Strategie: Ferrari heeft kansen laten liggen

images_partners_Race-Stratgy-Report-UBS

De tweede editie van de Grand Prix van Rusland was een stuk spectaculairder dan de eerste Russische Grand Prix. Er was een aantal (mislukte) inhaalacties, crashes en een safetycar-situatie die de uitkomst van de race bepaalde. De grote verliezer was het team van Ferrari dat in de laatste ronde definitief de constructeurstitel zag verdwijnen. Wat het voor de Italianen extra zuur maakt, is dat zij afgelopen zondag een goede kans hadden om met twee coureurs op het podium te staan. Sterker nog, met iets meer geluk had een Ferrari-coureur kunnen winnen.

Sotsji vooraf

Vorig jaar was het circuit in Sotsji volledig nieuw en was er een aantal kleine verrassingen. Zo moesten de coureurs veelvuldig brandstof besparen en bleek de bandenslijtage nihil te zijn.

Om de teams uit te dagen besloot Pirelli om de softs en de supersofts mee te nemen. Ondanks het feit dat de vrije trainingen zeker niet vlekkeloos verliepen en er weinig tijd was om longruns te rijden, was de conclusie duidelijk dat een éénstop-strategie de meest logische zou zijn.

Gemiste kans voor Ferrari

Zo op het oog leek dit een van de vele dominante races van Mercedes te zijn. Rosberg ging in de eerste paar ronden nog aan de leiding, maar viel uit met een probleem aan zijn gaspedaal. Hamilton kwam niet meer in de problemen en won de race eenvoudig. Vettel werd tweede, gevolgd door de verrassing van de dag Sergio Perez. De Mexicaan was spekkoper nadat Räikkönen iets te enthousiast was en zijn landgenoot Bottas uit de race tikte.

/>Toch ligt de schuld van het incident tussen de beide Finnen niet volledig bij Räikkönen. De actie van Kimi was onhandig, maar Ferrari heeft een kans laten liggen om de ex-wereldkampioen al veel eerder voor Bottas op de baan te krijgen.

Toen de safetycar in de twaalfde ronde naar buiten moest komen na de crash van Romain Grosjean kozen er vier coureurs voor om de pits te bezoeken: Perez, Ricciardo, Sainz en Button. Op dat moment reed Hamilton aan kop, gevolgd door Bottas die een voorsprong van vijf seconden op Kimi Räikkönen had. Vettel reed vlak achter zijn teamgenoot en leek zelfs sneller te kunnen dan hij op dat moment reed. Ferrari kreeg hier de mogelijkheid om als enige van de topteams de gok te nemen door een van de twee coureurs naar binnen te roepen en te switchen naar de zachte band.

Ferrari had als enige team voorin twee ijzers in het vuur. Räikkönen reed op plaats drie, gevolgd door Vettel op plaats vier. Beide coureurs reden vlak achter elkaar, waarbij Vettel werd opgehouden door zijn tragere teamgenoot. Het zou dus heel logisch zijn geweest om Räikkönen binnen te roepen, waardoor Vettel door kon schuiven naar plaats drie en het Bottas lastig kon maken. Daarbij zou Räikkönen als eerste van alle coureurs met de zachte band de baan op komen en de race tot aan de finish uitrijden.

Door in die bewuste ronde tijdens de safetycar te stoppen zou Räikkönen in eerste instantie vier plaatsen verliezen aan Perez, Kvyat, Ricciardo en Nasr. Maar Perez en Ricciardo zochten ook de pits op, wat inhield dat hij alleen plaatsen verloor aan Nasr en Kvyat.

Räikkönen zou geen problemen hebben gehad om zowel Nasr als Kvyat op veel versere banden te passeren. Was dat gelukt, dan reed Kimi alweer op plaats vier met zijn teamgenoot op plaats drie die bovendien nog een stop zou moeten maken.

Nadat de herstart plaatsvond reden de coureurs die nog moesten stoppen negen ronden door. Een van die coureurs was Bottas. Had Räikkönen inderdaad vroeg gestopt dan was Bottas achter zijn landgenoot de baan opgekomen. Räikkönen zou doorschuiven naar plaats drie en had een podiumplaats niet meer uit handen gegeven.

De tactiek van een vroege pitstop had nog meer kansen geboden. Als de (virtuele) safetycar tussen de 21e en 25e ronde naar buiten was gekomen dan had Räikkönen de race gewonnen. In die situatie hadden Mercedes, Williams en Ferrari geen keus gehad en hun auto’s naar binnen geroepen. Räikkönen had buiten kunnen blijven en de bolides die nog voor hem reden kunnen passeren. Het klinkt vergezocht (en uiteraard kwam die safetycar er helemaal niet), maar Ferrari had rekening moeten houden met een scenario als dit.

Ferrari blinkt het hele seizoen uit in het nemen van tactische keuzes. Daarom is het extra vreemd dat de Italianen deze open kans hebben laten lopen.


Rond iedere Grand Prix publiceren wij strategische analyses in samenwerking met James Allen. Delen ervan zijn vertalingen en/of bewerkingen van zijn UBS Strategy Reports.

Foto: Ferrari F1; charts: James Allen/Wiiliams Martini Racing

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden