Strategie: Waarom Mercedes geen gehoor gaf aan het verzoek van Hamilton

images_Infoginterlagos

De Grand Prix van Brazilië viel ten prooi aan Nico Rosberg. Lewis Hamilton reed vrijwel de gehele race een paar seconden achter zijn teamgenoot, maar zag geen kans om hem in te halen. Hamilton heeft tijdens de race aan zijn team gevraagd of hij op een alternatieve strategie kon worden gezet. Mercedes weigerde en zo kon Rosberg eenvoudig winnen. In dit rapport leggen we uit waarom Mercedes het niet aandurfde om Hamilton op een alternatieve strategie te zetten.

Interlagos vooraf

De conclusie na de vrijdagtrainingen was dat een twee-stop-strategie het meest logisch zou zijn. Ook een drie-stopper behoorde tot de mogelijkheden. Simulaties wezen uit dat een drie-stopper in principe vijf seconden langzamer was dan een strategie van twee pitstops. Deze simulaties hielden echter geen rekening met achterblijvers die in de praktijk een grote rol zouden gaan spelen.

Pirelli nam de zachte- en mediumcompound mee, waarbij de mediumband de meest gebruikte band voor de race zou gaan worden. Mercedes had voorafgaand aan zondag drie nieuwe setjes mediumbanden gespaard waardoor Hamilton en Rosberg, indien nodig, voor een drie-stop-strategie konden gaan.

Uit de trainingen op vrijdag bleek dat de mediumband in een extreem geval 35 ronden mee kon gaan.

Waarom weigerde Mercedes het verzoek van Hamilton om hem een alternatieve strategie te geven?
Tijdens de race vroeg Hamilton aan zijn team om hem op een alternatieve strategie te zetten om zo alsnog Rosberg te verschalken. Een eerste optie was om Hamilton tijdens zijn tweede stint langer door te laten rijden dan zijn teamgenoot. Hierdoor zou de wereldkampioen in de daaropvolgende stint op versere banden rijden dan Rosberg en zo meer kans hebben gehad om hem in te halen. Helaas ging deze optie voor Hamilton niet op: zijn banden waren na twintig rondjes al volledig versleten.
Hamilton zelf dacht aan iets dat veel radicaler was. De Brit wilde niet een aantal rondjes langer doorrijden, maar had het liefst gezien dat Mercedes de bandenkeuze van hem en Rosberg verschillend zou maken.

Mercedes heeft deze optie nooit serieus overwogen. In 2009, toen het team nog Brawn GP heette, gebeurde dit zeer regelmatig met de toenmalige coureurs Rubens Barrichello en Jenson Button. Vaak pakte de ene strategie veel beter uit dan de andere. Dit kwam het team destijds op veel kritiek te staan.

Echter, wanneer een coureur die op een tweede plaats rijdt ook daadwerkelijk een snellere race-pace heeft, staat Mercedes er voor open om die coureur te helpen met een afwijkende strategie.

Spanje 2014 bijvoorbeeld. Rosberg werd bij de start ingehaald door Hamilton en switchte naar plan B, een strategie die voor de start was doorgenomen. ‘Plan B’ hield in dat Rosberg eerst switchte naar de harde band om vervolgens in de laatste stint op de zachtere band Hamilton aan te vallen. In dit geval reden beide coureurs hetzelfde aantal ronden op de verschillende banden. Dus mocht Rosberg écht in goeden doen zijn geweest dan had hij een eerlijke kans gehad om Hamilton te pakken. De pace van Rosberg was echter niet snel genoeg waardoor Hamilton alsnog kon winnen.

Een tactische verandering als deze kon niet worden uitgevoerd in Brazilië. De mediumband was tijdens de race een stuk beter dan de zachte compound. Als Mercedes had uitgevoerd waar Hamilton om vroeg dan had de Brit een drie-stopper gedaan en Rosberg een twee-stopper.

Vettel koos zondag voor een drie-stopper en wisselde tijdens zijn tweede pitstop, anders dan de overige coureurs aan de kop van het veld, naar de zachte compound. Beide Mercedes-coureurs zaten oorspronkelijk op een twee-stop-strategie, maar hadden tijdens de race zoveel marge opgebouwd dat ze een extra stop konden maken.

Wanneer Hamilton al veel eerder in de race had aangegeven voor een drie-stop-strategie te gaan, dan had ook Vettel zijn strategie aangepast. Ferrari zou de Duitser op een twee-stop-strategie houden, wat zou betekenen dat Hamilton met Vettel in gevecht was gekomen. Bovendien bleek een drie-stop-strategie niet vijf, maar tien seconden langzamer te zijn dan een twee-stop-strategie aangezien er een stuk meer achterblijvers ingehaald moesten worden. Wanneer Mercedes had gedaan waar Hamilton om vroeg dan had hij totaal geen kans gehad om te winnen en was hij, in het slechtste geval, zelfs zijn tweede plaats kwijt geweest.

 


Rond iedere Grand Prix publiceren wij strategische analyses in samenwerking met James Allen. Delen ervan zijn vertalingen en/of bewerkingen van zijn UBS Strategy Reports.

Foto: Mercedes; charts: James Allen/Wiiliams Martini Racing

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden