Asfalt Bahrein in voordeel van Ferrari

images_Formule1_2015_nieuws-april_Sebastian_Vettel_Ferrari_GP_Bahrein_00

Mercedes is gewaarschuwd. Sebastian Vettel kwalificeerde zijn Ferrari op P2 vóór Nico Rosberg. Raikkonen staat er op P4 achter. En vanavond hebben zij een voordeel: asfalt uit Maleisië.

Nico Rosberg was verbaasd na de kwalificatie: "Ongelooflijk, wat hebben die stappen gemaakt. Daar moeten we nu echt rekening mee gaan houden. Als het nog maar vier-tienden in de kwalificatie scheelt... En we weten dat ze in de race sterker zijn."

In China en Maleisië werd duidelijk dat de Ferrari's veel beter met de banden omgaan, waardoor Vettel en Raikkonen langer met een set banden kunnen doorrijden. De vraag was of het voordeel 's avonds, als het wat koeler is, zou blijven bestaan en daar lijkt het nu wel op. Strategisch kan Ferrari dit in zijn voordeel uitspelen, mits de start voor Vettel en Raikkonen goed uitpakt. Als Hamilton en Rosberg na de start samen op kop komen, zoals in China, dan zou het een kopie kunnen worden van de race daar van afgelopen zondag. Lees hier hoe de strategie van beide teams daar uitwerkte.

Het geheim zit misschien wel in het circuit zelf. Circuitbouwer Hermann Tilke vertelde aan de Duitse journalist Ralf Bach dat het asfalt in Bahrein het grofste asfalt is van alle Formule 1-circuits. Het is zo gemaakt om het aanwaaiende woestijnzand in de tussenruimtes te laten vallen, zodat er geen gladde laag zand op het oppervlak blijft liggen. De stenen die gebruikt worden voor het Bahreinse asfalt komen uit Maleisië, eenvoudigweg omdat ze lokaal niet beschikbaar zijn. 

Foto: Ferrari F1

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden