Bijtanken en snellere bolides. Dat zijn de twee belangrijkste uitkomsten van de vergadering van de Formule One Strategy Group. In het Britse Biggin Hill werd donderdag gesproken over de toekomst van de sport. Hoewel Formule 1-baas Bernie Ecclestone vooraf weinig verwachtte van de vergadering, zijn er wel degelijk spijkers met koppen geslagen.
Zo bepaalt vanaf volgend seizoen niet bandenfabrikant Pirelli, maar de teams zelf welke twee bandensoorten ze gebruiken tijdens een race. En vanaf 2017 mag er weer worden bijgetankt tijdens de race. Het verbod dat gold sinds 2010 is hiermee opgeheven.
Sneller
Ook moeten de auto’s vijf tot zes seconden per ronde sneller worden. Dit wil men bereiken door de aerodynamische regels te veranderen, bredere banden te introduceren en het gewicht van de bolides te verlagen. Bovendien zullen de wagens meer geluid maken en meer toeren draaien. Daarnaast moeten de auto’s een meer agressieve uitstraling krijgen.
Tijdens de vergadering werd ook gediscussieerd over het verbieden van hulpmiddelen bij de start van een race en de opzet van het raceweekend. Maar voordat hierover een besluit wordt genomen, zal er eerst meer onderzoek gedaan moeten worden.
Maximumaantal motoren
Het voorstel om dit seizoen het maximumaantal van vier motoren op te schroeven naar vijf haalde het niet. Dat is vooral voor Max Verstappen een tegenvaller. Onze landgenoot kwam tijdens de Spaanse Grand Prix al met zijn derde motor in actie. De reglementen schrijven voor dat een coureur dit seizoen ongestraft vier motoren mag gebruiken. Is een coureur toe aan zijn vijfde motor dan wordt hij bestraft met een gridpenalty.