Seizoensreview F1 2015 - Carmen Jordá

images_Formule1_2015_coureurs_Carmen_Jorda_Carmen_Jorda_Lotus_F1_2015_060

Ineens was ze daar: de Spaanse schone Carmen Jordá. Ze was de nieuwe ontwikkelingscoureur van het Lotus F1-team en volstrekt onbekend bij iedereen die niet de achterkant van het GP3-veld volgde. Maar ze was er wel en kan terugkijken op een foutloos seizoen.

De vorige drie seizoenen eindigde Carmen Jordá met drie verschillende teams als 28e, 30e en 29e in het GP3-kampioenschap. Welke Formule 1-teambaas is er dan geïnteresseerd in zo iemand? Dat is een teambaas die geld zoekt en bij Lotus was dat dringend het geval. De bijdragen van sponsoren en brokkenpiloot Pastor Maldonado, naar verluidt de meest betalende coureur in de Formule 1, waren nog niet genoeg om het team in leven te houden. Carmen was voor Lotus dus een reddende engel.


Met Carmen Jordá werd een deal gesloten, waarin zij rijdend niet verder kwam dan de simulator. Op Grands Prix mocht ze een beetje met het team meelopen en -luisteren en vooral ook veel in het beeld van de camera's gaan staan. En eerlijk is eerlijk: ze deed dat allemaal foutloos, het hele seizoen lang. De tv-regisseur van de Formule 1 sloeg haar nooit over. Altijd kwam dat shot van Carmen in de pitbox met de koptelefoon op, serieus kijkend met erna, als zichzelf op tv zag, vaak een grijns met haar stralende gebit.


Ze gaf ook interviews. Nooit zei ze daarin dat ze de nieuwe wereldkampioen Formule 1 zou worden. Carmen is intelligent en weet dat zelf ook wel. Ze zei dat ze trots was dat ze mee mocht draaien met het Lotus-team, dat ze een inspiratie wilde zijn voor racende meisjes en vrouwen en dat ze hoopte later in het jaar nog een keer te mogen testen in de echte Formule 1-auto. Dat laatste kwam er niet van.


Vorige week liet Carmen weten dat ze hoopt dat ze met nieuwe teameigenaar Renault de samenwerking kan voortzetten in 2016. Ze wil nog meer leren en heel graag alsnog die testkilometers maken. De vraag is of Renault daar goed aan doet. De extra publiciteit die het Lotus dit jaar bracht zal volgend jaar veel minder zijn. Het nieuwe is eraf. En hoe langer het duurt voordat zij in de echte auto zit, des te gênanter wordt het dat een groot merk als Renault zich hiervoor leent. De Franse fabrikant heeft een naam hoog te houden als investeerder in echt racetalent. En als ze graag een vrouw willen steunen in haar carrière, laten ze dan Beitske Visser bellen.


Vanuit Carmens ogen bekeken geef ik haar overigens groot gelijk. Als mensen ervoor willen betalen om jou een leven van een soort van Formule 1-coureur te laten leiden: doen! Je bouwt daarbij een waardevol netwerk op en verhoogt je marktwaarde voor modellenwerk, schnabbels en heel veel meer. In de wachtkamer bij de Spaanse tandarts zag ik Carmen in bikini in een oud roddelblad. Toen de tandarts daarna aan het werk ging voelde ik geen centje pijn.

 Foto's: Lotus F1 Team, sight-management.com

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden