Silly Season 2016, deel 3: de rookies en Max Verstappen

Max Verstappen en Carlos Sainz, Scuderia Toro Rosso, Grand Prix van Monaco 2015

De startgrid van de Formule 1 in 2016 is op dit moment nog niet te voorspellen. In deel 1 en deel 2 bespreken we al wel de sleutelpersonen in de stoelendans voor 2016 en een aantal van de ervaren rijders. Vandaag de rookies: waar rijden zij volgend jaar?

Max Verstappen, Carlos Sainz, Roberto Merhi, Felipe Nasr zijn dit jaar de debutanten in Formule 1. Will Stevens is offcieel geen debutant, hij reed immers al voor Caterham in 2014.

Felipe Nasr (22)

De Braziliaan lijkt zich op dit moment geen zorgen te hoeven maken over 2016. Hij scoort momenteel aanmerkelijk beter dan zijn ervarener teamgenoot Marcus Ericsson en hij weet zich gesteund door Banco do Brasil. Bij Nasr is de optelsom van sponsorgeld en talent voldoende om voor Sauber in de Formule 1 te blijven.

Roberto Merhi (24)

De Spaanse nummer drie van de World Series by Renault 3.5 (WSR 3.5) in 2014 kan met Manor F1 niet echt laten zien hoe goed hij in een Formule 1-auto is. Daar komt bij dat hij op dit moment alleen mag rijden, omdat Manor nog geen andere coureur met voldoende sponsoring heeft gevonden. De vraag of Merhi in 2016 Formule 1 rijdt lijkt niet aan de orde. Het is meer de vraag hoe lang hij dit jaar nog mag rijden. 

Carlos Sainz (20)

Sainz heeft de wind meer mee dan zijn landgenoot Merhi. Hij werd afgelopen jaar kampioen in de WSR 3.5 en werd door Red Bull gevraagd om bij Scuderia Toro Rosso te rijden. Hij presteert goed en heeft drie punten meer dan teamgenoot Max Verstappen. Zolang hij zich ontwikkelt zoals hij nu doet lijkt zijn plek in de Red Bull-stal verzekerd. 

Max Verstappen (17)

Voor de jongste van het veld is de situatie vergelijkbaar met die van Carlos Sainz. Hij is door de Oostenrijkse drankjesfabiek gevraagd om te rijden en hoeft zelf geen sponsoren mee te brengen. En ook Max ontwikkelt zich goed, waarmee een verlengd verblijf bij Toro Rosso in 2016 voor de hand ligt. Voor het opdoen van ervaring is dat op dit moment, zo heeft Max ook zelf aangegeven, het beste team voor hem.

Er is echter ook een verschil tussen Sainz en Verstappen. Max Verstappen is niet via een lang opleidingstraject van Red Bull in de Formule 1 beland. Zijn opleiding was eigen werk met vader Jos, met daaropvolgend een weloverwogen keuzeproces door de Verstappens zelf over de juiste stap richting de formuleracerij. Het talent van Max is zo groot, dat hij niet op aanbiedingen hoeft te wachten. Hij kan, zeker na zijn optreden in de eerste races van dit jaar, zelf zijn plan trekken, mits hij een gezonde dosis geduld heeft.

Het doel van Max is om binnen enkele jaren wereldkampioen te worden. Voorlopig lijkt zoiets alleen te kunnen met Mercedes, dat in 2016 weer met Hamilton en Rosberg zal rijden. Mercedes kent Max en Jos goed en deed hem zelfs al een aanbieding voor dit jaar. Dat zou dan echter nog niet als Formule 1-rijder zijn, wat niet opwoog tegen de kans bij Toro Rosso/Red Bull.

De nieuwe onzekerheid, ook voor Max Verstappen, is nu: wat gaan Red Bull Racing en Toro Rosso doen? Red Bull-baas Mateschitz heeft laten weten niet zeker te zijn of hij door wil gaan met de kwakkelende combinatie van Red Bull Racing en Renault. Renault zelf is aan het kijken of het weer een fabrieksteam zal worden en Toro Rosso heeft aangegeven wel dat fabrieksteam te willen zijn. Of dat laatste gaat gebeuren is nog maar zeer de vraag. Ook Lotus is een serieuze kandidaat om (weer) het Renault fabrieksteam te worden.

Voor Max Verstappen is de hamvraag: kan Red Bull mij in de komende jaren een auto geven om voor het kampioenschap te gaan? De relatieve luxe die hij daarbij heeft: hij hoeft die vraag niet vandaag beantwoord te hebben. Hij heeft even de tijd om te zien hoe alles zich ontwikkelt, zolang hij niet volgend jaar al voor de titel wil gaan.

En als Red Bull hem op termijn geen kampioensauto kan bieden, dan moet het vizier voor na 2016 toch weer richting Mercedes, mogelijk met een tussenstap via een klantenteam als Williams. Of Ferrari moet reuzensprongen maken in het komende jaar. Dan zou de Italiaanse renstal ook een doel voor Max kunnen zijn, en ook daar kan dan misschien als optie een klantenteam in beeld komen: Haas F1.

Foto: Scuderia Toro Rosso