Silly season 2016, deel 2: Red Bull, Haas en Button

Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Grand Prix van Canada 2015

De startgrid van de Formule 1 in 2016 is op dit moment nog niet te voorspellen. Wel is duidelijk welke coureurs veranderingen in gang kunnen zetten. We bespraken eerder deze week de sleutelpersonen. Vandaag belichten we de opties van de Red Bull Racing-rijders, het nieuwe Haas F1 en de ervaren Jenson Button.

Rijders Red Bull Racing

De contracten van Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat lopen na dit seizoen door. In die zin lijkt er in de stoelendans voor 2016 weinig aan de hand. De schijn bedriegt echter. Broodheer Dieter Mateschitz heeft aangegeven dat hij uit de Formule 1 wil stappen als het team samen met Renault niet meer verder naar voren op de grid weet te komen. Nou kan dat niet per direct, want Red Bull als bedrijf heeft afspraken met de Formule 1-organisatie tot en met 2020. Wat wèl kan is dat er een samenwerking met een fabrikant of ander team komt, waarmee de situatie voor de rijders ook weer kan veranderen.

Daniel Ricciardo is vooralsnog loyaal aan zijn team. De glimlach van de goedlachse Australiër wordt echter steeds kleiner. Gisteren gaf hij in de paddock al aan de situatie rondom het team goed in de gaten te houden. Ferrari is een team waar hij sos mee in verband wordt gebracht. Door zijn Italiaanse roots zien de tifosi ook liever hem dan Valtteri Bottas naar Maranello verhuizen. De vraag is of Sebastian Vettel dat wil. Die werd vorig jaar immers door teamgenoot Ricciardo verslagen met maar liefst 71 kampioenschapspunten.

Een andere ontwikkeling is die van ene Max Verstappen. Het plan is dat hij in ieder geval dit en volgend seizoen bij zusterteam Toro Rosso rijdt, maar het is niet ondenkbaar dat Mateschitz en Helmut Marko hem in 2016 al in een Red Bull-auto willen zetten. In dat geval lijkt Daniil Kvyat de eerst aangewezene om zijn stoeltje af te staan.

Haas F1

Gene Haas breidt zijn Amerikaanse racestal uit richting Formule 1. Het team staat in 2016 op de grid met een eigen Dallara-chassis, dat onderhuids Ferrari-techniek gebruikt. Het team heeft nu drie plaatsen waar gewerkt wordt: in North-Carolina in de V.S., in Banbury in Engeland en dichtbij Dallara en de Ferrari-windtunnel in Italië. Teambaas wordt de Italiaan Günther Steiner, die eerder technisch directeur was bij Jaguar en Red Bull Racing.

Qua rijderskeuze maakt Haas geen haast. Er moet volgens Steiner in ieder geval één ervaren coureur komen, die het team kan helpen met de ontwikkeling van de auto. Volgens Steiner zijn er nu ook genoeg goede en ervaren rijders in de markt, omdat hun huidige team hen teleurstelt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Hulkenberg, Grosjean en Ricciardo. Ook zingt de naam van Esteban Gutiérrez rond. De voormalig Sauber-coureur is nu test- en reserverijder bij Ferrari en heeft daarmee al ervaring met een deel van de nieuwe Haas-bolide.

In thuisland de Verenigde Staten hoopt men op de keuze voor een Amerikaanse coureur. Gen Haas heeft hier zelf over gezegd dat dat aardig zou zijn, maar voor hem geen must is. Danica Patrick zal het waarschijnlijk níet worden. Steiner zei daar deze week nog over dat Patrick “gelukkig lijkt met wat zij nu doet”, daarmee implicerend dat hij ook niet echt op de snelle dame zitten te wachten.

Jenson Button

De wereldkampioen van 2009 moest afgelopen najaar lang wachten om zeker te weten dat hij zijn McLaren-stoeltje zou behouden. Of hij òf Kevin Magnussen moest plaatsmaken voor de van Ferrari overkomende Fernando Alonso. Uiteindelijk was de Engelsman de gelukkige en kreeg een contract voor dit jaar. De auto is momenteel nog lang niet competitief en van Button en Alonso wordt veel geduld gevraagd.

Tegelijk begint zich een aardige file te vormen bij de McLaren juniorrijders. Allereerst is er de genoemde Magnussen, maar daarachter klopt ook de Belg Stoffel Vandoorne op de deur. Hij leidt dominant het GP2-kampioenschap en wordt door menigen rijp geacht voor de Formule 1. Daarachter komt ook nog Nyck de Vries. De Nederlander debuteert dit jaar in de World Series by Renault en ontwikkelt zich daar goed. De Vries is voor 2016 dan wel geen enkele directe bedreiging voor Button, maar wel een voorbeeld van hoe McLaren de pijplijn met toekomstige talenten aardig vol heeft zitten.

Voor Button is het niet ondenkbaar dat hij na dit seizoen de weg van collega Mark Webber gaat volgen naar de endurance-racerij. De klasse die onder meer de 24 Uur van Le Mans op het programma heeft staan wint steeds meer aan populariteit bij (ex-) Formule 1-coureurs. De salarissen zijn er niet zoals in de Formule 1, maar de kansen op succes zijn met de ervaring als Formule 1-coureur aanwezig en het niveau van competitie is er hoog.

In het volgende deel bespreken we de rookies, waaronder Max Verstappen. Wat zijn hun opties voor 2016?

Foto: Infiniti Red Bull Racing