F1 halfjaarrapport: Scuderia Toro Rosso

Het laatste Formule 1-team in de serie halfjaarrapporten is de Scuderia Toro Rosso. De Italiaanse renstal verraste vooraf met hun inschrijving met twee debutanten als coureur: Carlos Sainz en Max Verstappen. Hoe verging het hun in de eerste helft van 2015?

Betrouwbaarheid auto

In de eerste tien races van 2015 valt er negen keer een Toro Rosso uit. De meeste keren is de Renault-motor de reden, waardoor bijvoorbeeld Max Verstappen bij zijn debuut in Australië van een vrij zekere puntenfinish wordt afgehouden. Volgens teambaas Franz Tost is een aantal keer ook het team zelf de oorzaak. Carlos Sainz valt op Silverstone in Engeland bijvoorbeeld uit door simpelweg een verkeerd schroefje op een elektronisch onderdeel.

Maar wat de reden ook is: er worden veel punten geknoeid in de eerste helft van het seizoen. Tost: “Ik hoop dat onze auto’s in de tweede helft vaker de finish gaan zien. Onze snelheid in de bochten is goed en vaak dichtbij de top. Ons vermogen op rechte stukken is echter onvoldoende.” 

Max Verstappen

Met slechts één jaar ervaring in formule-auto’s is het debuut van Max Verstappen indrukwekkend te noemen. De grootste criticasters vóór Verstappen’s debuut erkennen dat ook na de eerste races. OK, behalve Felipe Massa dan. Die wijst nog regelmatig op de – in zijn ogen – onvolwassenheid van de 17-jarige Limburger.

Gisteren keek de schrijver van dit rapport de Grand Prix van Monaco in zijn geheel terug. Uit het rijden van Verstappen en het radioverkeer tot aan de crash met Grosjean blijkt een koelheid en een slimheid die weinigen op de grid in hun debuutseizoen hebben laten zien. “Kan ik me niet beter achter Vettel laten terugvallen? Dan wordt het inhalen daarna makkelijker”, legt hij het team bijvoorbeeld voor. En de jacht en inhaalactie op Bottas laten zien dat hij die slimheid ook kan omzetten in actie.

De crash met Grosjean die volgt komt onvermijdelijk langs in de ontwikkeling van een debuterende coureur. Franz Tost, die overigens uiterst tevreden is over zijn jonge rijders, zegt daar deze week over: “Na drie of vier races, denken ze: F1 is eenvoudig. En ze denken: Nu zal ik de mensen laten zien hoe snel ik echt ben. En dan begint wat ik noem ‘de crashperiode’. Deze crashperiode is nodig, omdat het helpt de coureur inzicht te geven in de grenzen van de natuurkundewetten en daarom zijn deze crashes belangrijk.”

Max Verstappen staat na tien races elfde in het kampioenschap op twee punten van nummer negen Hulkenberg. Een top-10 finish in het eindklassement in november doet recht aan zijn prestaties. Toch blijft het belangrijkste voor Verstappen op dit moment: ervaring opdoen als voorbereiding op het moment dat een stap naar een topteam aan de orde is. En Toro Rosso is daar dit en volgend jaar een prima plek voor. Kimi Raikkonen blijft nog een jaar bij Ferrari, dus wie weet wat de mogelijkheden in 2017 zijn.

Carlos Sainz

De 20-jarige Spanjaard Sainz komt met meer ervaring dan Max Verstappen naar de Formule 1. In 2011 pakte hij zijn eerste Formule Renault-titel en afgelopen seizoen zegevierde hij in de Renault World Series 3.5 met zeven race-overwinningen. Desondanks is de (media-)aandacht voor zijn persoon aan het begin van dit jaar stukken minder.

Sainz vindt het prima, werkt hard en serieus en presteert net als zijn teamgenoot naar volle tevredenheid van het team. Zijn rust en kalmte worden door de teamleiding geroemd, evenals zijn vermogen om de juiste feedback aan het team te geven om zo de auto verder te helpen ontwikkelen.

Ondanks dat Sainz in de kwalificaties iets beter presteert dan Verstappen moet hij qua punten de Limburger ruim voor laten gaan: hij staat vijf plaatsen en 13 punten achter Verstappen. Een eerlijk vergelijk tussen de twee kan echter pas gemaakt worden als de betrouwbaarheid van de Renault-motor voor langere tijd goed is.

Vooruitzicht tweede helft

De doelstelling van Toro Rosso is de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap. Momenteel staat het daar twee plaatsen en acht punten vandaan. Force India en Lotus F1 zijn de concurrenten, die in de komende races een voordeel hebben met de kracht van de Mercedesmotor.

Pas in Singapore, zo verwacht het team zelf, kunnen Sainz en Verstappen weer profiteren van het goed ontworpen chassis, dat tot één van de beste in de Formule 1-paddock wordt gerekend. Toch zullen er meer pk’s uit de Franse V6 moeten worden gehaald om vaker en structureler in de top-10 te kunnen finishen.

Foto: Scuderia Toro Rosso