F1 halfjaarrapport: Red Bull Racing

Met de winst van Sebastian Vettel in Hongarije zit de eerste helft van het Formule 1-seizoen erop. De zomerstop biedt Grand Prix Radio de mogelijkheid om terug te blikken op de eerste tien races van het seizoen. Vandaag het halfjaarrapport van Red Bull Racing.

Red Bull Racing heeft op de valreep de eerste seizoenshelft met een goed gevoel afgesloten. In Hongarije scoort de renstal voor het eerst een podiumplaats. Het is dan wel niet de hoogste trede van het ereschavot, maar een tweede plaats voor Daniil Kvyat en een derde plek voor Daniel Ricciardo zijn een prima resultaat.

Het is een uitslag waarop vooraf een beetje is gehoopt. De Hungaroring zou vanwege de lagere snelheden beter bij de Red Bull-bolide passen. Dat blijkt, hoewel het tijdens de race aan geluk niet heeft ontbroken. Red Bull Racing heeft een goed resultaat nodig, want tot aan Hongarije krijgen Kvyat en Ricciardo met hun prestaties de handen niet echt op elkaar. Vooral het geruzie tussen Red Bull en motorleverancier Renault trekt de aandacht.

Huwelijk onder druk

Het ooit zo gelukkige huwelijk tussen de renstal en de Franse fabrikant staat in de eerste seizoenshelft zwaar onder druk. De eerste scheuren in de samenwerking zijn al in 2014 waarneembaar. De krachtbron van Renault komt vermogen tekort en is weinig betrouwbaar, maar het seizoen wordt enigszins gered door drie zeges.

Overwinningen voor Red Bull Racing lijken in het eerste deel van 2015 verder weg dan ooit. De frustratie hierover wordt in de media breed uitgemeten. Renault krijgt er flink van langs van teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko.

Ontevredenheid over Renault

Volgens Horner komt de Franse krachtbron honderd pk tekort ten opzichte van concurrent Mercedes. Ook Marko uit zijn onvrede en voegt eraan toe dat Red Bull zelfs de sport de rug wil toekeren als de reglementen niet worden aangepast. Renault doet ook een duit in een zakje en dreigt te stoppen als motorleverancier.

Het openingsweekend in Australië verloopt redelijk dramatisch. In Melbourne gaat Kvyat niet van start vanwege versnellingsbakproblemen. Ricciardo wisselt op de eerste dag al van motor en kampt het gehele weekend met problemen. De Australiër eindigt in de race dan wel als zesde, maar wel op een ronde achterstand van winnaar Lewis Hamilton (Mercedes).

Motorwissels

De problemen houden aan en met nog 13 races op de kalender hebben Ricciardo en Kvyat het toegestane aantal motoren al verbruikt. In Oostenrijk heeft dit voor het eerst gevolgen voor de startpositie van beide coureurs. Ze worden vanwege hun vijfde krachtbron bestraft met een gridpenalty.

Kvyat verlaat Oostenrijk zonder punten. Ook in China blijft de Rus puntloos. Ricciardo scoort niet in Canada en op Silverstone. Ondanks de malheur rijdt het duo regelmatig in de punten. In Monaco zijn Kvyat en Ricciardo met respectievelijk een vierde en vijfde plaats dichtbij een podium en in Hongarije is het wel raak.

Succes in tweede seizoenshelft?

Lijkt Red Bull het tij te kunnen keren? Dat is nog maar de vraag. In de overige races blijft het tweetal ver verwijderd van het podium. In het tweede deel van het seizoen zal Red Bull het voor succes moeten hebben van de langzamere circuits. En mag af en toe de hulp van vrouwe Fortuna niet ontbreken.

Foto: Red Bull Racing