De logica van een Audi-Red Bull deal

Dieter Mateschitz kijkt naar zijn team en denkt na

Wat al jaren boven de markt hangt is het wel of niet toetreden van de Volkswagen Groep tot de Formule 1. Dat zou moeten gebeuren met haar merk Audi. Lange tijd was het iets dat velen graag wilden, maar de onwil erover bij Volkswagens groepsbaas Ferdinand Piëch stond dat in de weg. Piëch is inmiddels afgetreden, waardoor het verhaal weer actueel is.

Een belangrijk ingrediënt is de ontevredenheid bij Red Bull-eigenaar Dieter Mateschitz over de prestaties van zijn Formule 1-team Red Bull Racing. De schuld daarvoor wordt vanuit de teammensen veel bij het Franse Renault gelegd, maar de junioren van kleine broer Toro Rosso hebben inmiddels aangetoond dat het niet alleen de motor is. Mogelijk heeft dat Mateschitz aan het denken gezet. Hij zou volgens voormalig Ferrari-baas Luca de Montezemolo zelfs gezegd hebben: ‘Red Bull verkoopt het team aan Audi, of het stapt uit de Formule 1.’ Hij praat over zijn eigen team. Daar wil hij blijkbaar vanaf. Hij heeft het niet over de motor van Renault.

Van De Montezemolo is het een kleine stap naar een andere voormalige Ferrari-man: Sefano Domenicali. Deze ex-teambaas van Ferrari F1 werkt namelijk sinds 1 november vorig jaar voor….Audi. Zijn officiële rol heet heel mooi ‘nieuwe business creëren in mobiliteit en dienstverlening’, maar een man met zo’n specifieke Formule 1-ervaring op het allerhoogste niveau zit daar natuurlijk niet om een nieuw leaseconcept voor de Audi A1 te bedenken. Die zit daar met een andere reden. Hij onderzoekt de mogelijkheden voor zijn broodheer in de Formule 1.

Niets is zeker op dit moment en officiëel zijn beide partijen niet in gesprek. Audi’s bestuursvoorzitter Rupert Stadler zei er gisteren over tegen het Britse Auto Express: “Het is iets waar we naar kijken, maar tegelijk is het iets waar we altijd naar kijken, net als naar andere dingen. Maar ja of nee kan ik niet zeggen.” 

Audi is door de endurance-racerij al zeer ervaren en succesvol met hybride-technieken, zij het met dieselmotoren. Toch zijn er suggesties dat er in de laboratoria van de Duitsers al geëxperimenteerd wordt met een heuse Formule 1-configuratie. Ook zal Audi ook met een schuin maar scherp oog de ontwikkelingen bij McLaren-Honda volgen. Die twee ervaren Formule 1-partijen hebben meer problemen dan verwacht met hun hernieuwde samenwerking dit seizoen.

Terug naar Red Bull. Het merk heeft een deal met de Formule 1 tot en met 2020. En ook de thuisrace in Oostenrijk staat voor de komende jaren op de kalender. Baas Mateschitz kan er dus niet zomaar even uitstappen en lijkt er alles aan gelegen zijn team een goede toekomst te geven.

Een deal tussen Audi en Red Bull zou al per seizoen 2017 gerealiseerd kunnen zijn. Als Audi vooraf ook met de andere teams kan afspreken dat het de privileges van het ingeschreven Formule 1-team Red Bull Racing (lees: gegarandeerd ruim 60 miljoen euro, vooruitbetaald per seizoen, uit de Formule 1-pot van de FOM) kan behouden, dan is een overname een makkelijke instap voor Audi in een ervaren F1-team met gegarandeerde inkomsten.