F1 Fan Column: Haal de Formule 1 weer naar Nederland

Het is inmiddels 30 jaar geleden dat Niki Lauda in de McLaren-TAG Porsche op Zandvoort de  Grand Prix van Nederland won. Sinds die dag in 1985 is er een veel veranderd. De Formule 1 heeft een moderniseringslag gemaakt die z’n weerga niet kent. Niki Lauda is tegenwoordig adviseur bij het oppermachtige Mercedes GP. De McLarens rijden anno 2015 dankzij hun inferieure Honda-motoren stijf achteraan, iets wat veel fans pijn aan de ogen doet.  Treurig voor de Nederlandse F1-fans is dat de Grand Prix van Nederland na 1985 nooit meer georganiseerd is.  Met de rijzende ster van Max Verstappen is nu het moment aangebroken om alles in het werk te stellen de Formule 1 terug te halen naar Nederland. Wat is er mooier dan Max die op eigen bodem een Grand Prix wint?

Een terugkeer van de Grand Prix van Nederland wordt door velen voor onmogelijk gehouden. Om de Formule 1 terug te halen naar Nederland zal er echt heel wat moeten gebeuren. Allereerst moet er gelobbyd worden bij Bernie Ecclestone om een plaats op de kalender te krijgen. Ondanks het slinkende aandeel ‘Europa’ op de F1-kalender moet een terugkeer mogelijk zijn, het is Oostenrijk na een afwezigheid van tien jaar ook gelukt. Het aantal Grand Prix’ per jaar stijgt gestaag, het is goed mogelijk dat er over vijf jaar 25 Grand Prix’ per jaar verreden worden. Er ontstaat dus ruimte op de kalender. Grote vraag is op welke locatie in Nederland ‘onze’ Grand Prix verreden zou moeten worden. 

Met de huidige autosportfaciliteiten in Nederland kunnen we een terugkeer op onze buik schrijven. Assen valt af omdat het alleen geschikt is voor motoren en toerwagens. Nostalgische Formule 1-fans zullen dromen van een terugkeer van de Formule 1 op Zandvoort. De verhalen van ‘vroeger’ over de Formule 1 op Zandvoort zijn prachtig en meeslepend, maar een terugkeer naar Zandvoort is niet realistisch. Het huidige Zandvoort is voor de Formule 1 niet veilig genoeg, het pitcomplex is te klein, het circuit is slecht te bereiken en de parkeermogelijkheden zijn minimaal. Dit zijn allemaal factoren waar Bernie Ecclestone van gruwt. Zandvoort is helaas voltooid verleden tijd: sloop het en zet er een vakantiepark op. 

Het is de hoogste tijd dat we Formule 1-architect Herman Tilke gaan verwelkomen in Nederland. Hij heeft de afgelopen 15 jaar prachtige circuits over de hele wereld ontworpen, de Formule 1 kan daar tientallen jaren mee vooruit. Laat hem op een goed bereikbare plek in het land, waar genoeg ruimte is, het autosportmekka van Nederland uit de grond stampen. Een mogelijke locatie zou de Noordoostpolder kunnen zijn. Daar waren al eens plannen voor, maar daar is al een tijd niets van vernomen. Een andere locatie zou Groningen Airport Eelde kunnen zijn. Van een vliegveld valt prima een Formule 1 circuit te maken, kijk naar Silverstone in Engeland. 

Het aanleggen van een gloednieuw circuit is een kostbaar project. Er zal in totaal een bedrag van 300 miljoen euro op tafel moeten komen. Investeerders en de Nederlandse Staat zullen samen hun nek moeten uitsteken om dit voor elkaar te krijgen. Wellicht kan ook Red Bull als werkgever van Max Verstappen nog een duit in het zakje doen. Het is een flinke investering, maar het zal zeker de moeite waard blijken te zijn. 

Over een aantal jaar vecht Max Verstappen in de Red Bull-Volkswagen om de wereldtitel met Stoffel Vandoorne in de McLaren-Honda. Wellicht ben ik aan het dagdromen, maar gezien de prestaties van Max de laatste tijd houd ik alles voor mogelijk. Heel Nederland zal op een gegeven moment gaan schreeuwen om een Grand Prix op eigen bodem. Laten we er alvast werk van gaan maken! 


Grand Prix Radio biedt Formule 1-fans een platform om hun mening of visie te verwoorden. Columns op deze website vertolken niet (noodzakelijkerwijs) de visie of mening van de redactie.