Seizoensreview F1 2015 – Carlos Sainz

Het debuutjaar van Carlos Sainz jr. speelt zich voornamelijk af in de schaduw van zijn evenzo debuterende teamgenoot bij Scuderia Toro Rosso, Max Verstappen. Hoewel de Spanjaard in het kampioenschap op punten het onderspit delft tegen onze landgenoot (49-18), presteert Sainz beter tijdens de kwalificatie: 10-9.

De Spanjaard kan terugblikken op een goed eerste seizoen in de Formule 1. Red Bull-adviseur en talentscout Helmut Marko is zeer te spreken over de debutanten van Toro Rosso. ‘Ze hebben de verwachtingen overtroffen. Wij zijn erg tevreden over ze.’

Ervaring

Sainz maakt zijn entree in de koningsklasse van de autosport als kampioen van de World Series by Renault 3.5. Hij heeft meer ervaring in zijn bagage dan Verstappen. De uitslagen laten dat in het begin van het seizoen ook zien. In de eerste zeven races scoort Sainz vijf keer beter dan onze landgenoot.

In Melbourne sluit de Spanjaard zijn eerste race af op een negende plaats. In Maleisië wordt hij achtste, maar in China blijft Sainz ver verwijderd van punten. Hij spint al in de tweede ronde en komt niet verder dan een 13de plaats.

In de punten

Na een uitvalbeurt in Bahrein rijdt hij in Spanje en Monaco wel weer in de punten. In Spanje komt Sainz voor eigen publiek als negende over de finish en in het prinsdom pakt hij net een puntje met een tiende stek. Een goede prestatie, omdat Sainz in Monaco vanuit de pitstraat de race is gestart. Hij is bestraft, omdat hij na het eerste kwalificatiedeel geen gehoor heeft gegeven om naar de weging te komen.

Het is voorlopig het laatste WK-punt voor de Spanjaard, die na Monaco een mindere serie kent. Liefst zes races blijft Sainz puntloos, vier keer valt hij uit. Pas in Singapore sprokkelt hij punten met een negende plaats. Inmiddels siert Verstappen veelvuldig de headlines met zijn vierde plaats in Hongarije en prachtige inhaalacties.

Beschuldigen

Vanaf Oostenrijk boekt Sainz nog maar twee keer een beter resultaat in de race dan Verstappen. De Spanjaard vermoedt dat onze landgenoot wordt voorgetrokken bij Toro Rosso. Zijn beschuldiging zwakt hij na een gesprek met zijn engineers weer af.

Na een tiende plaats in Japan crasht Sainz een dag voor de race in het Russische Sotsji zwaar tijdens de derde training. Na een nachtje ziekenhuis krijgt hij groen licht om te racen, maar hij ziet de finishvlag niet. Na 45 ronden maken remproblemen een voortijdig einde aan zijn race.

Beste prestatie

In de Verenigde Staten boekt Sainz zijn beste prestatie: zevende. Het is ook meteen zijn laatste puntenscore van het seizoen. De laatste drie races lukt het hem niet om bij de eerste tien te eindigen. In de afsluitende race in Abu Dhabi is Sainz er met een elfde plaats nog het dichtst bij.

Ondanks een magere afsluiting van het seizoen kan de Spanjaard terugkijken op een niet onverdienstelijk debuutjaar. Er had wellicht meer ingezeten en het onderlinge duel met Verstappen had spannender gekund, maar de pechduivel was Sainz een aantal keer te snel af. Al met al concludeert de Spanjaard: ‘Ik heb dit jaar zo ontzettend veel geleerd dat ik er zeker van kan zijn dat ik een betere rijder ben geworden.’ Volgend seizoen moet Sainz laten zien wat hij heeft opgestoken van dit leerjaar.

Foto: Scuderia Toro Rosso