Wat nu met Red Bull en Toro Rosso? De opties

De zoektocht van Red Bull Racing naar Formule 1-motoren voor 2016 houdt de gemoederen in en buiten de F1-paddock flink bezig. Het is een spel tussen drie grote partijen in de sport: Red Bull, Ferrari en Mercedes. Wat zijn de opties momenteel? Het zijn er meer dan je in eerste instantie zou denken.

Scheiding aanstaande

Qua bevestigd nieuws zijn we niet veel verder dan twee weken geleden. Red Bull gaat scheiden van Renault, al is dat nog steeds niet officieel rond. Wel heeft Renault de liefde verklaard aan Lotus en gezegd dat dat de enige wordt die een Renault-motor krijgt.

Red Bull zoekt nu voor komend seizoen en daarna nieuwe motoren voor de twee teams Red Bull Racing en Toro Rosso. En aangezien die zoektocht niet zo wil vlotten dreigt het bijna dagelijks de sport ‘adieu’ te zeggen. Dat is iets wat financieel dusdanige consequenties heeft dat het zoiets niet lichtvaardig zal beslissen. En vergeet niet: Dieter Mateschitz heeft nog een 51%-aandeelhouder aan boord bij Red Bull: de Thaise familie Yoovidhya. Vinden zij het wel een goed idee om het grootste uithangbord van de firma naar beneden te halen?

Huwelijkskandidaten

Eerste gegadigde was Mercedes, maar Toto Wolff zei al snel ‘nee’. Hij wil zijn concurrenten niet helpen om misschien wel sneller te worden dan zijn eigen team.

Nieuw deze week: Red Bull praat tòch met Mercedes, niet met Toto Wolff, maar met zijn bazen in Stuttgart. En die denken er misschien wel wat anders over.

Andere kandidaat is Ferrari, dat telkens bereid klonk om te leveren. Daar steekt wel een klein addertje onder het gras: het zou dan gaan om motoren van 2015 en dus niet de laatste versie die de Scuderia Ferrari zelf zal gebruiken. Voor Red Bull Racing zou dat niet acceptabel zijn, maar voor Toro Rosso mogelijk wel.

Motorversies en softwareversies

Upgrades aan de motoren zelf zullen er volgend jaar niet zijn met het verdwijnen van de zogenaamde tokens. Daarom is het zaak voor Red Bull Racing om bij de start van het seizoen al de best mogelijke motor te hebben. Een nuance daarop is de software. Een groot deel van de werking van het motorblok zelf en de aangekoppelde hybride-systemen wordt geregeld met computers. En computers draaien op software, waar weer wèl het een en ander aan verbeterd kan worden. 

Het kan er bijvoorbeeld op uitdraaien dat Ferrari en/of Mercedes wel de motor gaan leveren die ze zelf ook gebruiken, maar dat de software een versie achterloopt op die van henzelf. En dat Red Bull Racing zo’n afspraak maakt met Ferrari voor beide teams, of met Mercedes voor Red Bull Racing en voor Toro Rosso met hun landgenoten van Ferrari. Het is allemaal nog mogelijk.

Kan Horner een Ross Brawn’tje doen?

Een laatste scenario dat je kan bedenken is dat Red Bull Racings teambaas Cristian Horner eenzelfde actie uithaalt als Ross Brawn indertijd toen Honda stopte. Brawn maakte er zijn eigen team van, Brawn GP, en bestelde bij Mercedes de motoren. Daarbij had hij binnen de reglementen ook nog eens de beste auto gemaakt en werd met Jenson Button wereldkampioen in 2009.

Horner zal het liefst hebben dat Red Bull gewoon mee blijft doen als onderneming, maar heeft met Arden al een eigen GP2-team en daarmee de infrastructuur en inmiddels alle ervaring om zo’n actie te organiseren.

En Max Verstappen dan?

Voor de fans van Max Verstappen is het belangrijk te weten dat Max volgend jaar een competitieve Formule 1-auto met een motor achterin heeft. Momenteel is die auto er wel, maar de motor nog niet. Maar echt druk hoeven ze zich niet te maken, als we vader Jos mogen geloven. In zijn Telegraafcolumn was hij heel duidelijk. Over de korte termijn zijn er natuurlijk wat zorgen, maar uiteindelijk is Jos Verstappen gerust: “Als ik bekijk hoe Max zich de afgelopen maanden heeft gemanifesteerd en waar hij op dit moment staat, dan lijkt het mij dat zijn carrière in de Formule 1 verzekerd is.” 

Of, zoals David Coulthard zei: “Verstappen is currently the hottest property in Formula One.” En reken maar dat de bazen in Stuttgart èn in Maranello dat heel goed weten.