Seizoensreview F1 2015 – Daniel Ricciardo

Vele ogen waren dit seizoen gericht op Daniel Ricciardo. De coureur van Red Bull Racing brak in 2014 door met drie zeges en een derde plaats in de eindstand om het kampioenschap. Er werd dan ook veel verwacht van de goedlachse Australiër, maar het jaar verliep minder voorspoedig dan verwacht. Betrouwbaarheidproblemen en straffen hielden Ricciardo weg van de overwinning. Met twee podiumplaatsen sloot hij seizoen af als achtste en verloor nipt op punten van teamgenoot Daniil Kvyat.

Na de tests is het duidelijk dat Red Bull een moeilijk seizoen voor de boeg heeft. Vooral motorleverancier Renault krijgt er van langs. Volgens teambaas Christian Horner komt de Franse krachtbron honderd pk tekort op concurrent Mercedes.

Motorwissel op eerste dag

De verhoudingen tussen beide partijen wordt er niet beter op als Ricciardo in Melbourne al op de eerste dag een motor moet wisselen, in een seizoen waarin slechts vier wissels zijn toegestaan. De Australiër, die het gehele weekend kampt met problemen, eindigt dan nog wel als zesde, maar doet dat op een ronde achterstand van winnaar Lewis Hamilton.

Ondanks het geruzie tussen Red Bull en Renault rijdt Ricciardo in de daaropvolgende vijf races steeds in de punten. Hij blijft echter wel ver verwijderd van het podium. In Monaco komt hij met een vijfde plaats nog het dichtst bij, maar Kvyat eindigt als vierde.

Dieptepunt in Canada

Na het voorlopige hoogtepunt volgt in Canada het dieptepunt. Op het circuit waar Ricciardo een jaar daarvoor zijn eerste zege in de Formule 1 boekte, eindigt de race dit keer in mineur. De Australiër kwalificeert zich als negende, maar lijkt op zondag niet vooruit te branden. Hij eindigt uiteindelijk als 13de.

Inmiddels heeft Ricciardo het toegestane aantal motoren al verbruikt. Dit leidt in Oostenrijk tot een gridpenalty. Vanaf een 18de startplek knokt de Australiër zich naar een tiende plaats, goed voor een punt. Op Silverstone haalt hij de finish niet vanwege een elektrisch probleem.

Succes in Hongarije

Vlak voor de zomerstop is er dan eindelijk succes. Op de Hungaroring eindigt Ricciardo als derde. De Australiër profiteert van fouten bij Mercedes. Bovendien kan de Red Bull-bolide beter uit de voeten op een circuit met lagere snelheden.

Het succes krijgt na de zomerstop geen vervolg. Elektronische malheur voorkomt dat Ricciardo de finish op Spa-Francorchamps haalt. In Italië zorgen motorproblemen ervoor dat hij kansloos is voor ereplaatsen. De Australiër start als voorlaatste en knokt zich uiteindelijk naar een achtste plaats.

Podium in Singapore

In Singapore komt Ricciardo goed voor de dag. Net als op de Hungaroring liggen ook in de straten van de stadstaat de snelheden een stuk lager. De Australiër kwalificeert zich op de eerste startrij en sluit de race af als tweede achter zijn voormalige teamgenoot Sebastian Vettel.

Opnieuw krijgt dit succes geen vervolg. Er volgen twee vijftiende plaatsen in Japan en Rusland. In Sotsji valt Ricciardo uit, maar wordt hij nog wel geklasseerd. In de Verenigde Staten gaat de Australiër kortstondig aan de leiding, maar valt daarna flink terug en weet uiteindelijk nog een punt in de wacht te slepen.

Seizoen afgesloten

Na een vijfde plaats in Mexcio valt Ricciardo met een elfde plaats in Brazilië net buiten de punten. Opnieuw voorkomt een motorwissel een goede uitgangspositie voor punten. Een teleurstellend seizoen sluit de Australiër in Abu Dhabi af met een zesde plaats.