Seizoensreview F1 2015 - Fernando Alonso

AlonsoMcLaren15

Een zeventiende plaats in het eindklassement, met elf schamele puntjes, valt Fernando Alonso dit jaar ten deel. Het slechtste resultaat van de Spanjaard sinds hij in 2001 debuteerde voor Minardi, is met name aan Honda te wijten. De Japanse motorenbouwer leverde McLaren een abominabele krachtbron, waardoor zelfs een tweevoudig wereldkampioen als Alonso in 2015 als een amateur overkwam.

Hij zal zich, al ontkent de man uit Oviedo het in alle toonaarden, nog wel eens achter zijn oren krabben. Terugkijkend op 2014 was het uiteindelijk niet eens zo'n gek jaar, tenminste, als je het vergelijkt met dit seizoen. Van de negentien wedstrijden sloot Alonso er in 2014 zeventien stuks af met een puntenfinish: als hij scoorde, deed hij dat maar drie keer met een notering onder de top-zes. Toch mag gesteld worden dat zolang een coureur niet kan meestrijden om het kampioenschap, de bolide waarmee gereden wordt Ferrari-onwaardig is. En dat is precies wat Alonso ook dacht.

Want ga het maar eens na. Alonso arriveerde bij de Scuderia met de titels van 2005 en '06 op zak, in '07 greep hij er nét naast. In 2010, zijn eerste jaar bij de Italiaanse stal, werd het kampioenschap door tactisch falen verspeeld aan Sebastian Vettel. Ook in 2012 ging de titel nipt verloren aan de Duitser. Na een – voor Ferrari's doen – dramatisch 2014 was de maat vol. Alonso vertrok en werd door Ron Dennis bij McLaren als 'verloren zoon' binnengehaald. Beide heren konden niet vaak genoeg benadrukken hoezeer de relatie verbeterd was sinds het scheiden der wegen in 2007.

Terugkomst in Woking niet als verwacht

Het seizoen had een merkwaardige start voor Alonso. Bij een test in Barcelona maakte hij een smak, waardoor hij geforceerd was de eerste krachtmeting in Australië over te slaan. Was de Spanjaard niet gemotiveerd, of was er serieus iets aan de hand wat McLaren niet wilde vertellen? Feit is in ieder geval dat Alonso bij zijn eerste kwalificatie in Maleisië niet verder kwam dan een kampioen-onterende achttiende plaats. In de race ging het niet veel beter: na 21 ronden viel Alonso uit met een ERS-gerelateerd probleem.

De wagen bleek, naarmate updates kwamen, nog niet eens zo verkeerd. Het was de Honda-motor die roet in het eten van Alonso en teamgenoot Jenson Button gooide. De Spanjaard moest dit jaar vijfmaal voortijdig een race eindigen vanwege problemen met het blok, tweemaal kreeg hij de melding dat alle kracht verloren was.

Button vs. Alonso

Kunnen we dan wel een goed beeld krijgen van de prestaties van Alonso dit jaar? Als Alonso's resultaten naast die van Button gelegd worden, krijgen we nog enigszins een idee van het kunnen van de man die bij Renault zijn gloriedagen vierde. Alonso won het kwalificatieduel met 10-8 van Button, waar bij vermeld moet worden dat Button in Bahrein, Canada en Mexico niet deelnam aan de tijdtraining.

Van de negentien races die er in 2015 werden gereden, kwam McLaren zesmaal met beide wagens aan de streep. Button was in vier gevallen de hoogstgeklasseerde van de twee, al heeft Button op zijn beurt het geluk dat zijn wagen bleef functioneren in Austin. Zijn Spaanse teammaat reed op een vijfde positie rond voordat hij terugzakte door problemen.

Toekomstvisie

In het kampioenschap eindigt Alonso uiteindelijk achter Button, al scheelt het maar vijf punten. Het seizoen 2015 is voor beide heren er één om te vergeten. McLaren, en met name Honda, mogen komend jaar wel met een razendsnelle en betrouwbare bolide komen willen ze hun werknemers tevreden houden. Teambaas Dennis zorgde in Abu Dhabi al voor enige reuring door het woord 'sabbatical' in de mond te nemen, al slaat Alonso dat in de wind.

Alonso vierde afgelopen zomer zijn 34ste verjaardag en heeft nog altijd de wil om een titel te winnen. Of McLaren-Honda daarvoor de juiste werkgever is, zal moeten blijken. Het moet de Spanjaard nagegeven worden dat hij, ondanks het zonnebaden en het duwen van zijn bolide, toch altijd door is blijven gaan. 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden