Strategie: Had Hamilton gewonnen zonder zijn extra stop?

images_partners_Race-Stratgy-Report-UBS

De Grand Prix van Mexico zal niet de boeken in gaan als de meest spectaculaire race aller tijden. Lewis Hamilton reed de hele race niet ver bij zijn teamgenoot Nico Rosberg vandaan, maar kwam niet in de gelegenheid om hem aan te vallen. Toch heeft Hamilton gedacht dat hij de race kon winnen. Toen de Brit naar binnen werd geroepen om een extra pitstop te maken, twijfelde hij om buiten te blijven om zo Rosberg te verschalken. Had Lewis in dat geval wel gewonnen?

Mexico vooraf

Net als tijdens de voorgaande Grand Prix’ werd er op vrijdag niet volledig gereden. De eerste training werd voor een deel onder natte omstandigheden verreden en de tweede training lag een tijd stil vanwege de crash van Max Verstappen.

Pirelli nam geen risico op het nieuwe circuit en nam de zachte- en mediumcompound mee. Ondanks de onderbroken vrijdagtrainingen kwamen de meeste teams tot de conclusie dat een één-stopper het meest logisch zou zijn. Daarbij zou de mediumband het in het uiterste geval tussen de 45 en 50 ronden volhouden.

Waarom maakte Mercedes een extra stop en had Hamilton kunnen winnen door buiten te blijven?

Een belangrijk moment in de race gebeurde halverwege de wedstrijd toen Mercedes besloot te switchen naar ‘plan B’: het maken van een extra stop. Rosberg kwam braaf binnen, maar Hamilton trok ‘plan B’ openlijk in twijfel.

Wat opvallend is, is dat Hamilton z’n banden een stuk harder aan het slijten waren dan de banden van zijn teamgenoot. De wereldkampioen zelf had dit niet in de gaten. Sterker nog, hij zei over de boordradio dat z’n banden nog prima aanvoelde. Hamiltons beeld was echter vertekend. Het nieuwe asfalt op het Autodromo Hermanos Rodirguez werd vanwege de race die gaande was steeds sneller. Dit maskeerde het feit dat de banden wel degelijk hard aan het slijten waren.

Het besluit om een extra stop te maken, zou dus vooral ten goede komen aan Hamilton. Mercedes nam deze keuze als een soort voorzorgsmaatregel. Mocht er later in de race een safetycar-situatie ontstaan (wat vijf rondjes later inderdaad gebeurde) en beide Mercedes-coureurs waren op dat moment net voorbij de pitstraat gereden, dan had Mercedes de race alsnog verloren.

Dus toen beide coureurs een gat van 27 seconden hadden opgebouwd naar Daniil Kvyat was de keuze om een extra stop te maken eenvoudig; als je het risico niet hoeft te nemen om 45 ronden op de mediumband te rijden, dan neem je dat risico niet. Je komt naar binnen en wisselt naar verse banden. Ieder ander team zou hetzelfde hebben gedaan.

Mercedes speelde het op veilig en riep beide coureurs naar binnen. Hamilton zag voordat hij de call kreeg om binnen te komen, zijn teamgenoot al naar binnen gaan. Hierdoor had Lewis wellicht het idee gekregen dat Rosberg problemen had met zijn banden. De wereldkampioen zag hierin een kans en hoopte de race te kunnen winnen door buiten te blijven.

Als Hamilton inderdaad buiten was gebleven dan had hij rondetijden van 1m22s gereden. Rosberg daarentegen zou op zijn verse banden rondjes van 1m20s rijden. Op het moment dat de safetycar de baan op zou komen was het gat geslonken naar acht seconden. Hamilton was dan ongetwijfeld alsnog naar binnen gegaan en zou achter Rosberg weer de baan zijn opgekomen.

Mocht Hamilton de gok nemen om buiten te blijven dan zou Rosberg geen enkele moeite hebben gehad om hem te passeren. De banden van de Duitser waren immers 16 ronden verser. Conclusie: Lewis Hamilton had, ook wanneer hij z’n teamorders had genegeerd, niet kunnen winnen.


 


Rond iedere Grand Prix publiceren wij strategische analyses in samenwerking met James Allen. Delen ervan zijn vertalingen en/of bewerkingen van zijn UBS Strategy Reports.

Foto: Ferrari F1; charts: James Allen/Wiiliams Martini Racing

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden