Introducte MotoGP deel 1: Racen op het scherp van de snede

Komend weekend (14-16 maart) hebben de MotoGP-coureurs hun laatste test voordat de Grand Prix van Qatar (26-29 maart) het seizoen opent. Op Grand Prix Radio gaan we de MotoGP en de twee lichtere klassen Moto2 en Moto3 op de voet volgen. Wat is de MotoGP, wie zijn de favorieten, op welk materiaal rijden ze en wat kun je verwachten van de lichtere klassen? In drie delen stellen we de eredivisie van de motorwegrace aan je voor.

Deel 1: MotoGP, Moto2 en Moto3

MotoGP is de verzamelnaam voor het WK motorwegrace, dat sinds 1949 bestaat. De TT van Assen is de oudste nog bestaande Grand Prix op de kalender, die in het seizoen 2015 achttien races telt in veertien landen op vijf continenten.

Sinds 2002 is het WK drastisch hervormd. De koningsklasse, die bekend stond als de 500cc, werd omgedoopt tot MotoGP. In plaats van met 500cc-tweetakt-machines wordt er nu geracet op 1000cc-viertakt-motoren. Naast de hoogste klasse zijn er twee ultra-competitieve lichtere klassen die deel uitmaken van de Grand Prix: de Moto3 (voorheen 125cc) waarin wordt gereden op 250cc-viertakten en de Moto2 (voorheen 250cc, waarin op motoren met een cilinderinhoud van 600cc wordt gereden. 

De drie klassen racen op elke Grand Prix, wat betekent dat tegen het einde van het seizoen drie kampioenen worden gekroond.

Marquez, Lorenzo, Rossi, 2014

Spanning

Het mooie aan MotoGP is dat er in alle drie de klassen op het scherp van de snede wordt gereden. Niet zelden gebeurt het dat twee bochten voor het einde nog lang niet duidelijk is wie er gaat winnen. Vooral in de Moto3, de lichtste klasse, komt het geregeld voor dat er vijf motoren naast elkaar, kuip tegen kuip, de laatste bocht in duiken. 

In de MotoGP is dat iets minder extreem, maar de topcoureurs leggen elkaar het vuur na aan de schenen. Wel is het zo dat de winst de afgelopen jaren steevast is toegevallen aan één van de vier ‘aliens’: regerend wereldkampioen Marc Marquez, zijn teamgenoot Dani Pedrosa, negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi of tweevoudig MotoGP-kampioen Jorge Lorenzo.

Nederlandse coureurs doen er op dit moment niet mee. Wel is er een Nederlands team, RW Racing GP, actief in de Moto3, dit jaar met een veelbelovende Vlaamse rijder, Livio Loi.

Rossi, Marquez, Pedrosa, Lorenzo, 2014

Fabrieksmachines of open klasse

In de MotoGP wordt onderscheid gemaakt tussen de fabrieksmachines (Honda, Yamaha, Ducati, en dit seizoen ook Suzuki en Aprilia weer) en de zogeheten open klasse. De fabrieksmotoren mogen maximaal 20 liter brandstof meenemen en maximaal vijf motorblokken voor het hele seizoen gebruiken. Die blokken worden voor het seizoen verzegeld. De fabrieksmotoren moeten de standaard Magnetti Marelli ECU en datalogger gebruiken, maar mogen wel een eigen software- en sensorpakket ontwikkelen. Het testen is gelimiteerd tot een aantal officiële testdagen en vijf dagen op een vooraf aangewezen circuit. 

De motoren in de open klasse mogen 24 liter brandstof meenemen en hebben voor het hele seizoen twaalf motorblokken ter beschikking. Er zijn geen restricties in het ontwikkelen van de motorblokken. De teams in de open klasse moeten gebruik maken van de standaard Magnetti Marelli ECU, inclusief datalogger, sensoren en software. De rijders krijgen maximaal 120 banden per seizoen, waardoor testmogelijkheden beperkt zijn. Wel hebben zij een extra zachte-compoundband. De teams mogen testen zoveel ze willen, mits het niet op een circuit is waar er binnen 15 dagen een race is.

Voor alle MotoGP-teams geldt dat de banden worden geleverd door Bridgestone. Volgend seizoen keert Michelin terug als enige bandenleverancier. 

In de Moto2 is Honda de exclusieve leverancier van de motorblokken en zitten de verschillen vooral in de frames. In de Moto3 zijn meerdere merken actief: KTM, Honda en Mahindra. In de Moto2 en Moto3 is Dunlop de bandenleverancier.

Raceweekend

Een raceweekend beslaat drie dagen (met uitzondering van de GP van Qatar, waar een extra dag is toegevoegd omdat deze Grand Prix ’s avonds wordt gereden). Iedere klasse heeft drie vrije trainingen (twee op vrijdag, een op zaterdagochtend), een kwalificatie (op zaterdagmiddag), een warm-up (zondagochtend) en een race. Wedstrijden om 11.00 uur (Moto3), 12.20 uur (Moto2) en 14.00 uur (MotoGP) lokale tijd, met uitzondering van Qatar (avondwedstrijd) en Groot-Brittannië (Moto3 na MotoGP). De Dutch TT is op zaterdag in plaats van zondag. 

Het seizoen 2015

1 – GP van Qatar – Losail Circuit, Doha 26, 27, 28, 29 maart

2 – GP of the Americas – Circuit of the Americas, Austin (Texas), 10, 11, 12 april

3 – GP van Argentinië – Termas de Rio Hondo, 17, 18, 19 april, 

4 – GP van Spanje – Jerez,, 2, 3 mei

5 – GP van Frankrijk – Le Mans, 15, 16, 17 mei

6 – GP van Italië – Mugello, 29, 30, 31 mei

7 – GP van Catalonië – Barcelona / Montmelo, 12, 13, 14 juni

8 – Dutch TT – Circuit van Drenthe, Assen, 25, 26, 27 juni

9 – GP van Duitsland –  Sachsenring, 10, 11, 12 juli

10 – GP van Indianapolis – Indianapolis Motor Speedway, 7, 8, 9 augustus

11 – GP van Tsjechië – Brno, 14, 15, 16 augustus

12 – GP van Groot-Brittannië – Silverstone, 28, 29, 30 augustus

13 – GP van San Marino – Misano, 11, 12, 13 september

14 – GP van Aragon – Motorland Aragon, 25, 26, 27 september

15 – GP van Japan – Motegi, 9, 10, 11 oktober

16 – GP van Australië – Phillip Island, 16, 17, 18 oktober

17 – GP van Maleisië – Sepang, 23, 24, 25 oktober

18 – GP van Valencia – Circuit Ricardo Tormo, Cheste, 6, 7, 8 november

Foto’s: MotoGP en Dorna