Seizoensreview F1 2015 - Daniil Kvyat

KvyatHungary

Drie keer negende en twee keer een tiende plaats in 2014. Die resultaten waren voor Red Bull Racing genoeg om Daniil Kvyat te promoveren van Toro Rosso naar het moederteam. Een kleine gok, dat was het zeker.

Het is pas twee seizoenen geleden dat de renstal uit Milton Keynes domineerde in de Formule 1. Ook in 2014 was Red Bull nog goed voor drie overwinningen. Bovendien werden die zeges geboekt door de nieuweling bij het team Daniel Ricciardo.

Helaas zat een overwinning er in 2015 geen moment in. Het was al vroeg in het seizoen duidelijk dat het ooit zo grote Red Bull het dit jaar zou moeten doen met af een toe een podiumplaats.

lastige start

In Australië begint het seizoen dramatisch voor Kvyat. Op weg naar de grid geeft zijn Renault-motor de geest en moet hij al opgeven voordat de race überhaupt is begonnen. In Maleisië gaat hij zowaar wel van start en harkt hij zijn eerste punten zoor z’n nieuwe werkgever binnen met een negende plaats. In China moet de Rus de race opnieuw voortijdig staken met een motorisch probleem.

In Bahrein en Spanje finisht Kvyat wel weer in de punten, maar erg sprankelend zijn de negende en tiende plaats die hij daar haalt niet. Inmiddels neemt ook de kritiek op het jonge talent toe. Kvyat zou in 2014 een hype zijn geweest en helemaal niet zo goed als van te voren werd gedacht. Helmunt Marko laat zelfs optekenen dat Kvyat ‘uit moet gaan kijken als hij zo doorgaat’. Omdat ‘de rookies bij Toro Rosso het tot nog toe veel beter doen’.

herstel

De kritiek is niet aan dovemansoren gericht want vanaf dat moment gaat het beter met Kvyat. In Monaco rijdt hij zijn beste race tot nog toe uit zijn F1-carriere en wordt hij knap vierde. Op het snelle circuit van Montreal is Kvyat de enige coureur met een Renault-motor die in de punten finisht met een negende plaats. Ook tijdens de spectaculaire race in Silverstone maakt de jongeling weinig fouten en wordt hij zesde. Vlak voordat de zomerstop begint boekt Kvayt zijn beste resultaat van het jaar: een knappe tweede plaats in Hongarije.

Als de F1-carrousel weer op gang komt trekt Kvyat zijn goede vorm van voor de zomerstop door. In Spa wordt hij knap vierde. Ondertussen heeft hij het gat naar teamgenoot Daniel Ricciardo grotendeels gedicht en is de kritiek op zijn matige start van het seizoen bijna volledig verdwenen. Op Monza hengelt Kvyat in de trage Renault-motor een puntje binnen. Vervolgens finisht hij in Singapore op een degelijke zesde plaats. Het seizoen lijkt voor Kvyat op dat moment al redelijk gered.

crashes

Maar dan laat Kvyat in Suzuka op een negatieve manier van zich horen. Tijdens de kwalificatie rijdt de Red Bull-coureur met zijn linkervoorwiel iets te veel over het gras en schiet hij keihard van de baan. Kvyat komt met de schrik vrij, maar geeft wél direct toe dat het een eigen fout was. Tijdens de race finisht hij voor het eerst sinds zes races weer eens buiten de punten. Op het circuit van Sotsji rijdt Kvyat voor eigen publiek naar een keurige vijfde plaats, maar in Austin gaat het opnieuw mis. Op het halfnatte asfalt raakt hij tijdens de race zijn Red Bull-bolide kwijt en eindigt hij in de muur.

Tijdens de laatste drie races van het seizoen finisht Kvayt drie keer in de punten: een vierde plaats in Mexico, een zevende plaats in Brazilië en een tiende plaats in Abu Dhabi.

Kvyat eindigt uiteindelijk op een zevende plaats in het klassement met drie punten voorsprong op teamgenoot Daniel Ricciardo. Geen slecht begin voor een eerste seizoen bij een ‘topteam’, maar naar alle waarschijnlijkheid ook niet een resultaat waar hij vooraf voor had getekend. 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden