Seizoensreview F1 2015: Felipe Massa

Felipe Massa, Williams F1, GP Japan, 2015

Stiekem droomde men bij Williams van meer dan een handvol derde plaatsen, zoals in 2014 het geval was. Met de Mercedes-aangedreven Williams dacht ook Felipe Massa een stap te kunnen maken richting de concurrentie. Dat bleek toch ietwat tegen te vallen, een zesde plaats viel hem ten deel.

Hoewel dat voor Massa een verbetering is ten opzichte van 2014, had hij er meer van gehoopt. Het wordt snel duidelijk dat Ferrari enorme stappen gemaakt heeft, zij laten Williams dan ook achter zich. Massa begint in Australië sterk met een vierde plaats en geeft dat een vervolg met een zesde en vijfde stek in Maleisië en China.

Minder goed gaat het in Bahrein en Canada. De Braziliaan kent technische problemen en moet vechten vanuit de achterhoede. Beide keren weet Massa toch in de punten te eindigen. Tussendoor komt Massa tijdens de GP van Monaco in aanraking met Pastor Maldonado. Het kost een voorvleugel en uiteindelijk een puntenfinish: Een teleurstellende P15 is het maximaal haalbare

Best of the rest

Massa bereikt in twee races het podium, de eerste keer tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Op de Red Bull Ring is Massa de ‘best of the rest’ met een derde plaats. Hij profiteert van het falen van Sebastian Vettel en kan de Duitser tot de finish achter zich houden. In de Britse Grand Prix volgt nogmaals een vierde plaats, in Hongarije valt Massa weer buiten de punten.

Na de zomerstop komt de 34-jarige iets sterker terug. In Spa-Francorchamps valt een zesde plaats hem ten deel, waarna hij met vertrouwen af kan reizen naar het snelle Monza.

Een vijfde plaats in de kwalificatie biedt perspectief voor de race, en dat maakt Massa waar. In eerste instantie valt Nico Rosberg weg als hij te kampen krijgt met motorproblemen, daarna is het tussen Massa en diens teamgenoot om uit te maken wie het podium mag bestijgen. Het voordeel is voor de Braziliaan, die emotioneel terugkijkt op de Italiaanse race. “Het is zeer emotioneel om hier te staan op het podium. Het was een fantastische race, ik was aan het pushen om het gat naar Valtteri te slaan maar dat lukte niet. Het was erg lastig om hem achter me te houden maar het is gelukt”, aldus een blije Massa.

Wisselvallige herfst

Daarna treedt de wisselvalligheid in bij Massa. Zo komt hij in Singapore niet ver. Bij het uitrijden van de pits komt Massa in aanraking met concurrent Nico Hülkenberg. Tegelijkertijd moeten de twee door de tweede bocht en komt het tot een treffen. Massa moet terug naar de pits voor een extra stop vanwege een lekke band, hij wast zijn handen na afloop in onschuld. Niet veel later krijgt Massa een probleem met de versnellingsbak waarna hij de wedstrijd definitief moet verlaten. Een domper voor Massa: “Het was zo’n race waar niets mijn kant op kwam.”

Het is tekenend voor een wisselvallige slotfase van het seizoen. Na het uitvallen in Singapore komt Massa in Japan niet verder dan P17, moet hij de wedstrijd vroegtijdig verlaten in Austin en volgt een diskwalificatie in de thuiswedstrijd in Brazilië. Tussendoor stelt Massa wel de derde plaats voor Williams in het constructeurskampioenschap veilig met een sterke vierde plaats in Sochi.

Massa is niet geheel tevreden over de slotfase van zijn seizoen: “We hadden niet de snelheid die we wilden in de laatste races, daar hebben we de prijs voor betaald. Het is jammer dat we het seizoen zo afsluiten maar de motivatie is groot om in 2016 sterk terug te komen.”

Beeld: Williams F1