Terugblik Moto3: Uitstekende eerste helft levert Kent titel op

Sinds Barry Sheene in 1977 wereldkampioen werd, trad geen Brit meer in zijn voetsporen. Tot nu toe. Danny Kent behaalde de wereldtitel in de Moto3, dankzij een uitstekende eerste seizoenshelft. Kent (Leopard Racing, Honda) won drie van de eerste vier wedstrijden en eindigde in het eerste deel van het seizoen 2015 niet lager dan op de vierde plaats. Met een riante voorsprong van 66 punten ging hij de zomerstop in.

De tweede helft gaf een totaal ander beeld. In de laatste negen wedstrijden wist Kent maar één keer op het podium te komen en dat was in zijn thuiswedstrijd op Silverstone, die hij won. Race na race zag Kent zijn voorsprong slinken. Eerst was het Enea Bastianini (Gresini Racing, Honda) en later Miguel Oliveira (Ajo Motorsport, KTM) die allengs inliepen op Kent. Met zes wedstrijden te gaan was het verschil tussen Kent en Oliveira 110 punten, maar aan het einde van het seizoen bedroeg de marge nog slechts 6 punten. Bastianini eindigde als derde. Met de titel op zak vertrekt Kent naar de Moto2-klasse. Ook Oliveira gaat in de zwaardere klasse rijden. De nummers 1 en 2 van de Moto3 zijn volgend jaar teamgenoten.

Kent en Oliveira wonnen ieder zes races. Oliveira werd in Mugello de eerste Portugese GP-winnaar ooit. Andere winnaars in het voorbije seizoen waren Niccolo Antonelli (Tsjechië en Japan), Alexis Masbou (Qatar), Romano Fenati (Frankrijk), Livio Loi (Indianapolis) en Enea Bastianini (San Marino).  

Negen man binnen één seconde

Vooral de overwinning van de Belg Loi, rijdend bij het Nederlandse team RW Racing GP, was opmerkelijk. Met een langzaam opdrogende baan nam het team van de Drent Roelof Waninge de gok om Loi op slicks te laten vertrekken. Als enige. Al in de derde ronde had de van plaats 28 gestarte Loi het hele veld ingehaald. Met een voorsprong van maar liefst 38 seconden kwam hij onbedreigd als eerste over de beroemde Brickyard. Kent finishte in die race op de 21ste plaats.

Zo’n gigantische voorsprong is zeldzaam in de uiterst competitieve Moto3, waar de strijd ook dit jaar vaak pas in de laatste bocht werd beslecht. De kleinste winstmarge was 0,027 seconden, in Qatar, waar de eerste negen binnen één seconde eindigden. Twee keer finishten er zeven rijders binnen één seconde, drie keer zes, twee keer vijf en twee keer vier rijders binnen een tel. In slechts zes van de achttien races was het verschil tussen de winnaar en de nummer 2 meer dan één seconde. 

Pole position geen garantie op winst

Ook opvallend is dat slechts vijf keer de winnaar vanaf pole position vertrok. Vier keer was Enea Bastianini de snelste, maar slechts één keer wist de Italiaan zijn startpositie te verzilveren met een zege. De meeste pole positions waren voor Kent: vijf stuks, waarvan hij in één geval (Australië) wel de snelste man in de kwalificatie was, maar vanaf plaats 6 moest starten wegens te langzaam rijden op de ideale lijn. 

Die nieuwe regel werd in het begin van het seizoen ingevoerd om te voorkomen dat de coureurs in de lichtste klasse massaal op elkaar wachtten om een slipstream te pakken. Het wachten leidde tot een soort filevorming op de baan van kluitjes coureurs die met een slakkengang rijden, waarmee ze anderen en vooral ook elkaar hinderen. Bij vrijwel iedere wedstrijd in de tweede helft van het seizoen werden er straffen uitgedeeld van minimaal drie plaatsen naar achter. En Kent dus zes plaatsen – twee rijen – omdat hij dat twee ronden achter elkaar deed. Blijkbaar was de druk om wereldkampioen te worden zo groot, dat de ervaren Brit er onverstandige dingen van ging doen… 

Nederlands talent in Moto3

De beste rookie van 2015 was de Spanjaard Jorge Navarro, op de zevende plaats in de eindstand. Lange tijd leek het erop dat de 15-jarige Fransman Fabio Quartararo die titel zou opeisen. Met tweede plaatsen in Austin – pas zijn tweede GP – en in Assen liet Quartararo duidelijk zijn ambities en talent zien, maar blessures aan het einde van het seizoen weerhielden hem daarvan. Juist in de slotfase van het seizoen werd Navarro sterker, met vier podiums en een vierde plaats in de laatste vijf races.

Volgend jaar doet een Nederlands talent een gooi naar de titel van beste rookie in de Moto3-Grand Prix: Bo Bendsneijder neemt de plaats van Oliveira in bij het KTM-fabrieksteam van Ajo Motorsports. De 16-jarige Rotterdammer werd in 2015 overtuigend wereldkampioen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup, de opstapklasse voor de GP’s. Bendsneijder won acht van de dertien races.