Column: Max Verstappen naar Real Madrid

Met enige regelmaat zie ik berichten en tweets voorbijkomen waar ik behoorlijke vraagtekens bij zet. Het is logisch dat op de “asociale media”, zoals ik het altijd gekscherend noem, mensen ongezouten hun mening ventileren. Logisch ook dat die mensen blindelings overnemen wat ze op diverse websites zien. Lastiger is dan dat goedwillende amateurs en liefhebbers websites runnen alsof ze De Telegraaf zelf zijn. Geen vorm van hoor en wederhoor, niet even controleren bij een bron, nooit een redacteur naar een F1-race sturen en blind copy/paste pakken wat er te pakken is.

De laatste dagen was er ineens weer een verhaal dat er een ruildeal zou komen tussen Toro Rosso en Ferrari, waarbij Max Verstappen dan in 2017 bij Ferrari aan de slag zou kunnen. En hup… plaatsen, tweeten, hopen op veel hits op de site en vooral veel re-tweeten. De bron zou een stuk in La Gazzetta Dello Sport zijn, maar dat ging over de motoren en alleen in de kop stond een verwijzing dat Ferrari interesse zou hebben in Max Verstappen.

Laat je niet foppen: ook grote dagbladen doen hier soms aan mee, want het scoort als een dolle: elke scheet die Max laat moet openbaar. Max is hot, dat is wel duidelijk na elf races op het hoogste niveau. Logisch ook dat als je naar een team gaat en vraagt of zij interesse hebben, ze dat maar al te graag bevestigen. Je weet ’t immers nooit en je wilt zo’n talent in ieder geval laten weten dat de deur openstaat. Het goede voor Max is dat het gaat om de topteams, niet het niveau wat we de laatste jaren in Nederland gehad hebben, waarbij meedoen belangrijker was dan winnen, of zelfs maar punten scoren. Nu zitten we met de unieke situatie dat we met Max Verstappen een landgenoot hebben met uitzonderlijk talent en die regelmatig punten scoort. Maar Nederland wil meteen meer, veel meer. Het liefst praten of schrijven we Max al in 2015 naar de wereldtitel of die eerste overwinning. De realiteit laat men daar snel maar even bij varen. 

In principe staan er voor de Toro Rosso’s altijd twee Mercedessen, Ferrari’s, Red Bulls en Williamsen. Dat McLaren en Lotus problemen hebben is een geluk en dus is P9 of minder dan dat, een reële plek. Maar Nederland wil meer en een beetje snel ook. Bij het voetbal is er vaak gemor als een jonge speler vroeg kiest voor een carrière in het buitenland en Ajax, Feyenoord of PSV weer iemand ziet vertrekken. Er zijn legio voorbeelden van spelers waarbij het al snel duidelijk werd dat het te vroeg was. Vraag maar eens aan bijvoorbeeld Royston Drenthe, Luc Castaignos en Ibrahim Afellay. Als F1-liefhebber en wellicht Max-fan moet je willen dat hij ooit Ferrari-coureur wordt… maar niet in 2017. Ik ga ervan uit dat ook vader Jos wellicht nu inziet dat zijn stap naar Benetton naast Michael Schumacher achteraf misschien niet de juiste keus was. 

Ferrari is geen team dat de laatste decennia gekozen heeft voor broekies. Sinds Michael Schumacher daar gekomen is hebben ze altijd minimaal één rijder gehad die ex-wereldkampioen was, met daarnaast een ervaren tweede man. Felipe Massa was eigenlijk nog de minst ervaren man die er kwam, maar had toch al een tijdje Sauber achter zijn kiezen en zijn manager (Nicolas Todt) moest gaan stijgen op de F1-manager-ladder van papa Jean Todt. Nu hebben ze met Vettel en Räikkönen zelfs twee ex-wereldkampioenen in dienst. Mijn idee is dat Max nu in een prima nest zit  met geweldige doorgroeimogelijkheden. Zonder te veel contractgedoe kan hij naadloos door naar Red Bull Racing als ze daar de tijd rijp achten. 

Verder moet je weten dat ook Mercedes interesse getoond heeft in Max toen hij nog Formule 3 reed. Er zijn gesprekken geweest met Toto Wolff, die zelf zijn zegen gegeven heeft aan het management van Max om naar de Red Bull-clan te gaan. Hij had immers de komende jaren toch geen stoel vrij. De logica zou dan ook zijn dat lekker kan groeien waar hij nu zit en daarna eens rustig kijkt wat er op hem af komt. Neem vier jaar, dan is bij nog maar 21 maar wel met ervaring. Zou hij dan minder interessant zijn voor Mercedes, die hem dus al wilden hebben nog voor hij maar een F1-meter gereden had? En als Red Bull Racing wèl overstapt naar Mercedesmotoren zit je dus met dezelfde mogelijke link die nu naar Ferrari geschetst wordt. 

Het is aan het management van Max om de juiste beslissingen te nemen de komende jaren… als die zich voordoen. Tot die tijd, hard rijden, scoren, winnen, verrassen en netjes contracten respecteren en uitzitten. Dan komt het uiteindelijk wel goed.

Foto: Scuderia Toro Rosso