Suzuki en Ducati naast Marquez’ Honda op 1e rij

Aleix Espargaro, Suzuki, MotoGP Argentinië 2015

In nog maar de derde Grand Prix sinds de rentree van Suzuki in de MotoGP heeft het merk een front row-start te pakken. Aleix Espargaro was ook in de vrije trainingen voor de Grand Prix van Argentinië al opmerkelijk snel en verzilverde dat met een verrassende tweede tijd in de kwalificatie op het circuit van Termas de Rio Hondo. De tijd van Marc Marquez lag buiten bereik voor de Catalaan, die wel de eveneens opmerkelijk goed presterende Andrea Iannone (Ducati) achter zich hield.

Het seizoen is nog maar net onderweg, maar zit nu al vol sensationele verrassingen. Was het in Qatar de dubbele podiumplaats voor Ducati, dat na jarenlang sukkelen eindelijk de goede weg gevonden lijkt te hebben, en in Texas de onwaarschijnlijke ronde waarmee Marquez de pole position opeiste, in Argentinië is het de prestatie van Suzuki en met name Aleix Espargaro.

Suzuki is nog maar net terug in de MotoGP na enkele jaren afwezigheid, en goed beschouwd kon er weinig worden verwacht van het nieuwe team. Of Espargaro zondagavond (21.00 uur Nederlandse tijd) in de race potten kan breken, is de vraag. “Deze tweede plaats geeft ons in ieder geval een kans,” vond Espargaro. “Het zal moeilijk worden. Wij hebben niet de beschikking over de extra harde band, die de fabrieksteams wel hebben. Als de banden slijten, krijgt de machine chatter en wordt moeilijk te controleren. We doen er alles aan om een zo goed mogelijk setup te vinden om de banden zo lang mogelijk te laten meegaan en zo dicht mogelijk bij de kop van de wedstrijd te blijven.”

Marquez zei in de wedstrijd meer te vrezen van de Yamaha-fabriekscoureurs Valentino Rossi en Jorge Lorenzo, die vanaf de tweede rij starten. Dat heeft alles te maken met de extra harde band, waarover ook zij de beschikking hebben en Espargaro en Iannone niet. Het spectaculaire en veeleisende circuit van Termas de Rio Hondo is een aanwinst voor de MotoGP-kalender, maar het asfalt vreet rubber. In de kwalificatie hadden Suzuki en Ducati het voordeel dat ze een zachtere band konden gebruiken dan de Honda- en Yamaha-coureurs. Dankzij die zachtere optie konden ze er een paar snelle rondjes uitpersen, maar daar hebben ze niets aan in een wedstrijd over 25 ronden op asfalt dat de banden al na een paar ronden verslijt. Maverick Viñales, de tweede Suzuki-rijder, kwalificeerde zich met de negende tijd. Aleix Espargaro’s broertje Pol, rijdend op een satelliet-Yamaha, start vanaf plaats 18. 

Zarco de snelste in gecompliceerde Moto2-kwalificatie

De hogere temperaturen waren een flinke uitdaging voor de Moto2-coureurs. Tijdens de kwalificatie van zaterdagmiddag (lokale tijd) was het een stuk warmer dan tijdens de drie vrije trainingen. Alleen de Fransman Johann Zarco leek er weinig moeite mee te hebben. Vanaf het begin van de sessie stond Zarco aan de leiding en hij was zelf de enige die zijn tijd wist te verbeteren.

Naast Zarco staat 2014-kampioen Tito Rabat, die de eerste dag worstelde met de voorkant van zijn machine en pas in de kwalificatie een oplossing vond om zijn machine beter te laten sturen. De Zwitser Tom Luthi, op de derde plaats, is nog aan het wennen aan het Kalex-frame. Het is pas de derde GP voor Luthi op het in Duitsland ontwikkelde en gebouwde frame, nadat hij enkele seizoenen achtereen op een Suter reed.

Dat het juist Zarco, Rabat en Luthi, alle drie met een Kalex, zijn die op de eerste rij staan, lijkt geen toeval. Sam Lowes, de winnaar van de vorige race die de afgelopen twee keren op de eerste rij stond, rijdt op een Speed Up-frame, dat minder goed reageert op warme omstandigheden dan de Kalex. Klassementsleider Alex Rins begint vanaf de vijfde plaats, met Jonas Folger – winnaar in Qatar – naast zich op de zesde plaats. 

Oliveira pikt in laatste seconde pole position in Moto3

Niemand kon aan de tijd van Danny Kent komen in de Moto3, zo leek het. Totdat in de allerlaatste seconden van de kwalificatie de Portugees Miguel Oliveira ineens de juiste slipstream te pakken had en de Brit verrassend naar plaats 2 verwees. De Moto3-kwalificatie was opnieuw een spektakelstuk, met een onverwachte afloop.

Na de eerste dag met twee vrije trainingen was de voorlopige eerste rij: Danny Kent, Livio Loi – de Belg in Nederlandse dienst – en Karel Hanika. Die drie waren ook in de kwalificatie dominant aanwezig. Tot vijf minuten voor het einde van de kwalificatie leek de bezetting van de eerste twee startrijen redelijk vast te staan met Danny Kent, Isaac Viñales, Niccolo Antonelli, Karel Hanika, Livio Loi en Alexis Masbou. Maar in die slotfase was het zo druk op de baan dat eigenlijk iedereen elkaar in de weg reed en het verbeteren van de tijden was voorbehouden aan de rijders die tot dat moment in de middenmoot bivakkeerden.

Zo wisten onder anderen Efren Vazquez, Jorge Navarro en Romano Fenati op het laatste moment toch nog een snel rondje weg te zetten, waarvan met name Loi (elfde) en Masbou (dertiende) en in iets mindere mate Hanika (achtste) het slachtoffer werden. Maar ook Kent kreeg in de laatste seconden nog een oor aangenaaid. Miguel Oliveira wist op precies het goede moment de juiste lijnen te kiezen en maakte slim gebruik van de slipstreams en de enkele vrije gedeelten op de baan en zo de pole position uit handen van de Brit te grissen.

Oliveira, Kent en Antonelli zullen vanaf de eerste rij beginnen aan de Moto3-race, om 18.00 uur Nederlandse tijd.