Audi-Red Bull F1-team in 2018 op de grid?

De geruchten over de Volkswagen Groep die toch de Formule instapt worden concreter. De Duitsers zijn volgens het Duitse blad AutoBild nog maar een paar handtekeningen verwijderd van een deal met Red Bull Racing. Doel: in 2018 een Formule 1-fabrieksteam van Audi in het wereldkampioenschap.

Het zogenaamde silly season speelt zich dit jaar meer af bij de teams dan bij de coureurs. Red Bull Racing en Renault die in scheiding liggen, Lotus dat wel/niet door Renault wordt overgenomen, Mercedes dat wel/niet aan Manor gaat leveren en de Volkswagen Groep die wel/niet in de Formule 1 gaan komen. De komende week c.q. weken zal hierin veel duidelijk moeten worden, aangezien er door minimaal twee en mogelijk vier teams een nieuwe motor zal moeten worden ingepast.

Zoals wij afgelopen vrijdag al berichtten is de eerdere houding van de Volkswagen Groep jegens de Formule 1 (‘Wij doen niet mee’) onder de nieuwe directie bijgedraaid naar een meer positieve blik. Wat hier ook in meespeelt zijn het nieuwe reglement dat vanaf 2017 geldt en het in de ogen van de Volkswagen Groep weer een aantrekkelijkere sport maakt die de term koningsklasse waardig is.

Mogelijk vertrek Audi uit DTM en WEC/Le Mans

Wat nieuw is in het verhaal van AutoBild is dat dat ook gevolgen heeft voor het DTM en WEC/Le Mans-programma van de Duitse fabrikant. De DTM zou door het systeem van strafgewichten meer en meer een farce zijn en ook de imagoschade na de teamorders “Duw ‘m eraf!” van sportbaas Ullrich doet de Duitsers geen goed. Het World Endurance Championship met de 24 Uur van Le Mans zijn daarbij, ondanks hun groeiende populariteit, mediatechnisch niet heel interessant, zeker niet in vergelijking met de Formule 1. En vergeet ook niet de concurrentie uit ‘eigen’ huis van Porsche, dat dit jaar het ooit oppermachtige Audi de baas is.

Meer speculaties

Overige speculaties van AutoBild: Wolfgang Ullrich blijft nog twee jaar Audi Sport-baas en daarna neemt Stefano Domenicali het roer over. Als voormalig teamchef van Ferrari F1 loopt hij al geruime tijd rond bij de Volkswagen Groep en is qua ervaring en netwerk de aangewezen man om het Audi F1-project te leiden. Red Bull zou betrokken blijven als sponsor.

En zoals met alle verhalen over de toekomst van Red Bull Racing: geen woord over het team van Max Verstappen. Toro Rosso is eigendom van Red Bull en daar zal men ook een oplossing voor moeten vinden. Een deal met Ferrari voor beide renstallen ligt voor de hand voor 2016 en 2017. Maar wat Toro Rosso in 2018 is, staat nog in de sterren geschreven.

Foto: Red Bull Racing