Formule 1 weekoverzicht 12 december

› Toro Rosso werkt de klok rond voor 2016
› Pirelli selecteert nu al nieuwe banden voor GP Australië
› Mercedes sleept oud-medewerker voor de rechter
› Mercedes uit kritiek op Formule 1 in 2017
› Ecclestone: ‘Mercedes en Ferrari kunnen F1 kapot maken’

Toro Rosso werkt de klok rond voor 2016

Scuderia Toro Rosso heeft een 24-uurs rooster ingesteld om te werken aan de nieuwe auto’s voor 2016. Dit is volgens teambaas Franz Tost nodig om de eerste wintertest in Barcelona te halen. Die staat gepland voor 22 februari: “We hebben het schema voor de productie van de 2016-auto aangepast en hebben besloten over te gaan op een rooster van 3 shifts over 24 uur”, legt Tost uit bij Autosport.com. Toro Rosso verliep flinke vertraging op bij het bekendmaken van de plannen voor 2016 doordat grote broer Red Bull Racing lang op zich liet wachten. Red Bull koos voor Renault met het label van TAG Heuer terwijl Toro Rosso de 2015-motoren van Ferrari tot haar beschikking krijgt.

”Een van de problemen is dat toeleveranciers rond kerst minimaal tien dagen sluiten”, aldus Tost. “Dit gaat het voor ons zwaar maken. We hebben nog nooit zo’n schema in moeten stellen, al komt het wel eens voor in de laatste dagen voor de eerste test.” Tost moet dit schema nu voeren gedurende december, januari en de helft van februari als de zaken gereed moeten zijn voor de eerste test in Barcelona.”

Pirelli selecteert nu al nieuwe banden voor GP Australië

Naar aanleiding van het nieuwe bandenreglement heeft Pirelli de keuze bekendgemaakt voor de eerste Grand Prix van 2016, in 2016. Opvallend is dat de nieuwe ultrasoft compound niet meegenomen wordt naar Melbourne.

Wel staan de medium, soft en supersoft op de planning waarbij Pirelli heeft bepaald dat de medium en soft compound gebruikt moeten worden tijdens de race. Teams mogen de rest van de sets zelf uitkiezen voor de wedstrijd. Coureurs krijgen in totaal 13 setjes tot hun beschikking waarbij de keuze voor drie compounds vrij is. In de komende dagen moeten daarover al beslissingen gemaakt worden.

Mercedes sleept oud-medewerker voor de rechter

Een medewerker van het Mercedes F1-team wordt voor de rechter gesleept door de Duitse autofabrikant. De medewerker wordt ervan verdacht data te hebben gestolen van Mercedes om die mee te nemen bij zijn overstap naar Ferrari waar hij volgend jaar aan de slag wil.

Benjamin Hoyle, verdachte in het proces, werkte tot halverwege dit jaar voor het Formule 1-team van Mercedes waar hij zich bezig hield met het ontwikkelen van de krachtbronnen. Hoyle zou volgens Bloomberg in december bij het aflopen van zijn contract de overstap maken naar Ferrari. Hoyle zou op computers van Mercedes gezocht hebben naar raceverslagen van onder andere de Grand Prix van Hongarije. Ook sloeg hij andere informatie op met betrekking tot motoren, data over slijtage en bestanden om data uit de raceverslagen te deblokkeren.

’De vertrouwensband tussen Mr. Hoyle en Mercedes zou ernstig verstoord zijn’ en ‘Mr. Hoyle en mogelijk Ferrari hebben een voordeel gehaald die buiten de wetten gaan’, zo meldt Bloomberg die de stukken inzag. Hoyle werkte sinds 2012 als teamleider voor de performance afdeling van Mercedes en werkte aan de motoren die ook geleverd worden aan Sahara Force India, Williams Martini Racing en Lotus F1, aldus het document. Mercedes eist een terugkeer van alle documenten en wil eveneens bereiken dat Hoyle pas in 2017 weer in de Formule 1 mag werken.

Ferrari anderzijds heeft te kennen gegeven geen contract te hebben met Hoyle.

Mercedes uit kritiek op Formule 1 in 2017

Meer nieuws uit Stuttgart: Aldo Costa, technisch directeur bij Mercedes heeft forse kritiek geuit op de regelwijzigingen die vanaf 2017 in de Formule 1 gaan gelden. Costa beweert dat de nieuwe auto’s die geintroduceerd worden niet goed zijn voor de show. Zo zou inhalen moeilijker worden: “Door de aerodynamica en de downforce gaat het volgens ons moeilijk worden om in te halen”, aldus Costa.

De Formule 1-auto’s van 2017 worden zo’n vijf tot zes seconden sneller per ronde en krijgen bredere voorvleugels. Ook worden de achterbanden groter gemaakt en wordt het aerodynamisch uiterlijk van de bolides drastisch aangepast. Het voordeel dat Mercedes nu heeft tenopzichte van de concurrentie zou daarmee kunnen verdwijnen. Costa gelooft dat de focus op andere onderdelen zou moeten liggen: “Wij geloven dat de verbeteringen zouden moeten gaan over mechanische grip.” Bij Mercedes wordt nu al gewerkt aan de auto van 2017, een extra inspanning naast de ontwikkelingen die voor de auto van volgend jaar gedaan worden. “We willen volgend jaar winnen maar we dromen ook over winnen na een grote regelwijziging”, besluit Costa.

Ecclestone: ‘Mercedes en Ferrari kunnen F1 kapot maken’

Bernie Ecclestone deed deze week ook van zich spreken. De bejaarde Formule 1-grootmacht waarschuwde de teams Mercedes en Ferrari voor het kapotmaken van de sport. Ecclestone worstelt met het feit dat deze twee teams veranderingen in de regels ten behoeve van de competitie tegenhouden. “We willen de sport redden en deze mensen proberen te redden wat voor hen goed is”, liet Ecclestone weten aan de BBC.

Ecclestone voegde toe dat de advocaat van Ferrari een brief geschreven zou hebben waarin zij Ecclestone en Todt het recht willen ontnemen om wijzigingen in de sport door te voren. “Het enige wat wij kunnen doen is negeren wat Ferrari heeft gezegd en het op een eventuele zaak uit laten draaien. We zeggen dan: Ferrari kan de sport verlaten of naar de rechter gaan.” Ecclestone heeft vertrouwen in zo’n eventuele rechtszaak: “Ik denk dat als we er een zaak van maken, we gemakkelijk winnen.”

Ecclestone en Todt initiëren om een ‘simpele’ motor te introduceren die aan klantenteams verkocht kan worden voor zo’n 6 tot 7 miljoen euro. De huidige motoren gaan over de toonbank voor 18 tot 23 mijloen euro. “We willen de constructeurs helpen. Het maakt niet veel uit voor Ferrari met de motoren die zij maken, het helpt ze eerder.”

Kaarten voor Grand Prix van Europa binnenkort in de verkoop

Exact een half jaar gaan de kaarten voor de Grand Prix van Europa in de verkoop, zo heeft de organisator bekend gemaakt. 19 december begint de kaartverkoop voor de race in Baku die in het weekend van 19 juni gehouden wordt.

”De start van de kaartverkoop is een van de belangrijke mijlpalen voor welk sportevenement dan ook en dat is voor ons niet anders”, zegt Arif Rahimov, directeur van het stratencircuit in Baku. “De kaartverkoop zal de opwinding die nu al merkbaar is in de stad nog groter maken.”