F1 Fan Column: Formule 1 in Nederland

Niki Lauda (McLaren) leidt voor Ayrton Senna (Lotus), Grand Prix van Nederland, 25 augustus 1985

Waarom hebben we geen Formule 1 Grand Prix meer in Nederland? Zijn het de milieuregels? Zijn er mensen niet blij met het geluid? Willen Assen of Zandvoort het gewoon niet? Of hangt het om geld? De laatste was in 1985 en in theorie moet ik me dat kunnen herinneren, maar dat kan ik niet. En dus wil ik het!

Persoonlijk ken ik Assen het beste, Zandvoort daarentegen helemaal niet. Laten we dan als voorbeeld Assen nemen. Waarom geen Formule 1 op Assen? Het zijn niet de milieuregels. Er zijn meerdere redenen te noemen waarom niet, maar de meest met F1 vergelijkbare reden: Eind van de zomer rijdt namelijk de BossGP op Assen zijn welverdiende rondjes tijdens de GAMMA Racing Day. En als er iets vervelend voor het milieu is, dan zijn het wel de auto’s uit de tijd dat het woord milieu nog helemaal niet bestond. V10’s, V8’s en zelfs IndyCars rijden hun rondjes dan onder de noemer nostalgie, maar wel slecht voor het milieu. Buiten dat zijn de F1’s van tegenwoordig hybride-achtig en dat is weer niet slecht. Anders moeten we de Toyota Prius ook maar verbannen uit het straatbeeld. 

Is het dan misschien het probleem van het geluid? Lijkt me niet, want BossGP. Daarnaast doet de V6 van tegenwoordig geen pijn meer aan de oren, laat staan dat de buren van het TT circuit daar last van hebben. Sowieso een kul-argument in mijn ogen. Wat moeten de mensen in de krappe straten van Monaco dan wel niet? Geluidsdagen rondom circuits zijn een beetje de verplichte vrije dagen van de Nederlandse ambtenaren, niemand heeft er echt baat bij, maar het staat in de regels en dus moeten we het er maar mee doen.

Goed, milieuregels zijn het niet. Geluidsdagen zijn onzin. Dan kan het alleen maar om geld gaan en eigenlijk is dat ook wel raar. Op bijna alle bolides staat of stond wel een trots Nederlands bedrijf. Tegenwoordig heb je nog Rexona, Randstad, TW Steel en natuurlijk Shell. Daarnaast heb je nog een aantal onlangs verdwenen namen als McGregor, Philips en het schattige Cashper. Zomaar wat namen die best wel, door een beetje geld samen neer te leggen, Assen kunnen omkatten tot een Bernie-proof circuit. Doe het nu! Ergens tussen Hongarije en België is nog een gaatje in de 2016-kalender.

Formule 1 krijgt in Nederland, dankzij Max, steeds meer de aandacht die het verdient. Spring hier op in Nederlandse circuits en bedrijfsleven. Kneed alles en iedereen richting ‘The first annual Grand Prix of the Netherlands at Assen’. En mocht het echt om geld blijven hangen. Geef dan even een gil, dan ga ik even de loterij winnen.

Foto: passionea300allora.it