Silly season 2016 deel 1: de sleutelpersonen

Kimi Raikkonen, Scuderia Ferrari, Grand Prix van Monaco 2015

De startgrid van de Formule 1 in 2016 is op dit moment nog niet te voorspellen. Wel is duidelijk welke coureurs veranderingen in gang kunnen zetten. We bespreken ze de komende weken en beginnen bovenaan.

De posities bij wereldkampioen Mercedes AMG F1 zijn voor 2016 vergeven. Lewis Hamilton en Nico Rosberg zijn zeker van hun plaats. De rijderscarroussel gaat pas draaien als er bij de teams erachter iets verandert.

Kimi Raikkonen

De 35-jarige Raikkonen bezet momenteel het meest gewilde vrije stoeltje van 2016. Zijn contract met de Scuderia Ferrari loopt eind van dit seizoen af en de optie tot verlenging is nog niet gelicht. Teambaas Maurizio Arrivabene zegt blij te zijn met de Fin, maar geeft hem nog geen garantie op een langer verblijf. Hij moet het verdienen met prestaties op de baan.

Kimi Raikkonen is de laatste coureur die met Ferrari kampioen werd in 2007. Momenteel staat hij vierde in het kampioenschap, maar moet zijn meerdere erkennen in Sebastian Vettel, die met 38 punten meer derde staat. Voor Ferrari is het van belang twee coureurs te hebben die punten van Mercedes af kunnen snoepen. Pas dan kunnen de Italianen in 2016 voor de titel gaan. En Raikkonen is daar een twijfelgeval in. 

Het moment dat duidelijk wordt wat Ferrari en Raikkonen gaan doen bepaalt voor een groot deel wat er met de coureurs hieronder gebeurt. En het lijkt erop dat het nog wel even gaat duren voordat dat moment komt.

Valtteri Bottas

De tien jaar jongere Bottas schijnt al een voorcontract met Ferrari te hebben getekend. De vraag is alleen wat daar als jaartal instaat. 2017? Maar dan nog, in de Formule 1 zijn contracten niet heilig. Vraag maar aan Giedo van der Garde.

Valtteri Bottas wordt in de paddock als een van de grotere talenten beschouwd. De landgenoot van Raikkonen rijdt voor het derde jaar voor Williams, waar hij twee jaar geleden debuteerde en vorig jaar vierde mee werd in het kampioenschap. Dit jaar is de Mercedes-motor achterin die Williams echter minder dominant en Bottas moet met onder meer Raikkonen vechten in de races. 

Bottas’ contract loopt na dit sezoen af. Als Raikkonen en Ferrari nog een jaar doorgaan met elkaar moet Bottas kiezen. Vooralsnog heeft de Williams nog steeds de snelste auto achter Mercedes en Ferrari, dus lijkt een verlenging van zijn huidige contract de verstandigste optie.

Romain Grosjean

Toen zijn Formule 1-carrière nog moest beginnen werd Grosjean al als mogelijk toekomstig wereldkampioen gezien. Een eerste start in Formule 1 bracht echter twijfel, omdat Grosjean veelvuldig crashte. In de tweede helft van het seizoen 2013 bleek toch het talent van de Fransman, toen hij in de Lotus de ‘best of the rest’ achter de oppermachtige Red Bulls was en ook teamgenoot Raikkonen veelvuldig achter zich liet.

Dit jaar heeft Grosjean bij het financieel geplaagde Lotus niet een auto die voorin mee kan strijden. Daarbij komt dat hij tien keer de eerste training op vrijdag mist, omdat testrijder Jolyon Palmer dan rijdt. Teamgenoot Pastor Maldonado staat zijn auto daar niet voor af en heeft dat blijkbaar goed geregeld in zijn contract. 

Romain Grosjean kan vertrekken bij Lotus als hij zich sportief kan verbeteren. Hij zal dan echter wel een kans op een topauto moeten krijgen (lees: Williams of Ferrari). Zo niet, dan zal het lastig worden om zijn talent te verzilveren.

Nico Hulkenberg

Hetzelfde als voor Grosjean geldt deels ook voor de Duitser Nico Hulkenberg. Op zijn debuutseizoen na was hij ieder jaar beter dan zijn teamgenoot. Op dit moment zit hij net als Grosjean bij een team dat financieel lastige tijden kent en daardoor minder snel de auto kan ontwikkelen. En intussen stromen er ook jongere talenten de Formule 1 in, die niet onder lijken te doen voor hun oudere collega’s. De strijd om de topstoeltjes, die er al niet veel zijn, wordt daardoor alleen maar heviger.

Hulkenberg lijkt dat zelf ook goed te begrijpen en is inmiddels actief geworden in de endurance-racerij. Hij zal deze maand starten in de 24 Uur van Le Mans en bij gebrek aan promotie naar een beter team dan Force India kan dat wel eens een voorbode zijn op een definitieve overstap en een nieuwe carrière.

Volgende week deel twee over onder andere Haas F1, Jenson Button en Red Bull

Foto: Scuderia Ferrari