Rossi profiteert maximaal van verkeerde gok Marquez

Valentino Rossi profiteerde maximaal van een verkeerde bandengok van Marc Marquez in de Grand Prix van Argentinië. Marquez besloot op het laatste moment, op de startgrid, om toch voor de iets minder harde achterband te kiezen. Daarmee wist de Spanjaard aanvankelijk een voorsprong op de bouwen van vier seconden, maar tegen het einde van de race was het rubber zo versleten dat Rossi het gat dicht kon rijden. Bij een inhaalmanoeuvre van Rossi, met nog twee rondes te gaan, kon Marquez zijn machine niet onder controle houden. Al zwabberend tikte hij de achterkant van de Yamaha aan en crashte. Rossi kon zo onbedreigd zijn 110de overwinning binnenhalen.

Voor Valentino Rossi stond vanaf de eerste training als een paal boven water dat hij op het asfalt van het circuit van Termas de Rio Hondo de extra harde band nodig had. “Iedere training was erop gericht de motor op die band af te stellen,” vertelde The Doctor na afloop van de race. “Ik heb geen moment gekeken naar wat Marquez deed, maar heb me volledig op mezelf geconcentreerd, in de wetenschap dat ik én de snelheid had én een band die tot het einde mee zou kunnen. Toen ik met een ronde of acht te gaan zag dat het gaatje met Marquez kleiner werd, wist ik dat ik hem zou kunnen hebben en ben ik er vol voor gegaan. Het is jammer dat hij voor all or nothing ging en viel. Ik had het liever tot op de streep uitgevochten.”

In de eerste ronde had het er nog geen schijn van dat Rossi kon winnen. Hij kreeg een tik van Andrea Iannone en kwam bijna naast de baan terecht. Vanaf de achtste positie moest de Italiaan zich een weg naar voren werken, terwijl Marc Marquez al na die eerste ronde een seconde was weggelopen bij de rest. Die voorsprong wist de Spaanse titelhouder uit te bouwen tot maximaal vier seconden, terwijl Rossi zijn handen vol had aan de Ducati-rijders Andrea Dovizioso en Andrea Iannone en Honda-satellietrijder Cal Crutchlow.

De strategie van Marquez – op de iets minder harde band een zo groot mogelijke voorsprong zien op te bouwen – had zodoende kunnen werken, maar juist door die voorsprong op te bouwen, vergde hij te veel van zijn banden. Op ongeveer de helft van de 25 rondes lange race werd duidelijk dat hij zijn snelheid niet vast kon houden, terwijl Rossi duidelijk nog over had; hij reed vrij gemakkelijk weg bij Dovizioso en liep met een seconde per ronde in op Marquez. Vier ronden voor het einde zat de Italiaan op het achterwiel van de Spanjaard en ging hij het duel aan. Met versleten banden had Marquez in dat duel geen schijn van kans, maar hij probeerde het toch. Bij de tweede inhaalmanoeuvre van Rossi, ging de regerend wereldkampioen in de fout.

Rossi kwam over de streep met een voorsprong van vijf seconden op Dovizioso, die voor de derde keer in races op het podium eindigde. Crutchlow verschalkte in de laatste bocht nog Iannone in de strijd om de derde plaats. Met zijn tweede zege van het seizoen verstevigde Rossi zijn koppositie in het klassement, waarin hij 6 punten voor Dovizioso staat en 30 punten voor Marquez. Aan de mogelijkheid van zijn tiende wereldtitel wilde Rossi nog niet denken. Lachend wees hij de suggestie van de hand dat het voetbalshirt van Maradona, met rugnummer 10, dat hij droeg bij de huldiging daar naar verwees. “Dat deed ik omdat Maradona een van mijn helden is. Er zat verder niets achter. Natuurlijk wil ik graag die tiende wereldtitel, maar dat wil ik al sinds mijn laatste in 2009. We zijn pas drie races onderweg. Het seizoen is nog heel lang.”

 

Zarco cruisend naar eerste Moto2-overwinning

De Fransman Johann Zarco heeft zijn eerste zege behaald in de Moto2. Zarco, die van pole position startte, kwam niet heel erg lekker weg, maar in de derde ronde pakte hij de leiding en wist hij een gaatje te slaan. Die voorsprong kon hij zonder al te veel problemen vasthouden, mede doordat de achtervolgende groep het voortdurend met elkaar aan de stok had.

In de eerste ronde kwam Zarco meteen in duel met regerend wereldkampioen Tito Rabat. De twee raakten elkaar en Rabat kwam in het gras naast de baan terecht. De Spanjaard moest achteraan aansluiten, op de 29ste plaats. Met veel moeite wist hij zich nog op te werken naar uiteindelijk de dertiende plaats.

Voorin ging het tussen de Brit Sam Lowes, de Spanjaard Alex Rins, de Fin Mika Kallio en aanvankelijk ook de Belg Xavier Simeon. Die laatste kwam door een val in de achterhoede terecht. Lowes leek nog even op weg te gaan om Zarco bij te halen, maar zijn banden boden hem te weinig grip. In de slotfase had Lowes zoveel problemen dat hij niet kon voorkomen dat Alex Rins, bezig aan zijn eerste seizoen in de Moto2, hem nog passeerde.

Met zijn zege greep Zarco ook de leiding in het klassement van de Moto2, met een voorsprong van 4 punten op Rins.

 

Veertien man in de achtervolging op ongenaakbare Kent in Moto3

Nadat hij in Texas al onbedreigd naar de overwinning reed, was Danny Kent ook in Argentinië ongenaakbaar. Met een voorsprong van maar liefst 10 seconden kwam de Brit als eerste over de streep in Termas de Rio Hondo. Achter hem joeg een meute van veertien jonge honden op de resterende twee podiumplaatsen.

Tot aan de laatste bocht was het een verrassing in welke volgorde die veertien over de finish zouden denderen, zo dicht zat het bij elkaar en zo veel wisselingen waren er voortdurend. Op ervaring pakte Efren Vazquez de tweede plaats, net voor Isaac Viñales.

Om even aan te geven hoe hectisch de wedstrijd was: Miguel Oliveira startte vanaf pole position, viel terug naar de zestiende plaats, reed na elf ronden weer tweede, ging de laatste ronde in op een achtste plaats en finishte als vierde. De Italiaan Romano Fenati was wegens wangedrag in de warmup – hij deelde een schop uit aan de Fin Niklas Ajo die hem blijkbaar in de weg had gereden – voor straf terug gezet naar de laatste plaats op de grid. Vanaf plaats 34 wist Fenati zich op te werken naar uiteindelijk de zevende plaats.

Livio Loi, de Belgische coureur in dienst van het Nederlandse team RW Racing GP, pakte zijn eerste vier punten van het seizoen door als twaalfde te finishen, op amper twee seconden achter Vazquez. “Mijn start was wat te nerveus,” vertelde Loi. “Ik denk dat ik mezelf een beetje te veel druk had opgelegd na twee teleurstellende uitslagen. Daardoor raakte ik wat posities kwijt in de eerste ronde, maar ik kon het vrij snel herstellen. De race was nogal gespannen met zo’n grote groep waarin alles mogelijk was, en ik werd twee keer aangetikt en naar de buitenkant gedrukt. Beide keren verloor ik wat plaatsen en moest ik me weer naar voren werken, wat in die groep niet echt gemakkelijk was, maar ik wist dat ik de snelheid had. In de laatste ronde heb ik alles op alles gezet om die paar extra punten te pakken. Zeker, het had beter gekund dan twaalfde, maar het had net zo gemakkelijk slechter kunnen zijn.”