F1 Fan Column: heeft Williams nog het neusje voor talent?

Het is alweer een poosje geleden dat het team van sir Frank Williams echt potten kon breken. In 1997 wordt Jacques Villeneuve wereldkampioen en mag tevens de constructeurstitel worden bijgeschreven.

Het team wordt opgericht eind jaren 60 en beleeft in de jaren 80 en 90 haar grootste successen.Vele grote namen hebben bij Williams gereden, Mansell,  Prost en… Senna zijn zomaar wat namen die bij Frank Williams onder contract hebben gestaan.

Hoe kan het toch dat het de laatste jaren niet wil lukken met dit team, vaak aangeduid als (semi) privéteam? Kijkend naar de eerder genoemde drie rijders, echte ijzervreters, mannen met ballen zogezegd, wil ik graag het rijtje even afgaan met de line-up van de laatste jaren.

In 2000 zijn Ralf Schumacher en Jenson Button de stuurmannen. En hoewel Jenson later wereldkampioen wordt, heb ik persoonlijk Ralf nooit gezien als een bovengemiddeld goede coureur. Wat ik mis is de pit, de ‘drive’. Button heeft dat wel in enige mate, maar is meer een ontwikkelingscoureur en iemand die gewoon van het spelletje houdt. En in een goede auto kan hij natuurlijk wèl knoeterhard over een circuit jakkeren. Een sportman puur sang ook, doet onder andere ook triathlons. Door z’n houding, uitstraling en mediakwaliteiten is hij een rijdend reclamebord voor de Formule 1.

Williams houdt echter (voor mij onbegrijpelijk) nog lang vast aan de broer van Michael, wellicht door toedoen van bijvoorbeeld BMW, dat enige tijd motorleverancier is.

Met Juan Pablo Montoya heeft men van 2001 tot 2004  theoretisch wèl een kampioen in huis, maar in die periode heeft hij de pech dat Michael Schumacher met Ferrari nagenoeg onverslaanbaar is.

In de jaren die volgen verbinden onder andere Webber, Rosberg, Wurz, Hulkenberg, Nakajima, Barrichello en Maldonado zich aan het team, maar hoewel ze allemaal redelijk tot erg goed kunnen sturen, zitten er geen ‘killers’ bij. Nee, ook Hulkenberg en Rosberg niet, als je het mij vraagt. Een aantal die wel een GP kunnen winnen, maar niet een heel seizoen lang op topniveau kunnen presteren.

Massa dan, heeft wel eens gewonnen, maar dan mòcht het. Maar wat mij betreft is hij een erkend nummer twee rijder. Iemand die makkelijk aan de kant gaat voor z’n snellere teamgenoot. Zou plaats moeten maken voor een jonge hond.  Bottas, snel en goed, maar ik denk dat hij het net niet heeft.

Is het management van Williams  dan de neus voor ècht talent verloren, of is er simpelweg niet voldoende budget om topsalarissen aan topcoureurs te betalen? Eerst maar eens een auto die op bijna elk circuit en onder bijna alle omstandigheden snel is. Momenteel vaak te wisselvallig. En dan de race-strategie: durf eens wat risico te nemen!

Het lijkt mij toch dat het Williams team een prima werkomgeving zou moeten zijn, veel ervaring en een oprichter/eigenaar die het racen in het bloed heeft.

Het zijn moeilijke tijden voor dergelijke teams, maar ik hoop dat ze bij Williams  spoedig weer eens een echte topper in een van hun auto’s hebben.

Foto: Williams Martini Racing


Grand Prix Radio biedt Formule 1-fans een platform om hun mening of visie te verwoorden. Columns op deze website vertolken niet (noodzakelijkerwijs) de visie of mening van de redactie.