F1 halfjaarrapport: Sauber F1 Team

De eerste helft van het Formule 1-seizoen erop. De zomerstop biedt Grand Prix Radio de mogelijkheid om terug te blikken op de eerste tien races van het seizoen. Vandaag het halfjaarrapport van Sauber.

Bij Sauber kunnen ze niet wachten totdat het Formule 1-seizoen weer wordt hervat. De Zwitserse renstal hoopt met een motorupdate in België en een grote update van de C34 in Singapore in het tweede deel van het seizoen beter voor de dag te komen.

Met 22 punten presteert het team al aanmerkelijk beter dan vorig jaar, toen het seizoen met de hatelijke nul werd afgesloten. Maar na een prima start in Australië weten Marcus Ericsson en Felipe Nasr in zeven van de tien Grands Prix niet te scoren.

De rust is terug

Het belangrijkste van de eerste seizoenshelft is dat Sauber in rustiger vaarwater terecht is gekomen. De storm waarin de Zwitserse renstal zo vlak voor het seizoen verkeert, is gaan liggen. Het team bevindt zich aan de vooravond van de eerste Grand Prix in de beklaagdenbank en staat voor de rechter tegenover Giedo van der Garde.

Onze landgenoot eist een stoeltje, maar Sauber wil het eerder overeengekomen contract niet honoreren. Met Ericsson en Nasr ontvangt de financieel geplaagde renstal een hoger bedrag aan sponsorgeld. Van der Garde wordt meerdere malen door de rechter in het gelijk gesteld, maar besluit vlak voor de openingsrace de zaak te schikken en af te zien van een stoeltje.

Goede start

Van der Garde ziet vanaf de zijlijn dat Sauber prima van start gaat in Australië. De wintertests hebben al aangetoond dat de Zwitserse renstal er beter voor staat dan een jaar geleden. Nasr eindigt in Melbourne als vijfde en Ericsson komt als achtste over de finish. Dat zijn meteen 14 punten.

Het lijkt erop alsof Sauber meteen in de eerste race al het kruit heeft verschoten, want de goede resultaten krijgen geen vervolg. In China rijden beide coureurs nog in de punten, maar daarnaast sprokkelt Nasr alleen punten in Monaco met een negende plek en pakt Ericsson in Hongarije met een tiende plaats een puntje.

C34 is betrouwbaar

Met de betrouwbaarheid van de C34-bolide zit het wel goed. Ericsson ziet alleen in Maleisië de finishvlag niet en Nasr gaat niet van start in Silverstone vanwege versnellingsbakproblemen.

Het probleem van Sauber zit in de snelheid van de ontwikkeling van de wagen. De renstal heeft moeite met het bijblijven met de ontwikkelingsrace, zo geeft teambaas Monisha Kaltenborn toe. Sauber hoopt met de updates een inhaalslag te kunnen maken, anders rest Nasr en Ericsson in de tweede seizoenshelft niet meer dan een gevecht in de achterhoede.

Foto: Sauber F1 Team