F1 Fan Column: Carlos Sainz vs Max Verstappen

We hebben weer een Nederlander in de Formule 1. En ja, we kunnen er niet omheen, hij heeft al heel wat tongen losgemaakt, reacties opgeroepen. Vooral veel positieve, aangaande zijn hoopgevende resultaten tot nu toe. We hoeven ons niet meer tevreden te stellen met een Nederlander die meedoet voor het meedoen, maar we hebben in Max Verstappen een mogelijke podiumkandidaat van Hollandse bodem. En als het zo mag zijn dat Max op het juiste moment in het juiste team in de juiste auto zit, dan kan hij zelfs hoge ogen gaan scoren in het WK.

Dat zijn nogal wat “als-en”. Want ja, stel dat hij over twee jaar voor het grote Red Bull gaat rijden, en McLaren of Williams is dan juist het team waar je moet zitten, dan wordt zelfs Max Verstappen geen wereldkampioen. Nee, kampioen worden in de F1 is een zaak van al het goede wat tegelijk moet samenvallen. 

Intussen zijn de (Nederlandse) pers en de fans bijna zeker dat Max zijn teamgenoot Carlos Sainz overklast. Daar ben ik niet zo zeker van. Ik zou het graag ook zo willen zien, maar laten we het eens per race bekijken.

In Australië was Sainz in de kwalificatie sneller (7e om 11e), en pakte meteen zijn eerste punten in de race met een negende plaats terwijl Verstappen een DNF kon noteren.

De race in Maleisië was wèl in Max’ voordeel, zowel in de kwalificatie als de race was Max de betere. Maar, Sainz kwam vanaf een 15e plek op de grid, en reed naar P8, terwijl Max een mooie Q6 had en naar P7 stuurde. Je zou dus kunnen zeggen dat de prestatie van Sainz relatief gezien groter was.

In China ligt het wat lastiger, de training gaf een bijna gelijk beeld met licht voordeel voor Verstappen, die met een DNF een slechtere race kende dan Sainz, die 13e werd. Ik hou het dus op een gelijkspelletje. 

Bahrein was een race waarin beiden een DNF scoorden, met een trainingsvoordeel voor Sainz.

In Spanje was het Sainz die wederom de betere was, zowel in kwalificatie als in de race won hij de tweestrijd. (Q5, P9, om Q6, P 11)

Monaco leek een prooi voor Verstappen te worden, maar hij maakte een onnodige fout. Of Grosjean nu wel of niet eerder of harder remde, Max had even geduld moeten hebben. Zonde, want hij had daar goede zaken kunnen doen nadat hij in de eerste training de hele F1-wereld versteld had laten staan.

In Canada was het alweer Sainz die de battle in zijn voordeel besliste. Zowel in Q als in de race.

Verstappen deed wat terug in Oostenrijk, zowel op de grid als aan de finish. (Sainz haalde de finish niet.)

De GP op Silverstone moeten we maar vergeten, Carlos was de betere in de training en in de race maakte Max na de saftey car een fout en belandde met te koude banden naast de baan.

Hongarije was sensationeel wat Verstappens prestatie betreft. In de training versloeg hij zijn teamgenoot, en in de race versloeg hij op drie na iedereen.

Francorchamps zullen we als Nederlandse fans ook niet snel vergeten, vanaf een 18e plek doorstomen naar P8 en met wat meer geluk was het P7 geweest.

Kortom, in kwalificatie is de stand in het voordeel van Sainz, die zijn races ook wat gematigder lijkt te benaderen.

Maar kunnen we niet om het feit heen dat Max in Hongarije en België hele goede dingen heeft gedaan, en vooral vanwege P4 in Hongarije in punten ruim boven Sainz staat.

Monza dan. Door allerlei omstandigheden kwamen de beide jongemannen van STR niet aan hele mooie kwalificatietijden. Maar, met name Max had punten kunnen scoren als het team het bodywork gewoon volledig had vastgemaakt. Ik laat het wat Monza betreft dan maar op een gelijkspelletje.

Singapore was fenomenaal, na een baggerstart een hele knappe 8e plaats, bijna de snelste raceronde en echt ballen getoond door het verzoek van het team om te ‘swappen’ met Carlos te weigeren met een duidelijk “No!“. Overigens hadden beide STR-auto’s daar te maken met technische malheur, want ook Sainz moest in de race veel plaatsen weggeven door een versnellingsbakprobleem. Beide mannen hadden dus beter kunnen scoren dan ze hebben gedaan.

Dus, gaandeweg het seizoen denk ik dat Max de beter en beter wordt, al is enig chauvinisme mij niet vreemd. Hij s ook vaak de smaakmaker in veel races, dat moet gezegd. Maar Sainz kan ook absoluut een potje sturen en heeft zijn talent net als Max ook niet van een vreemde.

Foto: Scuderia Toro Rosso


Grand Prix Radio biedt Formule 1-fans een platform om hun mening of visie te verwoorden. Columns op deze website vertolken niet (noodzakelijkerwijs) de visie of mening van de redactie.