Nieuwe controverse broeit in de Formule 1

images_Formule1_2015_nieuws-maart_refueling_f1

Er broeit een nieuwe controverse rondom de brandstofregels in de Formule 1. De coureurs mogen nu maximaal 100 kg per uur verbruiken, wat op één plek in de auto gemeten wordt. De vraag is of die meting wel afdoende is en of er niet gesjoemeld wordt.

Een jaar geleden werd Daniel Ricciardo gediskwalificeerd na de Grand Prix van Australië toen er bij zijn auto werd vastgesteld dat zijn 'fuel flow', de brandstofdoorvoer, te hoog was. Dat wordt gemeten met een meter op één pek.

Volgens Italiaanse media heeft de F1-organisatie nu aan de teams laten weten dat het vanaf de Grand Prix van China op meerdere plekken in de auto gaat meten. Het zou namelijk mogelijk zijn dat er op bepaalde plekken een hogere 'fuel flow' kan worden gecreëerd, die níet te zien is op dat ene bestaande meetpunt.

Het Italiaanse Omnicourse stelt dat zo'n truc mogelijk de verbetering verklaart van onder meer Mercedes en Ferrari ten opzichte van vorig jaar. Die hebben het volgens hen nu mogelijk gemaakt dat hun turbo's een druk van 500 bar aankunnen, waar dat bij Renault slecht 250 is. Het verbruik hangt daarmee samen, wat voor andere teams de reden kan zijn geweest om de F1-organisatie te vragen hier eens nauwkeuriger naar te kijken.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden