MotoGP: Marquez verprutst kwalificatie

images_MotoGP_2015_mei_150530_ITA_MotoGP_Marquez

Regerend MotoGP-wereldkampioen Marc Marquez beleefde een nachtmerrie in de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië. Op het circuit van Mugello lukte het de Spaanse Honda-rijder niet zich te plaatsen voor QP2; de tweede kwalificatieronde waarin de eerste twaalf startplaatsen worden verdeeld. Marquez begint dus vanaf plaats 13 aan de zesde race van het seizoen, waarin hij nog maar één wedstrijd wist te winnen. Andrea Iannone (Ducati), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Andrea Dovizioso (Ducati) beginnen vanaf de eerste rij.

Werkelijk alles ging mis vandaag bij Marc Marquez. In de derde vrije training op zaterdagochtend maakten hij en zijn team de fout om op gebruikte banden te blijven rijden. Zo miste de wereldkampioen een plaats bij de eerste tien en was hij veroordeeld tot het rijden van QP1. In die eerste kwalificatieronde plaatsen de twee snelsten zich voor QP2, waar de tien coureurs met de snelste trainingstijden rechtstreeks toegang toe hebben.

“We waren met de elektronica bezig in FP3,” verklaarde Marquez. “Dat werkt het beste als je veel rondes op dezelfde banden rijdt. Tja, toen moest ik naar QP1, maar daar was ik niet zo bang voor.” In FP4, kort voor de kwalificatietraining, ging het weer mis. De Honda van Marquez gleed alle kanten op en hij viel. Inderhaast werd de tweede motor gereed gemaakt voor QP1.

Het plan was om daarin één run te doen op verse banden. Dat zou genoeg moeten zijn om een tijd neer te zetten die snel genoeg was om in QP2 te belanden. Maar dat lukte niet. Marquez had opnieuw problemen met de grip van de achterband en kwam niet verder dan de tweede tijd, achter Aleix Espargaro. Hij besloot de gok te nemen en zijn resterende verse banden te sparen voor QP2, maar zover kwam het niet. Marquez zag tot zijn afgrijzen dat in de laatste minuut de Colombiaanse coureur Yonny Hernandez de snelste tijd neerzette en de wereldkampioen zodoende naar de derde plaats degradeerde. Stampvoetend en met zijn petje smijtend verliet Marquez de pitbox.

Met een start vanaf de dertiende plaats zijn de vooruitzichten voor Marquez op het spectaculaire circuit van Mugello, in de heuvels van Toscane, niet erg florissant. Zijn team haastte zich te melden dat Marquez in de Moto2 in 2012 in Valencia won nadat hij vanaf plaats 33 was gestart. In dat jaar was Marquez echter superieur. Dat kan nu bepaald niet worden gezegd. In het WK staat hij vierde, op 33 punten achterstand op klassementsleider Valentino Rossi.

Die kwalificeerde zich als achtste voor zijn thuiswedstrijd. In het geval van Rossi is dat niet opvallend; hij is nooit erg goed in de kwalificatie. De twee wedstrijden die hij dit seizoen won (Qatar en Argentinië) startte hij ook vanaf de achtste plaats. Rossi’s belangrijkste concurrenten staan een rij voor hem: zijn Yamaha-teamgenoot Jorge Lorenzo, die de afgelopen twee wedstrijden won en in topvorm lijkt te verkeren, en zijn twee landgenoten Andrea Iannone en Andrea Dovizioso. De beide Ducatirijders testten een paar weken geleden op Mugello en plukken daar nu duidelijk de vruchten van. Evenals de meeste Italiaanse coureurs liet Iannone voor zijn thuiswedstrijd een speciale helm ontwerpen (foto).

Moto3: Op zoek naar het juiste treintje

Het circuit van Mugello lijkt van bovenaf te zijn neergekwakt, zo mooi volgt het de natuurlijk lijnen van de heuvels in Toscane. Dat maakt het circuit niet alleen spectaculair en snel, maar ook moeilijk. Voor de Moto3-machines is vooral het 1100 meter lange rechte stuk waarop start-finish ligt lastig. Een slipstream vanuit de laatste bocht is van cruciaal belang, zo bleek vorig jaar toen Romano Fenati de race won vanuit de slipstream. In de kwalificatie kan een sleepje op dat stuk zo een halve seconde schelen. Voor de topcoureurs kan het echter heel lastig zijn, omdat zij worden opgehouden door anderen die hen langzaamrijdend opwachten in de hoop te kunnen profiteren van hun snelheid.

De Brit Danny Kent had geen treintje nodig om zijn recordbrekende ronde van 1.56,615 te rijden. Op het moment dat Kent die ronde reed, was hij 0,7 sneller dan de nummer 2, Romano Fenati. In zijn slipstream nam Kent zijn teamgenoot Hiroki Ono mee, die daardoor verrassend op de eerste rij terecht kwam. Fenati kwam uiteindelijk op de derde plaats uit. Het is nog maar de tweede keer in zijn carrière dat Fenati, uitkomend voor het team dat eigendom is van Valentino Rossi, vanaf de eerste rij start.

De tijden in de Moto3 zaten heel dicht bij elkaar. Eén klein foutje bij het insturen of uitkomen van een snelle bocht, of het nét missen van het juiste treintje kon een verschil van een paar rijen verder naar voor of naar achter betekenen. Kent, die in de vorige race vanaf de laatste rij moest starten nadat hij door een regenbuitje in de kwalificatie geen snelle tijd kon neerzetten maar zich in de wedstrijd wist op te werken naar de vierde plaats, verwacht zodoende een grote groep die lang bij elkaar blijft. “Het wordt een loterij,” voorspelde hij. “Weg rijden uit de groep zal lastig worden, maar als je in de groep als eerste de laatste bocht uitkomt, is de kans groot dat je als vijfde of zesde over de streep komt. Het is best mogelijk dat degene die als tiende de bocht in gaat, de wedstrijd wint.”

Jarno Janssen, teammanager van het Nederlandse team RW Racing GP, was om die reden niet ontevreden over de zestiende plaats voor zijn rijder Livio Loi (op de foto in de slipstream van Romano Fenati). “Het kan in de wedstrijd echt alle kanten op, dus het wordt hoe dan ook spannend.”
De Moto3-race begint om 11.00 uur zondagochtend. 

Moto2: Lowes op pole position na crash

Het waren spannende momenten voor Sam Lowes (foto) in de kwalificatie van de Moto2. De Brit crashte al vroeg in de sessie, maar rijder en machine liepen geen grote schade op. In razend tempo wist zijn team de motor te herstellen, terwijl zijn coach en begeleider Torleif Hartelman Lowes tot kalmte wist te manen. Blijkbaar werkt het recept van een crash goed bij Lowes, want evenals in Qatar – toen hij ook crashte in de kwalificatie en vervolgens de pole position pakte met een verbluffend snelle tijd – stormde de Brit naar de snelste tijd met een dik baanrecord. De winnaar van de race in Texas klokte 1.51,514: de snelste ronde ooit in de Moto2 op Mugello.

“Gelukkig was de crash niet ernstig en gebeurde het op de heuvel aan het eind van de finish straight,” vertelde Lowes, die zijn machine vanaf die plaats snel zelf terug naar de pits kon duwen. “Ik weet waardoor het kwam, dus er was geen paniek en ik kon met vertrouwen weer opstappen.” Lowes wordt op de eerste startrij vergezeld door de Zwitser Dominique Aegeter en de Spaanse wereldkampioen Tito Rabat. Klassementsleider Johann Zarco start vanaf plaats 6, achter de Spanjaard Luis Salom en de Zwitser Tom Luthi – de winnaar van de vorige race, in Le Mans.  

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden