NK Autocross: Rekenen tot achter de komma in finaleraces

images_Nieuws_nationaal_NK-Baarle_Nassau_DSC_2390

In vijf van de zeven kampioenschappen van het Eurol/Veka Nederlands Kampioenschap autocross moest in Baarle-Nassau de beslissing vallen. De rekenmeesters konden zich verkneukelen op een leuke dag, waar het aantal verrassingen niet van de lucht waren. Wat te denken van een Belg die de Nederlands titel pakt?

Rens van der Haas was een van de grote kandidaten in de Sprint 1600 klasse. De Brabander werd in 2013 al eens Nederlands Kampioen en wilde dat dit jaar enigszins over doen met zijn succesconcept van PML. Van der Haas stond er voor Baarle-Nassau goed voor en zou met een finaleplaats in de laatste wedstrijd ver op stap zijn voor een nieuwe Nederlandse titel.

Toch leek even het noodlot toe te slaan voor Van der Haas. Met drie non-finishes in de manches had hij het niet meer zelf in de hand en was hij afhankelijk van prestaties van concurrenten. Twee daarvan, Patrick Boessenkool en Dirk Jan Middelveld hadden al het nodige meegemaakt in de voorronden. De laatste, Edwin Tolkamp, staat bekend als specialist op het zand en dat liet hij ook zien. Winst voor Tolkamp zou voldoende zijn voor prolongatie van de Nederlandse titel, echter gooide Charles van den Broek roet in het eten. Tolkamp probeerde van alles maar wist Van den Broek niet af te troeven. Daardoor mocht Rens van der Haas zonder gereden te hebben wel de Nederlandse titel in ontvangst nemen.

Superklasse doet zijn naam eer aan

In de laatste finale van de dag, de Superklasse, kwamen nog eens drie kandidaten voor de titel aan de start. De ervaren Erik Peijnenburg die al een reeks titels heeft maar ook Erik Ankersmit die na dit seizoen een punt achter zijn actieve carrière zet. Tim ten Dolle, het talent uit Winterswijk, was echter de voornaamste kandidaat om de elite uit de Superklasse te verwijzen naar de tweede plaats. Ten Dolle kende een opdracht en dat was finishen in de top-drie, daarmee zou het kampioenschap in zijn voordeel beslecht worden.

In de eerste ronde van de finale werd het kampioenschap al op zijn kop gezet met een vroege crash van Ankersmit. De zwaar gehavende auto werd per shovel naar de pits gebracht waar het einde verhaal leek voor Ankersmit. In de tien minuten die het team kreeg om de auto te herstellen werden bergen werk verzet, tot groot genoegen van het publiek en zo stond ook Ankersmit weer aan het vertrek voor zijn laatste race.

Jeremy Nap, nog zo’n jonge coureur, zou ook bij de herstart de auto het beste de sporen geven en de overwinning pakken. Erik Peijnenburg leek een alles of niets te doen ten opzichte van Tim ten Dolle die met een lekke band moest zorgen de finish te bereiken. Ten Dolle finishte keurig ondanks die lekke band en mag volgend jaar met het nummer 1 op zijn dak aan de start komen. Hij volgt daarmee Mike Bartelen op die dit jaar zijn zinnen zette op het Europese Kampioenschap autocross.

In de Toerwagenklasse (Erwin Breederland) en de Sprintklasse 2000 (Jacob Heeres) waren de beslissingen al voor Baarle-Nassau gevallen. In de Standaardklasse Divisie V was dit niet het geval maar daar kon Stephan van Dijk de titel binnen slepen na een lastige dag. Van Dijk kon dan ook opgelucht ademhalen toen hij zag dat concurrent Arjen de Wilde in geen velden of wegen te bekennen was in de finale. In de juniorklasse moest er nog het meest gerekend worden, Werner van Rossum bleek daar de kampioen te zijn op basis van het aantal overwinningen in de finales gedurende het seizoen.

De laatste klasse die beslist moest worden was de keverklasse, al jaren het domein van Jan Paul Klaster. De man uit Overijssel kende in Baarle-Nassau echter een lastige dag en moest in de finale snel opgeven. Daardoor is het unicum een feit dat Peter Timmermans, de Vlaming, de nieuwe Nederlands kampioen is.

Het seizoen van het Eurol/Veka NK Autocross zit er op. De kalender voor het nieuwe seizoen zal binnenkort bekend gemaakt worden. Volg tot die tijd alle nieuws, achtergrond en techniek over autocross op Crozz Magazine

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden