindigde zoals gezegd op de twaalfde plaats. Waar de Spanjaard vertrok, kwam viervoudig wereldkampioen Vettel binnen: niet de eerste de beste om als teammaat te hebben.

Het roer om bij Ferrari

Voorafgaand aan het seizoen werden er drastische maatregelen genomen in Maranello: Maurizio Arrivabene kwam als redder in nood aan het hoofd van de equipe te staan, en de SF15-T was een aanmerkelijk betere bolide dan zijn voorganger. Dit deed Arrivabene verleiden tot de uitspraak dat 'de wagen wel eens op Kimi's lijf kon zijn geschreven'. Dat de auto van 2015 de Fin een stuk beter lag staat buiten kijf, op zijn vijf uitvalbeurten na finishte de voormalig titelhouder slechts tweemaal lager dan P6.

Räikkönen verloor het kwalificatieduel ten opzichte van zijn teamgenoot met onthutsende cijfers: 15-4. Er moet volgend jaar wel meer dan één tandje bij, wil de oudste coureur van het veld een goede indruk maken. Achteraf gezien is het doodzonde dat Räikkönen zijn motivatie verloor, midden 2009. Wie weet wat de Fin had kunnen doen met de wagen van 2010, de bolide waarmee Alonso nipt naast de titel greep. Of, als hij Schumacheresque langdurig bij de stal was aangebleven, wat de kansen in 2012 eventueel waren geweest mocht de Fin bij Ferrari hebben gereden.

Feit is dat Kimi twee jaar lang zijn tijd heeft verdaan op de rallykoersen van deze wereld, waarbij geregeld een video opdook van een rollende Citroën. Tijdens zijn eerste seizoen bij Lotus leek er echt sprake te zijn van een herboren Iceman, maar diezelfde Räikkönen maakt tegenwoordig werderom de indruk die hij in het einde van het afgelopen decennium ook maakte. Probeer het onderste uit de kan te halen Kimi, de jeugd staat te popelen!

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden